„Parvlaev Estonia vraki uuringud on jõudnud järgmisse etappi, alustame põhiuuringuid,“ lausus ohutusjuurdluse keskuse juhataja Rene Arikas.

Vraki 3D-laserskaneerimise käigus tehakse laevavrakist ning selle vahetus läheduses olevatest pinnavormidest punktipilv, et saada üksikasjalik info vraki ja seda ümbritsevate pinnavormide kohta.

Luubi all autotekk ja laevakere praod

3D-laserskaneerimise projekt on jagatud neljaks osaks. „Järjekorras esimeseks ülesandeks on läbi viia autoteki uuringud, et saada võimalikult detailne ülevaade autoteki seisundist ning seal olevatest objektidest. Autoteki uuring on tehniliselt väga keeruline," rääkis Arikas. "Eesmärgiks on saada võimalikult hea ettekujutus autoteki olukorrast, sealhulgas nii deformatsioonidest kui ka avaustest, näiteks uksed, ventilatsiooniavad, masinaruumi luugid, ning teha kindlaks, kas need on suletud või avatud.“

Rene Arika sõnul tehakse teisena vraki- ja merepõhjauuring. „Kolmandaks uuritakse täiendavalt kõrge prioriteetsusega alasid, kus vrakil on tuvastatud välised kahjustused varasemate uuringute käigus: vööriosa, sealhulgas ramp, rambi avaus, lukud ja hinged, parema parda vigastused ning ahtri ja vasaku parda vigastused 6. teki tasandil,“ selgitas Arikas. „Kõrge tähtsusega alade hulka kuuluvad ka merepõhjaalad, kus keskendutakse eelkõige vraki ja merepõhja kokkupuutejoonele ning selle vahetule ümbrusele.“

„Neljas osa laserskaneerimisest viiakse täiendavalt läbi, kui merel tehtud esialgsete hindamiste põhjal osutub mõni piirkond vrakil või selle ümbruses eriti huvipakkuvaks,“ lisas Arikas.

Parvlaev Estonia 3D-laserskaneerimine tehakse Hollandi lipu all sõitva uurimislaevaga VOS Sweet. Uuringute meeskond on rahvusvaheline: osalevad Eesti, Rootsi, Saksamaa ja Poola eksperdid. Eesti ohutusjuurdluse keskusest ja Rootsi õnnetusjuhtumiste uurimise ametist osaleb uuringutel kokku kolm uurijat. Mereuuringute ajal tehakse tööd ööpäev ringi.

Ohutusjuurdluse keskus (OJK) korraldas parvlaeva Estonia vraki 3D-laserskaneerimise tegemiseks riigihanke, mille võitis peatöövõtjana konsortsium ESC Risk Management OÜ ja Baltic Taucherei- und Bergungsbetrieb Rostock Gmbh. 3D-laserskaneerimise teenust osutab Kraken Robotics.