Sellest kõigest räägivad asjaosalised – tegevjuht Isabel Graf, tootmisjuht Jete Vilen, turundusjuht Vivian Põld ja finantsjuht Regina Helena Turja – kohe ise lähemalt.

Kust idee sündis?

Käesolevast õppeaastast muutus õpilasfirma loomine meie kooli 11. klassi õpilastele kohustuslikuks. Kuigi uudis tuli meile ootamatult, otsustasime sellegipoolest väljakutsele vastu astuda.

Tänu kooli poolt loodud suunaainele ja juhendaja Marko Krusbergile saime me firmaalaste ettevalmistustega algust teha juba pea aasta tagasi. Äriidee leidmiseks panime pead kokku ning asusime arutama inimesi igapäevaelus kimbutavate probleemide üle. Ühe sellisena said välja toodud nööri küljes rippuvad nii-öelda klassikalised helkurid, mis kipuvad kõikjale kinni jääma ja seetõttu ka kiiresti ära kaduma.

Soovisime luua kasutajasõbralikuma lahenduse, mis ärataks kandjas nii tänu oma funktsionaalsusele kui ka omanäolisele disainile siira tahtmise anda omapoolne panus ohutuse tagamisse. Nii sündiski meie toode – kangale triigitav helkiv kaunistus ehk reflektor.

Kuidas te firmale nime valisite?

Firmale nime valides otsisime taga eelkõige lihtsalt meelde jäävat ja hea kõlaga sõna või fraasi. Proovisime moodustada erinevaid tähekombinatsioone firma liikmete ees- ja perekonnanime tähtedest, seda aga edutult. Lõpuks võtsime appi iga kooliõpilase lemmikabimehe, Google Translate’i, ning asusime meie firmat iseloomustavaid nimi- ja omadussõnu erinevatesse võõrkeeltesse tõlkima.

Valituks osutus ladinakeelne vaste sõnale „peegel” – speculo. Sarnaselt peegliga peegeldavad ka reflektorid oma pinnalt valgust, hoides tänavatel liikuvad inimesed hämaratel õhtutel sõidukitele nähtavana.

Miks on selle teemaga tegelemine teile oluline ja kuidas tegutsete?

Oma toodetega püüame inimestele näidata, et enda nähtavana hoidmine ei pea olema tüütu kohustus – isikupärased reflektorid sobivad kasutamiseks ka vahva stiilielemendina.

Sõnumi levitamiseks oleme kasutanud sotsiaalmeediakanaleid, nagu Facebook ja Instagram, millest viimane osutus eriti mugavaks ja kasulikuks.

Suure osa edust võlgneme aga oma tuttavatele, kes on infot meie firma kohta edasi jaganud ja omapoolseid soovitusi andnud.

Milliseid materjale kasutate?

Kõik reflektorid on valmistatud helkurkilest, mida soetame kauplusest Geotime. Klassikalisele hõbedasele lisandus talve lõpus ka efektne must kile, mis kohe klientide heakskiidu pälvis.

Kuidas garanteerite nende tõhususe?

Tootmises kasutatavad materjalid soetame usaldusväärsest allikast: tunneme oma tarnijat ning teame, kust kaup pärineb.

Kogu tootmisprotsess toimub tootmisjuhi valvsa pilgu all. Jete kontrollib kõike alates disainide välja töötamisest kuni masinatöö ja lõppviimistluseni välja. Enne klientideni toimetamist läbivad kõik reflektorid ka meiepoolse kvaliteedikontrolli.

Mis olid algselt seatud eesmärgid ja kuidas on need aja jooksul muutunud?

Õppeaasta alguses firma tegevust alustades seadsime oma missiooniks hämaral ajal turvalisuse tagamise läbi stiilsete ja vastupidavate helkivate kaunistuste. Loodame siiralt, et oleme seda ka saavutanud. Esialgse müügiprognoosi, 50 reflektorit, ületasime aga pea neljakordselt.

Soovisime end täiendada teadmiste ja oskustega, mis ka edasises elus kasuks tuleksid. Siinkohal olid suureks abiks ka Junior Achievement Eesti korraldatud õpilasfirma liikmete koolitused.

Milliste raskustega on tulnud silmitsi seista?

Riiki haaranud pandeemia tõttu polnud rahvarohkete kontaktlaatade korraldamine arusaadavatel põhjustel sel aastal võimalik. Sellest tulenevalt oli vaja panna suuremat rõhku aktiivsusele sotsiaalmeedias ja kõikide olemasolevate kontaktide kasutamisele.

Õpilasfirma kõrvalt tuleb koolis ka oma hinded korras hoida ning leida aega pere ja huvialade jaoks. Soovisime firma töö võimalikult efektiivsena hoida, et ühegi liikme aeg niisama tuulde ei lendaks – vahepeal oli tõesti tunne, nagu käiksime kooli kõrvalt ka poole kohaga tööl.

Mida olete õppinud ja saavutanud?

Mida aeg edasi, seda rohkem hakkasime firma juhtimist nautima. Iga päev tõi midagi uut, mille üle rõõmustada või teinekord ka seda, millest õppida.

Teekonda alustasime lihtsalt klassikaaslastena, kuid tänaseks on meist saanud lähedased sõbrad, kel jätkub mahti rääkida ka muust kui äriasjadest. Ühtlasi oleme aru saanud, kui olulist rolli mängib kindla tegevusplaani omamine.

Sel aastal toimunud Eesti parima õpilasfirma võistlusel pääsesime ka endi suureks üllatuseks 24 parima hulka. Teade Ready for Work eripreemia pälvimisest oli aga otsekui välk selgest taevast.

Milline on teie eesmärk tulevikuks?

Esialgne plaan näeb ette müügitegevuse lõpetamist sel suvel. Sellegipoolest peame oluliseks välja tuua, et Speculo ootamatu edukus on pannud meid mõtlema ka vähe teistsugusele stsenaariumile – firma tegevuse jätkamisele ja edendamisele. Seda, mis täpsemalt edasi saab, näitab aga aeg.

Kuidas iga noor saaks panustada ohutusse? Suvi on käes. Milliseid ohutuse nippe annaksite noortele?

Enda nähtavana hoidmine on päevakorras küll pigem talvisel ajal, kuid see ei tähenda, et see suvel vähem oluline oleks. Näiteks meie personalil on kõigil mõni reflektor ka maskile või pusale kinnitatud.

Ei tohi unustada, et praeguses olukorras on väga oluline pidada kinni ka tervishoiualastest nõuetest-soovitustest. Need on väikesed sammud, mida järgides on võimalik midagi suurt korda saata.

Projekt valmib Delfi, Teeviit.ee, Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Haridus- ja Noorteameti koostöös.

Jaga
Kommentaarid