JUHTKIRI: Tallinna autistlik ühistransport

 (118)
JUHTKIRI: Tallinna autistlik ühistransport
Foto: Tanel Meos

Oma fantaasiamaailma sulgumises võib ühistransporti - õigemini selle eest vastutajate ringi - süüdistada õige mitmel põhjusel.

Esmalt selle pärast, et kohalike valimiste aastal tehakse tasuta ühistranspordi näol 12 miljonit eurot maksev valimiskampaania.

Kuigi selle raha eest (vanas rahas ligi 190 miljonit krooni) võiks osta uusi trolle, peab partei enesereklaami olulisemaks. Pole oluline, et trollipargi 99 trollist 43 on vanemad kui 20 aastat või et lähiajal tuleb neist 22 maha kanda. Mitte mingit tähtsust pole ka sellel, et viimati osteti uusi trolle kaks aastat tagasi.

Linnaeelarves on järgmise aasta piletita sõitjate trahvimise kogusummaks märgitud 900 000 eurot. Seda on 60 000 eurot vähem, kui sellel aastal, aga tasub silmas pidada, et tallinlased saavad nüüd tasuta sõita. Võimalik, et edaspidi saame näha suurejoonelisi jänesejahte, kus kandvates rollides on MUPO välejalad ning mitte-tallinlased.

Linn ise on ääri-veeri mõista andnud, et tasuta ühistranspordi mõte on motiveerida inimesi end tallinlaseks registreerima. Sunnimeetod või präänik on ka mõju avaldanud. Tänane Eesti Päevaleht kirjutab, et viimase poole aastaga on lisandunud 2400 elanikku ja võttes aluseks keskmise palga, on nad toonud juurde 2,8 miljonit eurot maksutulu.

Õnneks või kahjuks tahab osa nendest inimestest kasutada lisaks tasuta ühistranspordile ka muid teenuseid. Näiteks lasteaedu. Aga neid pole vaja remontida. Sest linnavõimu reklaamiv Tallinna televisioon on olulisem ning selleks kuluv 2,98 miljonit eurot on eriti pealinna pimendatud tänavate valguses ju peenraha. Rääkimata sellest, et ühe 120-kohalise lasteaia ehitamine maksaks sama palju kui aasta munitsipaaltelevisiooni.

Eelnevatele näidetele tuginedes võiks resümeerida, et valijale meeldimise ning asjade hästi tegemise asemel tehakse halvasti. Et valijatele meeldida. Absurd.