Käesoleva aasta kevadel korraldas Tallinna Kesklinna valitsus Sikupilli piirkonna elamute sissepääsude juures küsitluse seoses võimaliku Südalinna tasulise parkimiskava muudatusega. Küsitluses põhjendati eelseisvat kava vajadusega täpsustada avaliku valveta tasulise parkimisala piire, maksumäärasid ning soodustuste andmise aluseid. Nimetati ka, et kehtivat parkimiskorralduse määrust on üsna keerukas lugeda ja maksustamise põhimõtted peaksid olema üheselt mõistetavad ja selged. Kuigi küsitlusele saabus tagasiside vaid neljalt elamult ning ühelt eraisikult, teatas linnavalitsus avalikkusele, et enamus kesklinna elanikke on nõustunud parkimisala laiendamise kavaga.

Selle plaaniga ei olnud aga enamus nõus ning seoses laialdase vastuseisuga elanike ja vabaühenduste poolt, lükati parkimiskava muudatus siiski edasi. Veel enne jaanipäeva teatas abilinnapea Taavi Aas, et linnavalitsus ei ole otsustanud, kas südalinnas parkimiskorraldust muudetakse ning otsus langetatakse sügisel.

Sügist ei jõutud siiski ära oodata. Juuli lõpus ehtis Kesklinna elamute sissekäike taas Kesklinna valitsuse pöördumine. Sel korral viidatakse tungivale vajadusele laiendada tasulise parkimise piire ning muuta maksumäärasid. Küsitakse, kas südalinnas oleks tasulise parkimise aeg parem esmaspäevast laupäevani 07-00–22.00 või hoopis ööpäevaringselt. Pange tähele: ei küsitud, kas laiendada tasulist parkimisaega, vaid kui palju laiendada.

Linnaosade huvide vastandamine

On veel üks ülimalt taunimisväärne aspekt – Tallinna linnavalitsus on asunud vastandama erinevate linnaosade huve, kusjuures kesklinna elanike huve kaitsta püüdes. Kui paljude teiste Tallinna elanike, aga ka laiemalt kogu Eesti elanike huve see riivab, jäetakse tähelepanuta. Ja kuna tegelik eesmärk ei ole ka kesklinna elanike huvid, vaid linnakassasse raha korjamine, siis ei olegi see linnavalitsuse jaoks tähtis.

Kuid ka kesklinna elanike huvidele rõhumine ei kannata mingit kriitikat. Möödunud nädalal saabus Kesklinna vanem Mihhail Korbilt vastus minu teabenõudele seekordse küsitluse tulemuste kohta. Nimelt lähetati Kesklinna valitsuse poolt ligikaudu 2000 infolehte Südalinna piirkonna korteriühistute postkastidesse või infostendidele.

Tagasisidet laekus 43-lt kodanikult. Nendest 14 elanikku pooldas parkimise muutmist tasuliseks esmaspäevast laupäevani vahemikus 07:00 kuni 22:00. 8 elanikku pooldas ööpäevaringset tasulist parkimist. 21 vastanut ei pooldanud kumbagi varianti. Võin juba ette kujutada, kuidas linnavalitsus peagi parkimismuudatused läbi surub, teatades võidurõõmsalt, et üle poole vastanud elanikest (43-st 22 elanikku) pooldasid kas üht või teist parkimismuudatust.

Jälgides massilist vastuseisu sotsiaalmeedias ja uudisteportaalides, kommentaariumides ning rääkides kesklinna elanikega, on selge, et linnavalitsuse plaan ei ole neile meeltmööda.

Linnakodanike karistamine

Teadupärast on parkimise tasustamise eesmärk reguleerida parkimist ning muuta liiklust ühtlasemaks. Arvestades, et Tallinn tahab parkimiskorraldust muutes täita linnakassat, leian, et enese saamatuse eest linnakodanike karistamine ei ole õige. 

Toon siinkohal välja põhilised põhjendused vastuseisule:
- Kesklinna elanikud ei ole huvitatud, et ka õhtuti ei saa nende külalised tasuta parkida.
- Väljaspool südalinna ja väljaspool Tallinna asuvad elanikud saavad karistada selle eest, et nad soovivad õhtuti külastada Tallinnas kontserti, teatrit, kino või mõnd muud meelelahutusasutust.
- On täiesti vastutustundetu vastandada erinevate linnaosade elanike huvisid.
- Ilmselgelt ei soovi elanikud parkimisaja pikendamist või parkimistasude tõstmist, vaid rohkem parkimiskohti.
- Olukorras, kus Tallinna linnavalitsus on asunud massiliselt parkimiskohti vähendama, on tasulise parkimisala laiendamine ja tasulise aja tõstmine selgelt elanikevaenulik tegevus ja teenib pelgalt linna rahakoti täitmise eesmärki.
- Selline parkimisterror, mida linnavalitsus soovib kehtestada, on euroopalikus linnakultuuris ja põhjamaades tundmatu.

Linnajuhtide esimene eesmärk peaks olema tallinlaste elukeskkonna paremaks muutmine ning seda igas linnaosas. Alles see oli, kui parkimisega eksperimenteeriti Pirital ja Põhja-Tallinnas, nüüd on siis kord Südalinna käes. Kui linnavalitsus tõesti soovib teada elanike arvamust parkimiskorra muutuste kohta, tuleks seda teostada korrektselt.

Küsima peaks ettepanekuid ja arvestama peaks soove, selle asemel, et anda valida kahe halva variandi vahel, millest vähem halvema eelistamisel antakse teada, et just see oli kesklinna elanike soov. Inimeste võimalus oma kodukohas mugavalt parkida ei ole väärt eksperimenteerimist.

Kesklinna inimeste heaolu silmas pidades peaks linnavalitsus hoopis vähendama parkimistsoone, lisama parkimiskohti ja vähendama kodumaja ees parkimist võimaldava parkimiskaardi tasu. Mõistlik oleks praeguselt 38,35 eurolt aastas minna üle 6,40 eurole peale ning väljastada elanikele kuni kaks sooduskaarti parkimiseks.

(Autor on Tallinna linnavolikogu Reformierakonna fraktsiooni liige.)