Läbi jää rühkiv Stemnitsa on oht Soome lahele
Soome lahel pole talvistes oludes viimastel aastatel selliseid õnnetusi juhtunud, eelmine oli 1987. aastal, kui juhtus õnnetus tankeriga Antonio Gramsci.
Nõukogude tanker Gramsci sõitis Porvoo lähedal karile 6. veebruaril 1987. Laevast voolas välja 570 tonni toornaftat, millest uudisteagentuuri STT teatel õnnestus kokku korjata vaid sada tonni. Veebruari ja juuni vahel levis nafta 2500 ruutkilomeetri laiusele alale. Jää hoidis ära ranniku suurema saastumise ning valdav osa naftast hajus. Siiski mõjus merre valgunud nafta kaladele ning põhjataimestikule, Soome uurijate andmeil vähenes mitme kalaliigi saak.
Luhtein nentis, et Eesti on Soome ja Taani toel alustamas laeva EVA-316 muutmist õlitõrjelaevaks ning sellele tulevad ka talvise õlitõrje vahendid. Kallis ümberehitamine jõuab lõpule aga alles aastavahetusel või järgmise aasta alguses.
“Seni pole meil midagi suurt teha,” tõdes Luhtein. “Saame vaid vaadata ja nentida, et Venemaa ei pea oma lubadusi.” Veeosakonna nõunik ütles, et Eesti, Soome ja Venemaa keskkonnakaitseorganite kolmepoolse töörühma nõupidamistel on Venemaa lubanud talvel kasutada vaid jääklassi ning kahekordse kerega ja suvel kahekordse põhjaga tankereid. “Need lubadused on protokollitud,” lisas ta. “Uus rahvusvaheline konventsioon tankerite kohta ei tule enne 2004. või 2005. aastat.”
Kreeka lipu all sõitev Stemnitsa oli esmaspäeva õhtupoolikul jõudnud umbes 90 kilomeetri kaugusele Primorski sadamast. STT teatel liikus laev raskete jääolude tõttu umbes neli sõlme ehk neli meremiili tunnis.
Tankerit abistas jäämurdja Kapten Sorokin, teine jäämurdja Jermak jälgis sündmusi lähedusest. Soome ametiisikute hinnangul oli see imelik, sest üks jäämurdja suutis teha sellise läbipääsu, mis oli vaid pool tankeri laiusest. Samuti surub Soome lahe idaosas puhuv tuul läbipääsu pidevalt kinni.