Vahur Koorits: ärge nutke ametiautode pärast!

 (118)
Vahur Koorits: ärge nutke ametiautode pärast!
Foto: LINE, TopGear Eesti

Selliste sõpradega nagu Lasse Lehis Maksumaksjate Liidust pole Reformierakonnal vaenlasi vajagi. Pikas plaanis tähendab praegune suur sõda ettevõtjate ja rahandusministeeriumi vahel, et vasakvalitsuse saabumine peale järgmisi riigikogu valimisi muutub veel tõenäolisemaks.

Maksumaksjate Liit alustas raevukat võitlust rahandusminister Jürgen Ligi plaani vastu piirata ametiautode käibemaksuvabastust. Saan vaid nõustuda kolleeg Nils Niitraga Postimehest, kes oma üllatuseks pidi selle kava eest Ligi kiitma. Lōpuks ometi teeb see valitsus õiget asja ehk kogub eelarve täitmiseks raha jõukamatelt, mitte vaesematelt inimestelt.

Asi on selles, et eraisik maksab enne auto ostmiseks raha saamiseks riigile oma palga pealt sotsiaalmaksu, tulumaksu ja auto ostmisel käibemaksu, ettevõte ei maksa aga riigile midagi. Ametiauto erasõitudeks kasutamisel tuleb maksta vaid kuni 218 eurot maksu kuus ja kui seda ei raatsi maksta, siis võib pidada sõidupäevikut ja valetada kõik erasõidud ametisõitudeks ja nii auto ost kui kulud on sel juhul maksuvabad, kui kütuseaktsiis välja jätta.

Seotud lood:

Sõidupäeviku kontrollimine on keerukas, mistõttu pettused on massilised. Seetõttu ostavad just ettevõtted suurema osa uutest sõiduautodest ja ettevõtete autod on kallimad kui eraisikute ostetavad autod.

Ametiautode ülisoodsa maksurežiimi kuritarvitamine on osa laiemast probleemistikust, mida mõnikord nimetatakse OÜtamiseks. See on ettevõtetele mõeldud soodsama maksurežiimi kasutamine, et oma töö ja tarbimise pealt vähem makse maksta. Arenenumates riikides proovitakse seda paljude meetmetega takistada, Eestis on selle suhtes aga vähe ette võetud.

Seda võiks nimetada ka Eesti versiooniks Itaalia leppest, mille kohaselt valijad petavad maksuametit ja valitsus talub seda, et oma hääled valimistel kätte saada. Reformierakonna enda Itaalia skeem oli mõeldav seni, kuni ajad (loe- Reformierakonna reiting) olid veel head. Langev reiting aga muutis vanal moel jätkamise võimatuks.

Majanduslikult kitsal ajal tuleb siiski tõsta nii palku kui pensione, sest uut õpetajate streiki see valitsus üle ei elaks. Kuna kõikvõimalikud maksutõusu variandid on ennast juba ammendanud, polnud valitsusel muud valikut kui minna raha otsima sinna, kust seda leiab.

Kasvav skeemitajate hulk on õõnestamas riigi maksubaasi ehk ausalt makse maksvate inimeste hulka, kasvatades samal ajal ausate maksumaksjate nõudmist, et midagi tuleb teha. Kuna samal ajal kasvab riigi rahavajadus ja kõik rahaallikad olid kokku kuivanud, polnudki Ligil väga palju muid valikuid kui minna isegi Reformierakonna püsitoetajatelt raha korjama.

Vastureaktsioon oli raevukas. Lasse Lehise artikkel Ärilehes on miski, mis toonilt meenutab pigem mõnda Keskerakonna miitingukõnet, mitte tavapärast arutelu ettevõtjate ja valitsuse vahel.

Ent jõuliselt Reformierakonda pekstes suurendab Lehis ja tema kaaslased veelgi tõenäosust, et peale 2015. aasta kohalikke valimisi saabuv uus valitsus on teistsuguse koosseisuga ja oluliselt vasakpoolsem. Maksumaksjate Liit pole uue valitsuse jaoks arvatavasti kuigi oluline vestluspartner. Hoolimata suurest lärmist on ametiautode maksustamise vastu üks üsna väike huvigrupp, mis ajab taga oma väga kitsast erahuvi.

Reformierakonda on praegusel ajal populaarne vihata. Kui aga välja jätta isikliku vaenu kandjad, siis Reformierakonna vasakpoolsetel kriitikutel pole mõtet firmaautode eelnõu kritiseerida, sest tegemist on ootamatult progressiivse algatusega. Kui üldse midagi ette heita, siis seda, et eelnõu ei lähe piisavalt kaugele ja jätab liigselt petmisvõimalusi.

Lõpetuseks aga lisaks kriitikale ka väike konstruktiivne ettepanek riigikassasse raha leidmiseks ja ebavõrdsuse lõpetamiseks. Ametiautode käibemaksuvabastus tuleks täielikult lõpetada. Lisaks tuleks ametiautodele kehtestada eriline ametiautomaks, mille suurus oleks võrdne selle rahaga, mida sama auto eest maksaks sotsiaalmaksuks ja tulumaksuks ausalt makse tasuv palgatööline.

Antud lahendus ei võimaldaks šlikerdamist, lisaks kaoks erasõitudeks kasutatavate ametiautode maksueelis palgatöötajate autode ees. Kuna siiski umbes kolmandik ametiautodega tehtavatest sõitudest ongi tegelikud ametisõidud, siis tuleks kolmandik maksumuudatusega teenitud rahast ettevõtjatele tagastada, eelistatavalt tööjõumaksude vähendamise kaudu. Sobivaks vahendiks oleks näiteks töötuskindlustusmakse langetamine.

Sellisel juhul võidaksid need ettevõtjad, kelle tegevuse oluliseks osaks on inimestele palga maksmine ja kaotaksid need, kelle äritegevuse oluline osa on ametiauto ülal pidamine.