Keskerakonna väljaviskamine valitsusest tuli teile nagu taeva kingitus. Saite valitsusse lihtsalt tänu parlamendimatemaatikale, mitte et oleksite selle ära teeninud. Teie nime ei teadnud eriti keegi peale ajakirjanike, enne kui valitsusse saite. Aga nüüd ehk tuntakse juba ka tänaval ära?

Valitsusse saavad kõik erakonnad parlamendimatemaatika järgi, teistmoodi ei olegi võimalik. Kunagi ei tea, mis homme juhtub – see kuulub poliitiku elu juurde, olgu ta koalitsioonis või opositsioonis.

Viis pluss viis pluss viis ministrikohta, see tundub teie toetust arvestades siiski ebaõiglane.

Mina arvan, et ei tundu. Parlamendis on vaja vähemalt 51 häält, et koalitsioon oleks enamushäältega tagatud. Seda pole võimalik saavutada ilma ühegi praeguse osapooleta.

No ma ju räägin – paljas matemaatika, mitte teie või teie erakonna teened!

Eino, mis mõttes... See on aumeeste koalitsioon.

1x
00:00

Hea küll, olete kaitseliitlane ja abipolitseinik, aga küllap leiaks teiesuguseid veelgi. Kust peaks teie puhul pärit olema siseministrile tarvilik laiem pilk?

Laiapindne riigikaitse on minu südameasi. Seda saab ellu viia pea- ja kaitseministrina, kindlasti ka siseministrina. Selle teemaga olen kokku puutunud omavalitsusjuhina, kaitseliitlane ja abipolitseinikuna. See teema on minu ellu kuulunud pikalt.

Mul on hästi meeles teie kirjutis „Ministeeriumi poomisvõtted õõnestavad Kaitseliitu“. Lärmasite seal eelmise kaitseministri Kalle Laanetiga, et näe, keelatakse, kästakse, puuakse ja lastakse, jutt käis tegelikult tugiteenuste konsolideerimisest, et kaitseliit ei peaks endale ise elektripirne hankima. Te ei saanud asjadest lihtalt aru? Või ajas Laanet mulle siin kägu?

Me leppisime koalitsiooniläbirääkimistel kokku, et need protsessid pannakse praeguse valitsuse ajal seisma.

Ah soo, Hanno Pevkur ei konsolideeri enam midagi?

Uus minister saabki üle vaadata, mis on mõistlik ja mis mitte. Kui tõstame sõja ajal tegutsema mõeldud organisatsioonist rahuaja struktuuri ära mingid teenused, siis peame silmas pidama, et rahuaja struktuurid ei ole mõeldud toimima kriisiajal.

Teie tegite siis Pevkurile asjad selgeks ja kaitseliit hangib oma elektripirnid ise?

Me arutasime seda koalitsiooniläbirääkimiste ajal. Elektripirnidest me ei rääkinud, rääkisime põhimõtetest. Teiseks, kaitseliit on vabatahtlik organisatsioon.

See ei olnud ju muutumas.

Aga eelarve... Kaitseliidu malevad tulevad üle Eesti kokku ja saavad teha eelarvelisi otsuseid. Kui eelarve ära võtta, muutub kooskäimine mõttetuks, see on demotivatsioonilaks. Seda me praegu ei tee. Vabatahtlikkuse tunne peab säilima.

Selle kallale ei kavatsenud keegi minna, aga küll ma Pevkuri käest uurin. Miks ei kuulu valitsusse Jevgeni Ossinovski, erakonna endine juht ja mitmekordne minister?

Ossinovski on Tallinna linnavolikogu esimees.

See on mulle teada sama hästi kui teile.

See on väga auväärne tiitel. Meil on erakonnas ülesannete jaotus, kõik ei saa kõike teha.

Aga te kutsusite teda valitsusse?

Ei kutsunud. Enne valitsusse minekut olid need asjad selged. Et kuni valimisteni on Ossinovski ülesanne vedada sotsiaaldemokraatide tegevust Tallinnas. Selle peale olema oma tegevused üles ehitanud ja mul pole põhjust hakata seda lõhkuma.

