Kuni pank klientidele kadunud raha korvab, ei protesteeri arvatavasti keegi. Vaidlused tekivad siis, kui klient on raha välja võtnud oma kaardiga ja hakkab väitma, et langes kaardipettuse ohvriks. Siis tuuakse välja turvakaamerate videomaterjal. Puhkevad vaidlused, millisel kaardimasinal millisel hetkel võis lisaseade küljes olla jne. 60 kaardiga võeti (kui panka sõnasõnalt uskuda) välja 200 000. Eile Hansapangast väljunud mõne avalduse toonis serveeriti klientide kulude korvamist kui midagi erakordselt. Kui ühel hetkel aga petetakse välja miljon?

Praegu püüab Hansapanga pangakaartide osakonna juhataja Kalle Vaalma küll muljet jätta, nagu oleks klient koos monopoolse pangaga mingite loodusjõudude käes tuuseldada. Petturid ongi teadagi nutikad, aga petturitest oleks ammu saanud pankurid kui nende ajumaht Hansa osakonnajuhatajaid ületaks. Pangaautomaadid kuuluvad pangale ja pank peab neid hooldama ning valvama. Et kliendile kaotust ei sünniks. Panga turvamehed ja turvasilmad peavad automaatidel pilgu peal hoidma, et ei oleks võimalust "mõne päeva jooksul" seadmete peal veel kellegi libaseadmeid hoida. Panga tehnikaosakond telligu sedasorti automaate, millele oleks raske paigutada märkamatut võõrkeha.

Tähelepanuväärne on panga üleskutse suuremale klientidepoolsele hoolsusele. Vahetage PIN koode. Ja teatage, kui näete kahtlaseid seadmeid masina külge monteeritud olevat. Eilsest hoiatuse ridade vahelt võib välja lugeda ka teadet, et kui tulevikus veel midagi sellist juhtub, siis vastutate juba ise.

Võib ju tõesti tuua paralleeli näiteks juhtumiga, kui pangakaart lihtsalt varastatakse ja keegi su konto tühjaks teeb. Force majeure, ütleb pank siis napisõnaliselt. Või kui keegi varastab mobiili ja veidi arvet suurendab.

Pank võtab meilt meile kuuluva sularaha kättesaamise eest kaks ja pool protsenti teenustasu. Küllap klient püüab samuti hoolikas olla, aga pank on ju hoolsuse organisatsioon! Kas siis Hansapank vastutab sel korral kahjud hüvitades oma automaatide eest või korvab lihtsalt heast südamest klientide kaotused? AS Hansapanga leping, millele allakirjutamisest kaarditaotleja ei pääse, ütleb: 1.4. Kaart — Lepingu esilehel toodud rahvusvahelise kaardiorganisatsiooni krediitkaart, mille pank on lepingu alusel kaardi valdajale kasutada andnud ja millega sooritatud tehingute eest vastutab Konto omanik.

Järelikult peavad need 60, kes igaüks keskmiselt veidi üle 3000 krooni kaotasid, tänulikud olema. Ülejäänud kuni 240 (Postimehe andmetel kopeeriti 300 kaardi andmed) võivad ehk ka heldusele loota. Aga järgmised — need, kelle kaardi andmed kopeeritakse täna või homme?