Lugeja bussiliiklusest: las bussid sõidavad, firmade enda äririsk on see, kui bussid sõidavad väljumistel tühjadena

 (9)
BUSS
Pilt on illustratiivneFoto: Raivo Tasso

Eesti bussiliiklus on täiesti arusaamatult ning ebapädevalt korraldatud. Miks Maanteeamet üldse peab magusaimatel liinidel väljumisaegu piirama ja turgu kontrollima?

Vaba turumajanduse tingimustes ilma dotatsioonita liinidel sõitku firmad, mis aegadel ise tahavad ning see on nende endi äririsk, kui bussid sõidavad neil väljumistel tühjadena.

Polnud bussiga muud liini kui Tartu-Tallinn ca 6-8 aastat sõitnud ja nüüd oli vajaduse tekkides üllatus suur, kui selleks, et Tartust Põlvase sõita, kulub selleks enamike liinidega 1,5 tundi! 1,5 tundi selleks, et saada 48 km kaugusel olevasse sihtkohta! Hobusega saab selle tempoga.

Lähemalt uurides selgus, et pea kõik liinid, mis seda marsruuti läbivad, on nii-öelda "tunne Eestimaad" tüüpi dotatsiooniga liinid ehk peatuvad igas külas ja teevad suuri ringe.

Huvitav, kas liinilubasid väljastades ongi Maanteeameti eesmärgiks tohutu hulk peatusi ja sajanditaguse kiirusega liiklemine punktist A punkti B? Võrreldes kümnekonna aasta taguse ajaga, on sel mainitud liinil päevaste väljumiste arv küll vähenenud ca 40-50% ja mõistlikke alla tunni sõiduaegadega busse on vähe. Sestap valisingi rongi, mis sõitis 44 minutiga hoolimata ohtratest peatustest.

Ilma isikliku autota pole Eestis paraku küll midagi peale hakata, siis oled sa määratud maakohta või väikelinna sunnismaisena surema või omama tervet päeva aega, et võtta ette paarikümne kilomeetrine külastus lähimasse linna.