ETV valimisstuudiote, nagu ka varasemate korraliste “Foorumi” saadete kulg ei kujuta endast erandit. Nagu Andres Kuuse ja Anvar Samosti juhitud esimese “Valimisstuudio” puhul ära mõõdeti, kulutasid saatejuhid koos samuti ajakirjanikest koosneva abistuudioga ära kokku pea kolmandiku saateajast, olles sellega ülekaalukalt suurim erakond. Loomulikult ka mõjukaim.
Usus, et Eesti Rahvusringhäälingu avalikul ülalpidamisel ja tööl on mingi suurem mõte kui ainult vahendaja rolli täitmine, püüan allpool mõnes punktis pisut analüüsida, milliseid eesmärke valimiskampaania kajastamisel võiks meedia endale seada ning millised teed viivad kindlasti soovitust kaugele.
1. Erakondade hulk tekitab kõigile toimetustele ületamatuid käsitlemisprobleeme. Kui püüda jaotada erakonnad gruppidesse, siis tõuseb kohe hädakisa ebavõrdse kohtlemise asjus. Kui võtta kõik nimekirjalised ühte saatesse, tähendab see, et tase saab väga ebaühtlane ning ka seda, et saateaeg ja külaliste hulk kukuvad üha suuremasse ebakõlla. Saate lõpus valdab kõiki rahulolematus. Tagumise probleemi olemasolu näitab mingil määral ka erakondade vastutustunnet ja -võimet, enesehinnangu võimalikku ebaadekvaatsust. Näiteks maa- ja teaduseväliste jõudude või nähtuste kaasamine välispoliitika planeerimisse ei lõhna just 21. sajandi Euroopa järgi.
Kuidas seda aga seaduse järgi asutatud organisatsioonile öelda? Või näiteks mida ja kuidas oleks saanud toimetus II Valimisstuudio eel veel peale hakata stuudiosse saabunud eesti keelt mitteoskava inimesega? Tema kõrvaldamine saatest oleks tähendanud riskimist diskrimineerimissüüdistustega võib-olla koguni rahvusvahelisel areenil. Tema saatesse lubamisega aga saavutati ka soovimatu tulemus, et keegi (nii isik kui erakond) lihtsalt naeruvääristas end. Inimese alandamine avalikus eetris ei tohiks juhtuda aga isegi kogemata mitte.
2. Teemavalik pole sugugi lihtsam küsimus. Soovist lühikese aja jooksul ehk kokku mõne saatetunniga käsitleda ära kõik riigielu tähtsamad küsimused võetakse ühe saate teemaks midagi nii kõikehõlmavat (näiteks haridus ja kultuur ja …), et saate lõpuks ei olegi teemas kaugemale sissejuhatusest jõutudki. Igal teemal on oma alalõigud, mis annavad kokku saate võimalustest pikema sisukorra. Pealegi lisavad esinejad saate käigus sinna juurde selliseid punkte, millele saatejuhid ise pole tulnudki. Tagajärjeks on pealispindsus, hüplikkus ja võimalik, et mingisse detailküsimusse ebaproportsionaalne takerdumine, mis kõik raskendavad saate jälgimist. Kuidas mahutada ühte saatesse ära 11 vähem või rohkem lahkneva majandusprogrammi kas või tutvustamine, rääkimata siis võrdlemisest ja paremate väljaselgitamisest? Võimatu ülesanne, kuid hoolimata sellest teadmisest teeb toimetus visalt ikka sedasama katset uuesti ja uuesti.