Keskmise eestlase sissetulekuid ja üldist hinnataset vaadates on sääraste poodide lisandumine loomulikult suurepärane uudis. Teisalt teeb see meid kaasosaliseks kõiges selles, mis toimub rõivatööstuse räpastes tagatubades.

Selle aasta 24. aprillil kukkus Bangladeshis kokku üheksakorruseline rõivavabrik. Hukkus üle 900 inimese, rusudesse jäi lõksu üle 3000. Möödus veidi aega ning järjekordses vabrikupõlengus hukkus kaheksa inimest.

Ilmselgetel põhjustel ei taha mitte ükski poekett oma nimele plekki, et poes müüdava on valmistanud lapstööjõud 16-tunnise tööpäeva jooksul ja seda kõike varisemisohtlikus hoones. Väidetavalt on aga lääne ettevõtetel tehastes toimuva kontrollimine keeruline, sest allhankijad kasutavad omakorda mitmeid allhankijaid.

Bangladeshi jaoks (seal asuvad ka H&Mi tehased) on rõivatööstus ülioluline, sest sektor moodustab riigi sisemajanduse kogutoodangust 17 protsenti ning 80 protsenti ekspordituludest. Põhjus, miks Bangladeshi jaoks on rõivatööstus nii oluline, seisneb aga odavas hinnas, mis on Hiina ja Vietnamiga võrreldes oluline konkurentsieelis.

Loomulikult pole H&M ainus ettevõte, mille tehased asuvad piirkonnas, kus ei kehti Euroopa Liidu nõuded töö- ja puhkeajale, rääkimata töötervishoiust või keskkonnanõuetest. Probleem on aga selles, et isegi kui rahakott kannatab kallima kauba ostmist, on keeruline välja selgitada, millised olid Hiina tehases kanga tootnud tööliste töötingimused või kas bangladeshi tütarlaps, kes kangast kleidi õmbles, oli täisealine või mitte.

Nii tulebki lõpuks mängu vastutustundlik ettevõtlus, mis on H&Mi kodumaal Rootsis eriti hästi arenenud ja mille põhimõtteks on majanduslike, sotsiaalsete ja keskkonnategurite arvestamine nii, et keskkonna arvelt mitte kasumit teenida. Sellise lähenemise ajendiks on klientide teadlikkus ja jalgadega hääletamine.

Odavusele apelleerivate brändide võidukäigu tuules on oluline ka mitte unustada mõistlikku tarbimist ehk mitte osta selle pärast, et odav või tore on. Sai ju keegi mõne ihaldusväärse särgikese tegemise eest 27 eurot. Kuus.