Põhikooli mitte-näppimise põhjenduseks on edukad PISA testid. Gümnaasiumid võeti esimeses järjekorras ette eelkõige raha (s.o. efektiivsuse) pärast. Eesti haja-asustus ja vähenenud laste arv on arusaadavad põhjused ning kuna gümnaasiumiharidus pole meie riigis (kahjuks) kohustuslik, on loogiline alustada just sellest kärpimist ja muutmist. Kuid soovist piirkondi võrdselt kohelda kiputakse mu meelest eesmärgist kaugenema.
Mis on meie eesmärgid. Kuluefektiivusus? Jah, aga kas ka mitte konkurentsivõimeline riik ning Eesti elanikud?
Efektiivsuse saavutamiseks on ajakirjanduses välja pakutud hulgaliselt ideid - juhtimistasandite vähendamine - üks direktor ja raamatupidaja teenindab mitut kooli, õpetajate sõidutamine, kaasaegsed e-õppevahendid, kutse- ja keskhariduse ühes hoones õpetamine jne.
Me kõik oleme tänaseks kuulnud, et vähem õpetajaid annab võimaluse tõsta allesjäänute palku. Kuid vana kinnisvara haldus, uue infrastruktuuri ja õppekavade loomine, laste logistika ning koormuseta põhikooliõpetajatele kompensatsioonimehhanismi loomine - see tähendab kulusid. Keset Õismäed seisab täna tühi koolimaja. Ma usun, et kokkuvõttes LOV kulutused haridusele on ehk vähenenud, aga probleem tühja maja näol on alles.
Eesti pole Tallinn. Enne koolide reformimist peaksime endilt küsima - kui suur on Eesti? Mina usun, et asustatud ja elujõuline ida- ning lõunapiir ja omamaine toidutootmine ning selle töötlemine on investeering julgeolekusse, mitte kulu. Haldusreform annaks meile vastuse, et Tallinnas, Missos ja Vändras ei saa teha reformi samade reeglitega. Meie julgeoleku huvides peavad jääma Eestis piirkonnad, kus elu säilimisele ja töökohtade tekkele lihtsalt tuleb peale maksta. Samuti pean ma investeeringuks, mitte kuluks, nutikaid ja osavaid Eesti elanikke. Ning see on koht, kus me suures kärpimistuhinas kipume eesmärgist kaugenema.
Põhi- ja keskkoolide lahutamine põhjendusel, et see annaks võrdsed võimalused gümnaasiumisse kandideerimisel, kõlab paberil loogiliselt. Aga elus? Täna pole vist enam ühtki vanemat ega põhikoolilõpetajat, kes ei teaks, et gümnaasiumisse saab katsetega ning õppimine samas koolis eeliseid ei anna. Eestis on põhi- ja algkoole, kuhu on väga suur konkurss. Kool valitakse maine, tulemuste ning asukoha järgi. Kui koolide lahutamine iseenesest muudaks kooli paremaks, siis võiks ju retooriliselt küsida – mis takistab seda kooli juba täna ning praegu paremaks saama. Lahutamisest on saanud eesmärk omaette ning peamine eesmärk - kuluefektiivsus jääb täitmata.