Sauelased leiavad, et ühendus Tallinna südalinnaga peaks olema tagatud vähemalt pooletunnise intervalliga, tipptundidel vastavalt vajadusele ning lähedal kõigile Saue elanikele, nagu bussiliin, mis teeb Sauel kümme peatust.

Kõik see oli poolteist aastat tagasi olemas. Olukord oli suisa tore, sest tundus, et varasemad uskumatud juhtumised Saue ühistranspordiga olid möödunud, raudteel olid asjad normaliseerumas ja bussiliini teenindas AS Hansabuss, mis tõi varasemast teenusepakkujast oluliselt parema teeninduskvaliteedi. Viimaks oli tagatud ka pooletunnise intervalliga sõit sama kuukaardiga. Ainus, mille üle võis nuriseda, oli õhtuste viimaste reiside liiga varajane väljumine Tallinnast, mis ei võimaldanud kultuurilembesel sauelasel sageli üritusi külastada. Keegi ei osanud oodata, et seda õnne on vaid lühikeseks ajaks ja asi võib varasemast tunduvalt hullemaks minna.

Bussitranspordi kriis tabas Sauet 2014. aasta 6. jaanuaril. Saue on peale Aegviidu ainus Harjumaa omavalitsus, kus pole riigi poolt doteeritavat avalikku bussiliini, seega tuleb tagantjärele tõdeda, et selliseid arenguid oli võimalik ette näha ning Sauelt oleks tulnud õigel ajal pageda. Paraku polnud ma asjadega sellisel tasemel kursis ja pidasin enesestmõistetavaks, et linn peab neid arenguid silmas ja hoolitseb rahva vajaduste eest.

Saue bussiliin on nimelt kommertsliin ja vedajal on õigus igal ajal oma tegevus ümber organiseerida või lõpetada, teatades sellest ette vastavalt 10 või 90 päeva. Rongiliikluse tihenedes jäi bussiga sõitjaid vähemaks, Hansabussi esindaja sõnul oli kadu rongile 20 protsenti. 2013. aasta detsembris teatas ettevõte, et seetõttu koondavad nad alates 2014. aasta jaanuarist üle poole sõidugraafikust, sealjuures kõik väljumised puhkepäevadel. Viimane buss Tallinna kesklinnast Sauele väljub kell 19.34.

Maksma pole nõus ei linn ega ka riik

Eelnevalt üritati linnaga kokkuleppele jõuda. Lahenduseks oleks olnud linna poolt määratud tasuta sõidu õigust omavate inimeste pileti hüvitussumma tõstmine 25 eurosendi võrra. Sel juhul oleks tööpäevade graafik jäetud kärpimata. Linn ei olnud nõus.

Paar nädalat pärast uue, osalise graafiku kehtima hakkamist kommenteeris linnavalitsus juhtunut oma infolehes Saue Sõna. Pakuti välja erinevaid lahendusi, millest ükski pole tänaseni realiseerunud. Mõni aeg hiljem teema kajastamine põhimõtteliselt lõppes. Karta võis hullematki – et ühel päeval bussiliin lihtsalt suletakse. Nukral aastapäeval sai ellu kutsutud Facebooki leht "Saue-Tallinn bussiühenduse taastamise toetuseks".

Saime teada, et midagi on siiski ette võetud: Saue linn esitas koos Harju Ühistranspordikeskusega 2015. aastaks Maanteeametile taotluse riigipoolse toetuse saamiseks. Summa polnud suur: plaaniti lisada paar õhtust ringi ja mõned laupäevased väljumised. Maanteeamet lükkas taotluse tagasi.

Kui riik ei soovi lisaks rongile bussiliiklust toetada, siis tuleks rongiliiklusega tagada piirkonnale samasugune mugavus, ajakulu ja hind, mis oli varem bussiliiklusega.

Arenguid koosolekul ei toimunud, pigem tõdeti, miks üks või teine lahendus pole võimalik

Et saada selgust, mida on aasta ja kahe kuu jooksul olukorra parandamiseks ette võetud ja millal saabub lahendus, leidis Harju Ühistranspordikeskuse ettepanekul ja Saue aktivistide korraldamisel 10. märtsil aset kokkusaamine, kuhu tulid peaaegu kõik kutsutud külalised: Harju Ühistranspordikeskuse, AS-i Hansabuss, Saue linna, Saue valla ja Harju Maavalitsuse esindajad.

Arenguid koosolekul ei toimunud, pigem tõdeti, miks üks või teine lahendus pole võimalikuks osutunud. Miks ei ole Saue linn koostöös HÜTK-ga avanud Saue linna poolt doteeritavat avalikku liini, mis oleks probleemile kasvõi ajutiseks lahenduseks, jäi ebaselgeks. Kuulsime näiteks, et läbirääkimised Tallinnaga bussiliinist vähemalt Tallinna piirile pole õnnestunud põhjusel, et Tallinn pelgab linnaliinide ummistumist sauelastega.

Saue linnapea Henn Põlluaas tõi ühtlasi t(r)abava näite seoses hiljutise töövisiidiga, et Türi rahvas on üliõnnelik oma ühenduse üle Tallinnaga seitsme rongi näol.

