Mõistetega „uus vaimsus" või „esoteerika" viidatakse paljudele erinevatele õpetustele ja praktikatele: tantra, jooga, pendliga ennustamine, vabastav hingamine või  muudel viisidel enda vaimu avastamine ja arendamine. Uueks vaimsuseks võib liigitada eneseabi raamatuid (teemadeks näiteks elus hakkamasaamine või „enese leidmine"), aga ka spirituaalse-müstilise kirjanduse, mis avardab inimeste maailmavaadet ning võimaldab juurelda elu olemuse üle.

Uuel vaimsusel puuduvad tugevad institutsioonid nagu kirik. Vajadus leida oma uskumustele kinnitus nõuab erinevalt näiteks kristlusest ka hoopis teistsuguseid toetuspunkte ja esoteerilise kirjanduse populaarsus kinnitab seda. Eneseabi ja individuaalse arengu loogika tähtsustab inimese tööd iseendaga, kus raamatud ja meedia osutuvad üheks sobivamateks abilisteks.

2010. aastal tehtud küsitluses kinnitas 24 protsenti eestlastest, et on lugenud mõnd vaimse sisuga raamatut. Tegelikult on lugejaid ilmselt oluliselt rohkem, sest paljud neist ei oska või ei taha loetud kirjandust vaimsena määratleda. Seda toetab ka fakt, et vaimseid-esoteerilisi raamatuid trükitakse, müüakse ja laenutatakse palju - näiteks raamatukogude andmete põhjal võib öelda, et vaimne-esoteeriline kirjandus on pidevalt ringluses, eriti just eneseabi raamatuid.

Valik on suur

Apollo raamatupoest on võimalik osta üle 500 vaimse-esoteerilise raamatu. Rahva Raamatu veebikataloogist (uued ja juba müüdud raamatud) leiab uue vaimsusega seonduvaid raamatuid üle 10 000. Raamatute suurt arvu peegeldab ka nn alternatiivsete-vaimsete jaotuste populaarsus - Apollo kataloogist leiab tervise teema all kõige rohkem raamatuid just alternatiivmeditsiini kategoorias (183), millele lisaks on eraldi välja toodud veel ka eneseabi (71).

Väga suurtes tiraažides avaldatuna on Eesti vaimsuse mõttelaadi kujundanud näiteks Gunnar Aarma (1916-2001) ja Luule Viilma (1950-2002), kes on üks taasiseseisvunud Eesti enim müüdud autoreid. Luule Viilma „Ellujäämise õpetuse" esimene raamat ületas 100 000 tiraaži ilmselt juba autori eluajal ning see on tõlgitud vene, soome, läti, leedu ja inglise keelde. Kui arvestada, et üldiselt jääb Eestis aasta müügiedetabelite populaarsemate raamatute läbimüük umbes 12 000 juurde, on Viilma edu fenomenaalne.

Populaarsusest rääkides - Rahva Raamatu eelmise aasta eestikeelsete raamatute müügiedetabelis asusid uue vaimsuse alla liigitatavad Mai-Agate Väljataga ja Kreet Rosina raamatud vastavalt kolmandal ja kuuendal kohal. Ka selle hooaja menukite esikümnest leiab astroloogilise abimehe ja alternatiiv-rahvameditsiinilisi teadmisi jagava tervenduskalendri.

Tugi kriisisituatsioonis

Vaimsed-esoteerilised teemad ületavad sageli ka meediakünnise ja vaimseid õpetusi tutvustatakse tihti inimeselt inimesele suunatud kogemuslugude kaudu, kus vaimseid väärtusi ja eluviisi järgivad inimesed räägivad, kuidas nad õpetuse leidsid ja sellest abi said. Sellised lood ilmuvad regulaarselt näiteks naiste- ja elustiiliajakirjades.

Mitmed teadlased on rõhutanud uue vaimsuse puhul isikliku kogemuse ja kogemuslugude tähtsust, mis on kesksed ajakirjanduses, aga ka paljudes raamatutes. Lugejatel on oluline teada, et kellegi teise jaoks on kirjeldatud praktika või õpetus toiminud.

Uuest vaimsusest huvitatud on üldiselt valmis tunnistama mingite üleloomulikke jõudude olemasolu. See ei pea tähendama nende absoluutset aktsepteerimist, vaid „avatust" - seisukohta, et „ma ei pruugi olla küll ise näinud-kogenud, kuid ei saa midagi välistada". Uue vaimsuse keskkond toetab teaduslik-materialistlikust käsitlusest kõrvale kalduvaid esoteerilisi-müstilisi-okultistlikke mõttesuundi; ollakse huvitatud kõigest, mis tundub teadmisi avardavat.

Seetõttu ringlevad uusvaimses keskkonnas ka intrigeerivad, põnevust ning erutust tekitavad üleloomulikke jõude ja müstikat käsitlevad teemad. Lood paranormaalsetest ja üleloomulikest nähtustest kutsuvad esile kirglikke ning teravalt vastanduvaid arvamusavaldusi, mistõttu on paranormaalsed teemad meedia jaoks atraktiivsed juba lähtuvalt klassikalistest uudisväärtustest nagu konfliktsus.