Miks ei kuulu valitsusse Indrek Saar? Kes oleks kindlasti tahtnud saada kultuuriministriks. Teie aga tõite ametniku.

Piret Hartman on olnud väga tubli asekantsler, eesti avaliku sektori tippjuhtide seas üks võimekamaid. Indrek Saar on riigikogus sotsiaaldemokraatide fraktsiooni esimees. Koalitsiooninõukogusse kuulume nii tema kui ka mina, nii et Saar seisab kõige olulisemate otsuste juures.

Hartman on vana rahvaliitlane nagu teiegi. 2010 oli kõne all Rahvaliidu ja sotside ühinemine, mis jäi ära. Natuke hiljem tegi EKRE ära selle, mida SDE ei suutnud, neelas Rahvaliidu alla. Olete mõelnud, missugune oleks Eesti poliitika täna, kui teie erakond oleks tol korral endal saanud Rahvaliidu liikmed ja valijabaasi?

Ühinemist tõesti ei toimunud, aga valijabaasi kaasahaaramine, arvan, toimus. Sotsiaaldemokraadid olid pärast neid liikumisi ju Eesti kõige populaarsem erakond, kelle toetus ulatus ligi 30 protsendini. Aga hiljem, jah, oleme andnud valijatele võimalust vaadata teiste erakondade poole, kaasa arvatud EKRE.

Uue valitsuse kõige kõvem skandaal on kokku keerutatud teie erakonna ministri Peep Petersoni ümber, kes on endine ametiühingujuht ja valitsuse hea tava järgi lobist. Kus oli Peterson ja ametiühingud siis, kui seda tava sõnastati?

See on küsimus eelmisele valitsusele.

No Peterson ja ametiühingud pidid ju olema kaasatud?

Seda ei oska ma öelda. Ma loodan, et nad olid. Mul seda infot ei ole.

Te pole tõesti Petersonilt küsinud või? Uue valitsuse kõige suurem skandaal!

Ma ei nimetaks seda skandaaliks. Hea tava on oluline dokument nagu ka see, et lobistid ei oleks riigi juhtimise juures. Ametiühingute tegevus ja sotsiaaldemokraatlik maailmavaade on suhteliselt sarnased. Peep Peterson pole valitsuses mitte ametiühingute juhina, vaid oma maailmavaate pärast. Muidugi, neis küsimustes, mis puudutavad näiteks ametiühingutele raha eraldamist, ta osaleda ei saa.

See on ju naeruväärne. Kui Peterson ei tohi töövõtjatega seotud teemadel sõna võtta, oleksite võinud ju luuavarre ministriks panna.

Kõigi eesti töötajate eest seismine ongi valitsuse ülesanne. Seda peabki tegema ja seda sobib Peterson kõige paremini tegema. Konflikti ei ole.

Mis mõtet on teil teda ministrina pidada, kui ta peab end teatud küsimustes taandama?

Peterson ei pea end taandama näiteks alampalgaläbirääkimiste küsimustes, töötajate tervishoiu printsiipides. Ta on tervise- ja tööminister just selle pärast, et ta on neil teemadel hea.

Maris Jesse võttis ta endale nõunikuks, aga Jesset peetakse vaktsineerimisjama süüdlaseks. Võib-olla keerab ta ministeeriumis nüüd mõne teise käki kokku?

Jesse on praegu täiesti teises rollis. Nõuniku roll on toetada ministri tööd. Juht ütleb, mis suunas minnakse, ja märkab probleeme. Ei saa nüüd öelda, et kõik koroonaga seotu oleks Jesse süü.

Riina Sikkutile andsite majandusministri portfelli selleks, et ta seal põruks?

Vastupidi, see on suur tunnustus. Selle talve kõige olulisem roll ongi majandusministri oma. Sikkut on kiirelt sisse elanud ja saab tublisti hakkama. Oleme teda harjunud seostama terviseteemadega, aga tal on majandusharidus. Ta on riigikogu rahanduskomisjoni liige. Ta on õige koha peal.

