Üheks peamiseks kaotajaks on kindlasti Eesti riik ise, kuna maksulaekumised vähenevad ja seega jääb vähemaks raha, mille eest riik peaks elanike ees oma kohustusi täitma. Maksualandus mõjutab samuti kohalike omavalitsuste sissetulekuid, mis on otseses sõltuvuses tulumaksust.

Kes aga on reaalselt need inimesed, kes tulumaksu alandamisest kõige enam võidavad? Loogiline vastus oleks, et suurema palgaga inimesed. Protsendine langus annab miinimumpalka teenivale inimesele juurde umbes 2 eurot, samas kui 3500-eurose brutopalgaga isik võidab langusest juba 34 eurot.

Ei tasu aga unustada, et tulumaksu makstakse ka dividendidelt ja tegelik maksualandusega seotud võit peitubki seal. Kui ettevõtja võtab välja 10 000 eurot dividende, siis võidab ta 100 eurot ja 100 000 puhul lausa 1000.

Eestis on tohutu vastuseis astmelisele tulumaksule, vaatamata sellele, et tegelikult meil juba kehtib astmeline tulumaks, 0-astme ehk tulumaksuvaba miinimumiga. Arvutagem välja, kuidas pilt muutuks, kui tulumaksu hoopis tõsta - näiteks 24 protsendini, ja tulumaksuvaba miinimumi tõsta mitte 10 euro võrra vaid 355-euroseks ehk sama suureks kui on miinimumpalk. Endiselt oleks tegemist ühetaolise ja lihtsalt mõistetava maksuga, mille kogumist on maksuametil sama lihtne läbi viia kui täna.

Sellises maksusüsteemis võidaks täna keskmist palka teeniv eestlane umbes 28 eurot, samas kui praegu kavandatavate muudatustega võidaks sama palgaga kõigest alla kümne euro. Kaotajaks osutuks aga 100 000 eurot dividende välja võttev ettevõtja, kes peaks tasuma maksudeks 3000 eurot rohkem. Lihtne järeldus on, et tulumaksu alandamisest võidavad ennekõike ettevõtjad ning kaotab riik. Tulumaksu tõstmisest koos tulumaksuvaba miinimumi tõstmisega võidab aga keskmine eestlane ja riik tervikuna.

Tabeli esimeses tulbas on valik erinevaid brutopalkasid ja dividende. Seejärel näited, kui palju raha jäi pärast tulumaksu tasumist alles 2005. aastal, kui palju jääb praegu, kui palju hakkab jääma vastavalt uue koalitsiooni plaanile, ning kui palju jääks siis, kui maksu langetamise asemel seda hoopis paar protsenti tõsta, tõstes samal ajal maksuvaba miinimumi samale tasemele, kus on miinimumpalk.