Tõeliselt šokeeriv oli mõned päevad tagasi lugeda Pärnu Postimehest uudist, et kapioravast Pärnu uus linnapea Toomas Kivimägi lasi endale Pärnu niigi rusutud maksumaksja kulul rentida uue, 6000 krooni kuus maksva ametiauto. Alles see oli, kui kõik meediakanalid pasundasid ööd ja päevad sellest, kuidas Tallinna linnapea Edgar Savisaare vana ametiauto söandati asendada uuega.

Mõni võib siinkohal väita, et 16 000 krooni kuus on tunduvalt rohkem kui 6000 krooni. Kõik oleneb tegelikult aga kontekstist ja vaatevinklist, nagu ikka. 16 000 krooni kuus linnale, mille eelarve on üle 7 miljardi krooni ja kus elab 410 000 elanikku, ei ole niivõrd märkimisväärne väljaminek, kui 6000 krooni kuus linnale, kus elab vaid 43 000 elanikku ja eelarve on tugevalt miinuses. Ehk siis linnakassa on tühi ning peal veel ka suured võlad.

Teeme väikesed arvutused. Kui võtame aluseks 6000 krooni kuus Pärnu suurusele linnale, siis peaks Tallinna kaliibriga linna meer sõitma autoga, mis maksaks 57 209 krooni kuus, ehk siis Edgar Savisaar peaks sõitma näiteks Rolls-Royce’i või Bentleyga — autoga, mis maksab mitmeid miljoneid kroone.

Mõni võib siinjuures väita, et näiteks Torgu või Misso vallavanem peaks sellise loogika kohaselt sõitma võrriga või üldse jala käima. Selline mõtteviis oleks aga meelevaldne ning ebakõlas talupojamõistusega, mida eneste juures niivõrd hinnaliseks peame.

Kulutada saab ikka vastavalt sissetulekutele. Sissetulekud on seotud aga maksumaksjate arvuga kohaliku omavalitsuse territooriumil.

Praeguse linnapeaga võrreldes oli eelmine Pärnu linnapea Mart Viisitamm tõeliselt kokkuhoidlik mees. Nimelt ei olnud tal ametiautot. Viisitammele kompenseeriti kuni 6000 krooni eest kuus isikliku sõiduauto kasutamise kulu ja kõik.

Kivimägi Volvo S80 rendihind sisaldab küll tehnohoolet, liiklus- ja kaskokindlustust, autopesu vastavalt vajadusele ja sõiduki hooajalist ettevalmistust (suve- ja talverehvid), kuid kütuse eest tuleb pärnakatel talle veel eraldi lisaks maksta.

Kuu kütuselimiidiks on Kivimägi endale kehtestanud 3000 krooni. Koos renditasuga teeb see auto kasutamise hinnaks pea 9000 krooni kuus. Võib vaid spekuleerida, millised peidetud lisakulud veel kaasnevad Pärnu linnapea uue sõidukiga. Kindel on aga see, et kinni maksavad need Pärnu maksumaksjad.

Selle aasta jaanuaris võrdles Toomas Kivimägi pealinna meeri uue auto ühe kuu liisingumakset ühe koondatud linnaametniku palgaga. Sedasama võib nüüd öelda Kivimägi enda kohta, sest 9000 krooni kuus on võrdne Pärnu linna ühe ametniku palgaga. Vaid kuu aega hiljem, justkui oleks Kivimägi lasknud endale sünnipäevakingi teha (Toomas Kivimägi on sündinud 16. veebruaril 1963), võtab Pärnu meer nõuks rentida uus luksuslik auto, hoolimata sellest, et tema linn võlgade all lausa ägab.

Linn teeb linnapeast linnapea. Pärnus aga võib-olla ametiauto. Huvitav, kas niimoodi need Pärnu linna palgakärped siis ära kuluvadki?

Linnapea, kes peab hetke olulisemaks teemaks oma uue ametiauto väljavalimist, ei jäta endast küll pehmelt öeldes just kõige adekvaatsemat muljet. Küsimus ei ole 30 krooni kokkuhoius või 100 krooni suuremas kulus, vaid küsimus on põhimõttes ja selles, mida tähtsaks peetakse.

Kui ikka tõesti tahetakse näidata, et tegeletakse tõsiselt linna finantssoost välja tõmbamisega, siis võiksid kõik linna ametnikud käia tööl oma isiklike autodega ja samas ka mitte võtta välja autokompensatsiooni. Samas pole Pärnu nii suur linn, et ei saaks poole tunniga jalgsi kesklinnast ükskõik millisesse Pärnu punkti kõndida. Ja linnapeal on siinkohal suurepärane võimalus eeskuju näidata.

Nii et Edgar Savisaar on Tallinna linnapeana kokkuhoidlik mees, olgugi et võrreldes teiste Eesti linnade ja valdade eelarvete ning elanike arvuga võiks ta endale rahulikult lubada uhket Rolls-Royce’i ja lasta endale maksta palka ligi 2,5 miljonit krooni aastas. Aga ta ei tee seda. Temast tegi linnapea mitte auto, vaid Tallinna linna rahvas.