Ma pidasin silmas, et kui erakonnale juhti valiti, siis polnud teie paremus Sikkutist sugugi veenev. Ja kui ajakirjandus või noored sotsid esimeest valiksid, oleks Sikkut erakonna juhiks saanud.

Sikkut oleks väga hea erakonna esimees. Oleme Riinaga enne sisevalimisi kokku leppinud, et juhime seda erakonda koos, ükskõik, kumb on esimees. Praegu kanname koos valitsusvastutust, mõlemal on väga oluline portfell.

Kui Sikkut osutub väga heaks ministriks, valitakse tema järgmiseks esimeheks, mitte teie!

See pole ju üldse mingi probleem. Et erakondade juhid vahetuvad, on ju normaalne asi. Mina ei arva, et pean olema igavesti erakonna esimees.

See oht teid ei ähvarda, ärge muretsegi. Tegelikult otsisite Sikkuti asemel silmapaistvat majanduseksperti, kelle nimi pole avalikult teada – aga tema ei tulnud. Miks? Ja kes see oli üldse?

Ma pöördusin paari inimese poole. Tegemist oli tugevate naisjuhtidega.

Miks nad ei tahtnud sotside ministriks saada?

Seda peab neilt küsima. Eraettevõtte juhi palk on kaks-kolm korda suurem kui ministri oma. Pakkumine oli ainult kaheksaks kuuks, otsustamiseks pool päeva. Muidugi on sellist otsust keeruline teha.

Tallinnas ei ole sotsiaaldemokraadid üldse silma paistnud, miks? Olete Keskerakonna puudlid nagu õndsa Jüri Pihli ajal.

Tallinnas on tehtud olulisi otsuseid, mis on tugevasti sotsiaaldemokraatide veetud ja toetatud. Oluline ei ole see, mis positsioonilt alustatakse, vaid see, kus lõpetatakse. Riigikogu valimisteni on natuke aega, samuti järgmiste kohalike valimisteni.

Teie seadsite endale esimeheks saades eeskujuks Ivari Padari, miks ometi? Tema valijad on ammugi eri erakondade vahel laiali jooksnud?

Seda ütles keegi ajakirjanik, et meie otsime taga Ivari Padari valijat. Mina ei seadnud endale ühtki endist esimeest eeskujuks. Minu programm oli: edasi juurte juurde. Ehk siis sotsiaaldemokraatlikud põhiväärtused. Oleme valitsuses selleks, et kindlustada inimeste toimetulekut, et tagada julgeolekut. Parim sotsiaaltoetus on kõrge palk, see on loogika, mille poole püüdleme.

Ajakirjanik pani tele sõnad suhu või? Teie ise ju ikka rääkisite Ivar Padari valijast?

Jaa, aga see oli väga tore kujund, kõik said aru, keda me võiks silmas pidada.

Kas sotsid seisavad täna töölisklassi eest? Ei, hüüatab peaaegu iga päev üks Twitteri konto, mida peab üks noorsots. Miks noored sotsid teiega nii rahulolematud on?

Meile see konto väga meeldib. Vahel on seal ikka jah ka öeldud.

Ma pole seal küll jah’i näinud. Nii et teil on kõva siseopositsioon, mis võib teile kätte maksta järgmistel erakonna juhi valimistel.

Olen olnud noorsotside president. See organisatsioon on läbi aegade erakonnale suunda näidanud. See on andnud erakonnale juhte, ministreid, riigikogu liikmeid. Noorteorganisatsiooni ülesanne ongi olla kriitiline, teenäitaja, olla samm ees. Palju hullem oleks, kui noored juhile kulpi lööksid.

Peate leidma kapo, politseiameti ja päästeameti juhi õige pea. Kas see töö on juba alanud?

See algas juba enne, kui ma ministriks sain. Praegu viin end selle protsessiga kurssi. Otsused proovime ära teha novembri alguseks.

On teil mõni nimi juba laual?

Ei ole.

Teil on maru huvitavad koalitsioonipartnerid. Kuidas saate läbi Lea Danilson-Järje ja Kristjan Järvaniga, kes laseb tänaseses Postimehes Eesti Panga sõelapõhjaks?