Kui intervjueerisime Marju Salustega inimesi raamatu „Mitut usku Eesti III" jaoks, siis selgus, et uue vaimsuse alla liigituvast kirjandusest otsitakse tuge kriisisituatsioonides, aga ka lihtsalt enda arendamiseks; seda kasutatakse nii peavoolule vastandumiseks kui ka selles edu saavutamiseks.

Sarnased arengud on märgatavad ka mujal maailmas - enamik lääne inimestest ei kuulu tänapäeval enam sünnist elu lõpuni ühte kirikusse. Nii nagu tavaelu puudutavate küsimuste korral, otsitakse ka eksistentsiaalsete kõhkluste tekkimisel ise vastuseid raamatutest, meediast või internetist.

Kuidas teha õigeid valikuid

Kuna eneseabiraamatud on sageli väga praktilised, võiks küsida, kas nende käsitlemine religioossena on üldse põhjendatud. Intervjueeritute juttudes domineeris siiski rahulolematus iseenda või oma eluga ning vajadus leida vastuseid „suurtele" küsimustele: kirjandust lugedes sirutatakse pidepunktide ja eksistentsiaalse tähenduslikkuse järele ning tugi, mida saadakse, kuulub pigem religiooni valdkonda.

Intervjuudest tuli selgelt välja soov leida materjale, mis aitaks „ennast tundma õppida", õpetaks, kuidas „julgeda olla mina ise", „leida sisemist tasakaalu", „teha elus õigeid valikuid" või „olla õnnelikum".

Tänapäeva indiviidikeskses lääne kultuuris ongi need eksistentsi olemuslikud küsimused. Erinevalt loodusest sõltuvatest hõimurahvastest ei ole meil vaja leida selgitusi näiteks äikesele. Pigem tegeleme isiklike ja subjektiivsete dilemmadega: „Miks ma ei tunne end hästi, kuigi justkui peaks?".

Sellised küsimused kerkivad sageli siis, kui on saavutatud teatud heaolu ja pakilised majanduslikud probleemid on ületatud. Inimesed otsivad siis midagi, mis pakuks mõtteainet ja arenguvõimalusi, mis köidaks ning ütleks maailma kohta midagi uut.

Lugejaskond kasvab

Siin tulebki mängu vaimne-esoteeriline kirjandus ja meedia, kus leidub tavamaailma ja mõtteviise muutvaid teemasid. Näiteks müstikute või vandenõuteoreetikute õpetused pakuvad köitvat alternatiivi teadmistele, mida esitatakse koolis või populaarteaduslikus kirjanduses. Vaimse-esoteerilise kirjanduse lugejad näitavad üldjuhul üles aktiivset huvi maailma vastu ning väärtustavad kõrgelt teadmisi - ehkki teadmiste olemus ning sageli ka meetodid nendeni jõudmiseks erinevad näiteks teaduses kasutatavatest.

Mõned pöörduvad uue vaimsuse poole ka häda- või kriisiolukorras. Probleeme võib olla näiteks tervise või karjääriga. Uue vaimsuse ideestik pöörab tähelepanu just enese arengule ja tööle iseendaga. Uuringu jaoks tehtud intervjuudest oli näha, et paljud kirjanduse lugejad ei ole olnud enda eluga rahul. Uuele vaimsusele iseloomulikult arvatakse, et muutus peitub enda elu ja mõttemaailma kujundamises. „Raamatute lugemine ei tähenda täpseid teadmisi, kuid aitab vaimsele teele minna," arvas üks intervjueeritu. Keskne mõiste on „otsimine" ning tähtsaks peetakse just otsimise protsessi.

Meedias ilmuvad aeg-ajalt arvamused, milles avaldatakse imestust raamatuostjate või meediatarbijate valikute üle. Tõepoolest, suur osa vaimseid-esoteerilisi raamatuid nagu „5 minuti feng shui" või „7 sammu kestva õnneni" näivad sisaldavat lihtsustavat, sisutühja, kohati ka täiesti vale infot. Seetõttu võib nende müügiedu tunduda üllatav ja seletamatu, eriti kui arvestada, et vaimsusest huvitatud inimesed ei ole üldiselt madalama haridustasemega.

Suur nõudlus viitab aga, et ka näiliselt sisutühi või isegi eksitav raamat või artikkel võib lugejale siiski midagi pakkuda. Ehkki kirjanduse järgi oma elu seadmine ning sellele lootmine ei pruugi viia õpetustes lubatud tulemusteni, väidavad lugejad üldiselt, et on raamatutest mingit abi saanud.

Kindlasti võimaldab uue vaimsuse kirjandus mõtiskleda oma elu ja maailma üle, leida oma probleemidele ja elu sündmustele uutmoodi tähendusi. Seega ei maksa imestada, et vaimne-esoteeriline kirjandus ja sellealane ajakirjandus on leidnud omale aina kasvava lugejaskonna.

Tekst põhineb Marko Uibu ja Marju Saluste artiklil, mis ilmus kogumikus „Mitut usku Eesti III. Uue vaimsuse eri". Kogumik keskendub uuele vaimsusele ehk Eestis populaarsetele vaimsetele-esoteerilistele õpetustele, praktikatele ja uskumustele.