Bussiettevõtte esindaja avaldas lootust, et linnaga saadakse siiski kokkuleppele ning samas püütakse leida lahendus sõidugraafikute kitsaskohtadele. Ta väljendas nördimust, et riik on võtnud suuna toetada vaid üht kindlat transpordiliiki, milleks on rong, ja bussifirmadel on raske sellises konkurentsis püsida. Sellega nõustusid ka teised osalejad. Pikemalt on aruteluga võimalik tutvuda Facebooki lehel.

Olukorrast võidab ka Tallinn

Sauelased ei lahkunud koosolekult lootusrikkalt. Pigem oli kokkusaamise efekt kainestav. Saue abilinnapea on oma suhtumise sotsiaalmeedias välja öelnud: "Bussiliiklus ei ole Saue linnas tervikuna eluliselt tähtis küsimus." Sauelastele jäi mulje, et see suhtumine leidis koosolekul kinnitust. Murele, et inimesed lahkuvad Sauelt ja et ilma autota ei jäägi muud üle, saime vastuseks, et nendest, kes soovivad Sauele elama asuda, puudust ei tule – linnavalitsuses on telefonid punased.

Kuhu võib olla koer maetud? Selgus, et näiteks 2010. aastal leppis linnavalitsus eelmise vedajaga kokku konkreetse toetussumma, mis on kolmandiku võrra suurem, kui linn on täna nõus maksma. Arvestades sinna juurde üldise hinnatõusu, on vahe märkimisväärne. Linnavalitsuse häälekandja Saue Sõna aga kirjutab, et Sauel läheb hästi: "Linn tõusis haldussuutlikkuselt Eesti omavalitsuste seas kolmandale, linnadest esimesele kohale ja majandusvõimekuselt omavalitsuste seas viiendaks." (Riigikogusse lahkuva linnapea pöördumine, 13.03.2015)

Olukorrast võidab ka Tallinn. Nimelt peab nii ehk naa Tallinnaga seotud sauelane maksma pealinnas "Tallinna külalise" piletihinda ja tegema seda nüüd veel sagedamini – et pääseda rongijaama või sealt edasi. Tegelikult oleks loomulik, et kui Tallinnas toimib ühistransport tasuta, siis on see tasuta ka neile, kes pealinna lähiümbrusest või mujalt Eestist Tallinnas tööl käivad. Me ei ole Tallinna külalised vaid pealinnale olulist lisaväärtust loovad inimesed.

Tulles korraks tagasi "ummistamise" juurde, ei saa jätta märkimata, et sauelased taluvad õhtuti Tallinna piires ummistunud ronge, kuna alternatiiv puudub.

Igal õhtul kaks kilomeetrit rongijaamast koju?

Päevase graafiku-augu kohta on Elronist vastatud, et see on tingitud Eesti Raudtee otsustest ja seda ei saa lahendada. Muudele soovidele, näiteks sellele, et viimane rong võiks sõita hiljem kui 22.35, ei tulda vastu, kuna see poleks majanduslikult mõistlik ega tasuv ning väiksema nõudlusega perioodid tuleks katta bussiliiklusega, mida korraldavad Harjumaal Harju Maavalitsus ja Harju Ühistranspordikeskus. Surnud ring?

Sauel on ikka olnud nii rong kui ka buss. Saue linnas on 5850 elanikku, seega jätkub reisijaid mõlemale. Suur osa inimesi käib Tallinnas tööl. Oleme kuulnud arvamusi, et rongiliikluse tihenemise tõttu pole bussi enam vaja. Tegelikkuses on olukord märgatavalt halvenenud: ronge on lisandunud märksa vähem, kui busse kadunud. Oleme kaotanud kaheksa kuni kümme reisi päevas, igal suunal, kõigil päevadel peale pühapäeva.

Eriti oluline on buss neile sauekatele, kes elavad rongijaamast kaugemal – kas teie oleksite nõus kõndima õhtuti pärast tööpäeva kaks kilomeetrit rongijaamast koju, kui varem saite koju bussiga ning olete sellega töö- ja elukohavalikul arvestanud? Liikumine on kasulik muidugi, aga hea meelega teeks seda valitud ajal ja valitud riietusega.

Rahvaarv langeb, noored kolivad pealinna

Graafikud ei arvesta inimeste soovidega, näiteks keskpäeviti, kõigil nädalapäevadel, ei toimu kahe tunni vältel Tallinna suunal üldse mingit liiklust. Õhtul, erinevalt Tuhkatriinust, kukub kell ja lõpeb pidu sauelase jaoks juba kümne paiku, kui tuleb peokingade klõbinal linna südamest tõtata Balti jaama, viimasele rongile.

Saue noor, kes soovib nädalavahetusel Tallinnasse üritustele või külla minna, peab nüüd võtma piletiraha ühes, sest Saue laste tasuta sõit linna poolt kehtib küll bussis, aga buss nädalavahetuseti enam ei käi.

Need, kes kasutasid hilisemat bussi töölt koju sõitmiseks, on sunnitud kasutama rongi, ning bussi perioodikaardi ostmisel pole enam mõtet. Buss kaotab järjest enam sõitjaid ja tõenäoliselt ühel heal päeval lahkub meie liinilt. Kellele olukord vastuvõetav ei ole, on Sauelt lahkunud või lahkumas. Noored üürivad kortereid Tallinnas. Saue rahvaarv langeb.

Oleme mures Saue tuleviku ja inimeste lahkumise pärast.