Pensioni teise samba mõjuga inflatsioonile on täpselt nii, nagu Eesti Pank on öelnud. Nii et selles artiklis peab olema mingi arusaamatus. Läbi saame toredasti, oleme juba mitu korda kohtunud poolteise nädala jooksul, lähema tutvumise võimalust ei ole olnud. Kõik peavad ametisse sisse elama, lobisemise aega ei ole olnud.

Kelgite Faceobookis tulumaksuvaba miinimumi suurendamisega. See on veider, tegemist on ju Reformierakonna valimislubadusega?

Ma ei tea, kelle valimislubadus see oli.

No kuidas ei tea?

See on väga hea, kui nad ka seda ettepanekut toetavad. Nagu näete, on see koalitsioonilepingus sees. Aga see on sotsiaaldemokraatide lubadus ka. Loomulikult tahtsime meie, et tulumaksuvaba summa oleks suurem, 800 eurot, aga pole hullu. Pool teeme praegu ära, teise poole teeme pärast valimisi.

Pärast valimis läheb maksude tõstmiseks. Missuguseid makse olete teie valmis suurendama?

Esimese asjana me langetama makse. Jätkame tulumaksuvaba miinimumi langetamist, see jätab vähema sissetulekuga inimestele rohkem raha kätte.

Ja kütab inflatsiooni.

Et seda ei toimuks, selleks on enamikus lääneriikides astmeline tulumaks. Altpoolt annad juurde, ülaltpoolt võtad natukene vähemaks.

Nii et olete Keskerakonnaga ühes paadis.

Keskerakond toetab ka seda, jah, aga ajalooliselt on see läbi ja lõhki sotsiaaldemokraatide idee. 4000-5000 eurot teeniva inimese elukvaliteet ei lange, kui ta peab kuus 50 eurot rohkem maksma. Aga selle 50 euro eest saab aidata lapsi, toimetulekuraskustes ja puudega inimesi. See on põhimõtte küsimus. Maksude maksmine pole mitte karistus, vaid auasi.

Teie erakonnakaaslane Katri Raik on viimasel ajal palju pähe saanud, mis ta peaks selle Narva tankiga tegema?

Suurem osa Eesti ühiskonnast leiab, et agressorriiki tunnustavaid sümboleid ei peaks olema.

Nii et teie soovitate Raigil selle tanki minema viia?

Seda saab otsustada Narva linn. Selliseid otsuseid ei tee mitte linnapea, vaid volikogu. Arvan, et Narva volikogu arvamus on hoopis teistsugune [kui mujal Eestis].

Halli passiga inimesed saavad valida kohalikel, aga mitte riigikogu valimistel. Nüüd küsitakse, kas nead peaksid ikka kohalikel valimistel üldse valida saama. Missugune on teie vastus?

Mina seda küsimust ei tõstataks. Ma ei puutuks seda.

Millega selgitada seda, et eestikeelne haridus tuleb koalitsioonilepingus lausa enne riigikaitset, seda sõja ajal? Teie sel teemal muidugi eriti entusiastlikud ei olnud.

Eesti keelt ja kultuuri peabki kaitsma. Eestikeelsele haridusele üleminekut me toetasime, aga ma olen skeptiline selle tähtaja suhtes. Ma ei usu, et suudame poolteise aastaga juurde leida ja koolitada tuhandeid õpetajaid. Eks me nüüd siis näeme, mis on haridusministri sisuline plaan.

Mida teevad sotsiaaldemokraadid selles valitsuses ära LGBT-inimeste heaks?

Me seisame nende õiguste ees seal, kus see võimalik on.

Kus see võimalik on, no sellega on kõik öeldud.

Selles koalitsioonis ei ole võimalik kooseluseaduse rakendusakte vastu võtta, seda tuleb ausalt öelda. Kui oleks võimalik, siis loomulikult seda tuleks teha.

Sellega on küsimus „Millal saavad ühest soost inimesed Eestis abielluda“ juba vastatud? Et jumal seda teab.

Jumal ei pruugi sihukesi asju teada. Aga meil on varsti valimised ja loodetavasti on meil pärast valimisi niisugune koalitsioon, mis saab ka selliseid küsimusi lahendada.