Käib see sama printsiibi alusel, millega lahutatakse põhikoolid gümnaasiumidest. Selleks printsiibiks on ühtlane, tugev, kodulähedane ja kõigil jaoks saavutatav põhiharidus, Eesti kodaniku haridustee kohustuslik osa. Elitaarsus, õppesuunad ja valikuvõimalused koos koolikatsetega jäävad gümnaasiumisse pürgijate pärusmaaks. Mõistlik.
Mõistlik sellepärast, et seitsmeaastane on harva suuteline pikaks ajaks adekvaatselt määrama oma haridustee suunda või akadeemilist võimekust. Tihtilugu ei näe ka lapsevanemad väikses kooliminejas peituvaid võimalusi ja võimatusi. Oma rolli mängivad soovkujutelmad, isiklikud ja ühiskondlikud ambitsioonid, loomulikult ja eelkõige aga iga vastutustundliku lapsevanema soov võimaldada järeltulijale parim haridus, annete mitmekülgne arendamine ning tugev lähtekoht elus.
Seitsmeaastane ise ei oska veel midagi niisugust tahta. Tema seisab alles eneseavastamise pika teekonna alguses ja usub seda, mida vanemad räägivad, sellele vastavalt on vormunud tema enesehinnang ja minapilt. Paljud soovid alles jõuavad tekkida, paljud tugevused alles ootavad avaldumisaega ning ka nõrkused ilmnevad alles koolitee kulgedes. Seepärast ongi seitsmeaastasi vaagida ja mõõta liiga vara – nad ei suuda ju veel näidata pooltki sellest, mis nendes tegelikult on.
Mida nii põhimõtteliselt erinevat saab pealegi olla eliitkooli ja „tavalise“ kooli algklasside õppetegevuses? Riiklik õppekava sätestab nagunii ühtlaselt kõigi klasside õppetöö sisu ja vajalikud õppetulemused. Kas õpetajad on paremad? Kuidas seda mõõdetakse, mis seda näitab?
Jah, ühte voorust suudan ma elitaarsete põhikoolide juures siiski näha: koolikatsetega läbi konkurentsi murdnud õpilastel on enamasti ühtlaselt tugev sotsiaalne taust ja vanematel motivatsioon. Sellel on tõesti õppetööle ja klassi mikrokliimale positiivne mõju. Märksa lihtsam on õppida ja õpetada, kui seda ei sega kaks-kolm hariduslike, käitumuslike või psüühiliste erivajadustega last. Läbi koolikatsete sõela sellised ei imbu.
Ettevalmistatav põhikooli- ja gümnaasiumiseadus pöörab aga sellistelegi lastele tähelepanu. Lõpuks ometi sätestatakse seaduse tasandil see „protseduurireeglistik“, mida on niisugusel puhul kohustatud järgima õpetaja, kool, kohalik omavalitsus, nii laps ise kui ka lapsevanem. Vähemalt on nüüd alus loota, et distsipliini- ja õpiraskusprobleemid põhikoolides hakkavad lahenema – ja elitaarne algkool kaotab sellega pikapeale oma ainsa selge eelise iseenesest.