Kui vaadelda erakondade poliitreklaame läbi inimestele omaste kaitsemehhanismide, saame aimu, kuidas meid püütakse mõjutada ja missugusele inimgrupile on reklaam mõeldud. Et kaitsestrateegiat mõista, tuleb tähelepanu suunata sõnade (reklaami) varjatud tähendustele ja teemadele.

Valija eest püütakse varjata erakonna suurimaid nõrkusi, möödalaskmisi ja saamatust. Selleks suunatakse valija tähelepanu suurimast probleemist kaugemale. Järgnevalt mõned eredamad tähelepanekud nelja erakonna reklaamides.

Reformierakonna hüüdlause: „Võid kindel olla“

Reformierakond püüab kindlustada võimulpüsimist olukorras, kus nemad peaksid vastutama kujunenud olukorra eest. Kuid nähtavasti arvavad reformarid, et vigade tunnistamine mõjuks valijate ees nõrkusena. Seda ei saa ju erakond endale lubada!

Seepärast kasutab Reformierakond enese kaitseks eitust. Nii on valitsev erakond talitanud masust alates. Eitus tähendab endale ebameeldivate reaalsuste tunnistamisest keeldumist, isegi nende eksisteerimise ignoreerimist. Inimesed kasutavad eitust, et ennast kaitsta stressi eest, kuid samas on see ka viis oma igapäevaelu tõeliste probleemide vältimiseks.

Viimastel nädalatel on reformi sõnumitele lisandunud reklaam, kus rõhutakse hirmule ja häbile. Kes on meid varem hirmutanud ja häbistanud? Sellist mõjutusvahendit kasutas üks teine riik, ühel teisel ajal - üle neljakümnesed mäletavad seda hästi. Häbistamine on üks hirmutamise viise. Kindlasti on see tõhus nõks, sest Eestimaa on täis hirmunuid inimesi.

Reformierakonna kaitsetaktika: eitus, hirmutamine ja samastumine.
Valijaskond: reaalsuse eitajad. Need on inimesed, kes on jäänud masust puutumata või meeleheitel olijad, kes tahavad uskuda kiiret olukorra paranemist; aga ka ärahirmutatud, autoriteetide kummardajad.

Isamaa ja Res Publica Liidu reklaam: „Sinu kindel võit“

Hoiatus! Tegelikult püüavad endised äraostmatud valijaid ära osta. Inimestelt arvamuse küsimise tegeliku olemuse paljastas erakonna juht saates "Kolmeraudne", öeldes, et nüüd hakkavad nad inimesi kuulama! Miks nad seda varem ei teinud? Keda nad siis kuulasid?

Teise valitsusparteina peaksid ka nemad vastutama kujunenud olukorra eest. Nende plaan on suunata valija mõtted mujale. Meile öeldakse, et ärme räägi ebameeldivast, vaid räägime millestki muust. Nende kaitsestrateegia on kompenseerimine, suunates meie mõtted positiivsetele lubadustele, et maskeerida negatiivset kuvandit ja valitsuserakonna suutmatust vastutada. Kui RE hirmutas, siis IRL püüab meelitada. Ivo Linna kaasamine valimisreklaami tundub meeleheitliku sammuna.

IRL-i kaitsetaktika: eitus, kompenseerimine, reaktsiooni kujunemine, samastumine.
Valijaskond: reaalsuse eitajad, kes alluvad meelitusele, russofoobid.

Mõlemad valitsuserakonnad on arvestanud sellega, et inimestel meeldib samastuda. Samastumist kasutatakse eneseväärtuse tõstmiseks. Inimene püüab end identifitseerida võitjaga, väliselt edukaga jne, et kompenseerida oma halba enesetunnet. Selline kaitsestrateegia on juba varem edukas olnud ja igal juhul tasub seda ka nüüd kasutada.

Sotsiaaldemokraatide hüüdlause: „Uus algus“

Nemad püüavad meelitada ennast valima inimesi, kes on senises poliitikas pettunud. Opositsioonierakonnad otsivad potentsiaalseid valijaid pettunute hulgast. Kuid hüüdlauses on ju vastuolu! See erakond on tõsiste sotsiaaldemokraatide ja erinevate ülejooksikute, lausa usurpaatorite, segu! Siin on ka kõige rohkem nn noori, kes on saanud pikaajalise karastuse senises poliitilises süsteemis.

Uue alguse ja vanade poliitnägude vahel on vastuolu. Sotside kaitsetaktika on püüd meie reaktsiooni ümber kujundada väljendiga "uus algus" ja "noore" juhiga (12 aastat riigikogus!). See on sarnane ego kaitsemehhanismiga, mille puhul püütakse võtta omaks suhtumist ja käitumist, mis on iseenda tõeliste mõtete ja tunnete vastand. See on ka sarnane IRL-i ideega lõpuks inimesi kuulama hakata!

Sotsiaaldemokraatide kaitsetaktika: reaktsioonide kujunemine, eitamine.
Valijaskond: pettunud, kes tahavad uskuda, et keegi teeb meie elu paremaks, enesepetjad.

Keskerakonna hüüdlause: „Aitab!“

Keskerakond ei üllata millegi uuega, vastandades end stabiilselt valitsuserakondadega. Stabiilsust toonitavadki vaid kaks parteid: KE ja RE. Siinkohal meenutagem, et ka NSVL oli poliitiliselt stabiilne.

Opositsioonis olles on Keskerakonnal vabadus kritiseerida ja näidata puudustele ühiskonnas. Siia sobib väljend “mina olin puu otsas, kui pauk käis”. End püütakse müüa samasusega. Samastutakse nendega, kel pole läinud nii hästi.

Kas opositsioonis olek vabastab vastutusest? Tallinna linnas on KE ainuvõim. Ainuvõim on sarnane riiki valitsevate parteidega. Opositsiooniparteid rõhuvad abitusele ja loodavad nüüd, et valijad tulevad ja päästavad nad opositsioonist? KE suurendab reklaami läbi abitust, et saada päästetud.

Kaitsetaktika: samastumine, stabiilsus.
Valijaskond: Keskerakonna valija on stabiilne, Reformierakonna vastane.

Poliitika on mäng. Mängitakse meiega, meie hirmude ja soovidega. Meiega manipuleeritakse, kui me laseme seda endaga teha. Vaja on hakata vaatama asjadele sügavmalt. Sõnad võivad valetada. Tuleb osata lugeda tegelikke sõnumeid ja mõtteid, mida püütakse varjata. Ärgem muutugem manipulatsioonide ohvriks!

Autor on MTÜ Vabade Kodanike Ühendus liige.