Lugeja küsib: miks ma pean ravi eest maksma, kui maksan iga kuu ravikindlustuse eest?

 (94)
Mari Mathiesen
Foto on illustratiivneFoto: Vallo Kruuser

Kui inimesel on ravikindlustus olemas, siis võiks ju eeldada, et kui ta vajab abi, siis ta seda ka saab. Paraku pole Eestis asi sugugi nii lihtne.

Igaüks, kel olnud vaja külastada eriarsti, teab, et arsti juurde aja saamine on raske. Aegu ei ole, millal uued ajad graafikusse tulevad, ei osata öelda. Helistad mõne aja pärast uuesti - ajad juba vahepeal ära jagatud. Millal uued tulevad - ei tea. Jne jne.

Kõige tigedamaks teeb see, et tavaliselt on tasulisi aegu pakkuda küll ja küll. Aga mis kasu on minu ravikindlustusest, kui ma iial ei tea, kas see kindlustus mind aitab või ei. Miks ma peaksin arsti juures käimise eest tasuma, kui mul on kindlustus? Niikuinii on ju veel erakliinikud, kus kõik on tasuline.

Usun, et paljud võtavadki tasulise aja, sest muud ei jää üle. Nii et kui paljud inimesed üldse saavad tasuta meditsiiniteenust, ei oska ilmselt keegi öelda. Kokkuvõttes on see nagu õnnemäng: kas saad arsti juurde või ei saa?

Tasulise arstiaja puhul ei ole tasuline ainult visiit. Kõige hullem ongi see, et iial ei tea, mis uuringuid võib vaja minna ja kas selle jaoks ka raha jätkub. Ning jällegi: miks ma pean maksma, kui mul on ravikindlustus? Miks ma pean seisma dilemma ees, kus ma ei oska öelda, kas ma peaksin jääma tasuta aega ootama, või peaksin oma tervise huvides kiiresti tasulise aja vastu võtma?

Kui nüüd rääkida ravikindlustusest, siis selle jätkumine ja katkemine on ka teema, millele ei oskagi tähelepanu pöörata, enne kui häda käes. Kui ravikindlustus on katkenud, siis rakendub ravikindlustuse uuel kehtimahakkamisel ooteaeg. Miks? Kui inimene on aastaid ja aastaid kindlustuse eest maksnud ja tal mis iganes põhjusel kindlustus kas või mõneks päevaks katkenud on, siis peab ta ootama, kuni kindlustus uuesti kehtima hakkab.

Seotud lood:

Võib-olla mõne hädaga saab oodata, aga keegi ei tea iial, mis häda ja millal tabada võib. Ega need tellimise peale käi. Miks on äkki inimene haigekassa silmis väärtusetu, kui tal on mõneks päevaks kindlustus katkenud? Palun jälgige hoolega, kas ja kuidas te haigekassas arvel olete ja et kõik oleks ikka õigel ajal ja õigesti vormistatud.

Kuidas selline süsteem peaks meie rahva tervist hoidma ja edendama? Milline on meie kindlustunne meditsiini osas? Järjest enam teenuseid on üldse saadaval ainult tasulisena, ka selliseid, mis on hädavajalikud, mitte lihtsalt luksus. On meil siis tasuta või tasuline meditsiin?

Ühte asja tahaksin küll igale inimesele südamele panna. Kui teil on arstiaeg ja te ei saa või ei kavatse seda lõpuks kasutada, palun tühistage see vähemalt päev varem! Nii saate anda oma panuse, et abivajajad ikka arsti juurde pääseks. Võib-olla olete ühel päeval see abivajaja teie ise. Paljudel meditsiiniasutustel on võimalus aegu tühistada näiteks meili teel. Palun võtke see vaev ja tühistage oma aeg, kui te seda ise ei kasuta.