Õpetajad ei taju vägivalla ulatust ega tõsidust
Vägivald on koolikeskkonnas üks paljudest, ehkki väga tõsine probleem ning sageli seotud mitmete muude asjaoludega. Õpetaja puutub lastega kokku peamiselt tunnis ning on arusaadav, et pingeliste tunnis tekkivate olukordade vahel on temagi ära teeninud puhkepausi. Vägivald leiab aset enamast tunnivälisel ajal, kuhu õpetaja ei jõua, kuna tema töö põhiosa toimub muul ajal. Juba õpetaja kohalolu on distsiplineeriv ja ehkki kool asutusena vastutab koolis toimuva eest tervikuna, vastutab õpetaja siiski peamiselt oma tunni eest. Kui tunnis keegi ka viskab solvava kommentaari, siis õpetaja peamine eesmärk on hoida distsipliini ning tal ei ole väga palju võimalusi süüvida vägivalla kogu ulatusse.
Õpetaja põhikohustus on õpetada
Kui mõelda õppetöö mahule, mis hõlmab endast tunnimaterjali, ettevalmistusi, distsipliini hoidmist tunnis, et saaks üldse õpetada ning tagasisidet ehk tööde parandamist ja hindamist, siis on arusaadav, et ainuüksi oma tööülesannete täitmine võtab õpetajalt nii palju energiat, et sellegagi toime tulemiseks tuleb kõvasti pingutada.
Õpetaja töömahust on varem korduvalt kirjutatud ja see ulatub sageli 50-60 tunnini nädalas, mis ületab tavatöötaja tööaega pooleteistkordselt.
Lisaks ajapuudusele on koolivägivalla probleemiga tegelemine ka oma olemuslikult teistsugune töö. Kui õpetaja prioriteet on õpilase teadmised (ja peavad olema, muidu ei ole õpetaja tööl mingit väärtust), siis kooli suhteprobleemid (kaasaarvatud kiusamine ja vägivald) kuuluvad pigem sotsiaaltöö valdkonda.
Koolid vajavad hädasti sotsiaalpedagooge
Olen veendunud, et sotsiaalsete probleemidega peaks koolides tegelema eraldi inimesed, kes on oma ala spetsialistid ning neutraalsed.
Oletame, et õpetaja selgitab oma ainet tunnis, kus tekib probleem: korrarikkumine või kellegi kiusamine, mis iganes. Õpetaja eesmärk on anda edasi oma ainet, seega tema ainus võimalus on võimalikult kiiresti rikkumine likvideerida. Tema jaoks on oluline minna edasi tunniga, mitte lahendada probleemi, kuna selleks kuluks liiga kaua aega. Iga õpetaja kasutab vahendeid, mida oskab: kes paneb sõnadega paika (võib ka öelda, et lausa mõnitab), kes karjub, kes laob märkuseid, saadab õpilasi tunnist ära, paneb nurka jne. Probleemi ei lahenda iseenesest ükski nendest lahendustest, probleemiga (miks kedagi üldse kiusatakse ja kui palju) peaks alles tegelema hakkama kuid selleni kunagi ei jõuta.