Euroala puhul pidid Maastrichti kriteeriumid olema nn latt, mis eraldab ühisesse valuutaliitu sobilikud riigid mittesobivatest. Reaalsuses pole Maastrichti kriteeriumid oma eesmärki täitnud. Probleem pole aga mitte kriteeriumites, vaid nende rakendumise mehhanismis või õigemini selle mehhanismi puudumises.
Kuigi 1997. aastal võeti Amsterdamis vastu Stabiilsuse ja kasvu pakt (SGP), mis pidi tagama, et liikmesriigid jätkaksid jõupingutusi fiskaaldistsipliini hoidmiseks ka pärast ühisraha kasutusele võtmist, pole ühelegi riigile ühtegi sanktsiooni järgnenud. Asi selles, et sanktsiooni kehtestamiseks on vaja kokkulepet, kuid selle sõlmimine on umbes nagu eurovisiooni hääletus, kus naaber toetab naabrit.
Eesti on täna üks vähestest riikidest, kes täidab ka pärast euroalaga liitumist Maastrichti kriteeriumeid. Ometigi ei päästa see meid kohustuste võtmisest Euroopa stabiilsusmehhanismides.
Euroopa Stabiilsusmehhanismi eesmärk on praeguse olukorra rahustamine, kuid see toimib vaid juhul, kui suudetakse luua automaatsed sanktsioonid, mis käivituksid ilma poliitilise otsuseta. Ainult nii on võimalik tagada, et tulekahju saab kustutatud juba eos ning me ei peaks euroala kontekstis rääkima riikidest, mille võlakoormus on üle 60 protsendis SKP-st.
Kriis ei ole täna sündinud ootamatus
Huvitavam on aga küsimus, et valitsus üritab kogu võlakriisi temaatikat näidata kui äsja tekkinud ootamatust. Ometigi oli erinevaid märke õhus juba pikemat aega. 1998. aastal oli Kreeka ja Itaalia riigivõlg juba vastavalt 105,8 ja 116,7 protsenti SKP-st. Seega ületasid mõlemad riigid Maastrichti kriteeriumid, mis lubasid võlakoormuseks 60 protsenti SKP-st, juba 12 aastat tagasi. Samuti sai Kreeka esimese abiraha 2010. aasta juunis, enne Eesti liitumist euroalaga. Seega tulnuks tänaste stabiilsusmehhanismide riskidega arvestada enne euroalaga liitumist. Kuigi see oleks tagantjärele tarkus, võiks valitsus siiski selgitada, kas selliste riskidega üldse arvestati.