Kuidas tervis? Te astusite stuudiosse sisse omal jala, karku enam kaasas ei olnud.

Tervis paraneb, olen juba mõne päeva liikunud ilma abivahenditeta. Varsti kõnnin nii, et ei saa enam aru ja ei mäletagi, et operatsioon on olnud.

Enne saadet viskasite nalja, et tahtsite saada uut kullast puusa, ja mul tuli meelde, et olete ju kulda ostnud. Tahtsite kulla puusa sisse paigutada, siis on raskel ajal hea võtta?

Einoh, see oli nali. Mina usaldasin arste täielikult ja tundub, et kõik õnnestus väga hästi. Mõnda kohta ei pea poliitikud oma nina toppima, arstide otsused jäägu ikka arstide teha.

Koalitsiooniläbirääkimiste aegu olite veel haiglas ja jäite pildi peale haigla pidžaamas. PR-inimesed ei hoiatanud teid, et Helir, seda sa veel pärast kahetsed?

Ei, nemad mulle soovitusi ei andnud.

Te tundsite end nii kindlalt, et oleksite võinud poseerida kuidas iganes?

Aga tõesti, koalitsiooniläbirääkimisi tuli mul alustada haiglapalatis. Ajakirjandus jõuab igale poole ja näeb kõike, poeb läbi ka uksepraost ja aknapilust. Nii ka seekord. Väga sooviti ja paluti, et vaja oleks aktuaalset pilti, mitte arhiivist võetut. Ma küsisin arstilt luba, kas niimoodi tohib pildile jääda, ja ka ajakirjanikud pidid seda küsima. See luba anti ja selline pilt sai tõesti tehtud. Olulisem oli pildi sisu: koalitsiooniläbirääkimised lõppesid uue valitsuse moodustamisega.

Kaja Kallas teid vist haiglas vaatamas ei käinud, küll aga peeti läbirääkimisi Viljandis, kus teil oli mugavam. Kallas tviitis, mäletan, pool neli hommikul, et läbirääkimised lõppesid just, aga tulemusta. See on teie taktika – tõmmata partnerite närvid nii pingule, kurnata ära, et lõpuks ütlevad nad: jah, Helir, teeme pealegi nii, nagu sina tahad?

Kuidas te nii kindel olete, et Kaja Kallas haiglas ei käinud?

Aga käis siis või?

Ei kinnita ega lükka ümber. Aga küsimusele vastates: läbirääkised käisid ka öösel. Suuremalt jaolt siiski päeval.

1x
00:00

Öised läbirääkimised on teie taktika partnerite murdmiseks?

Ei, aga see kujuneb alati nii, et päevadega ei saa hakkama, tuleb ka ööd appi võtta, nii ka seekord. Seekord oli öiseid läbirääkimisi suhteliselt vähe. Olen osalenud paljude koalitsioonide moodustamisel ja varem on öiseid läbirääkimisi olnud palju rohkem kui viimasel korral.

Kummaga oli kergem läbi rääkida, kas Kaja Kallase või Jüri Ratasega?

Kõikide koalitsioonide moodustamine on erinäoline. Ei saagi vastata. On olnud erinevalt keeruline.

Kummaga oli toredam?

Mõlemaga oli erinevalt tore. Uus algus on alati emotsionaalselt positiivne. Läbirääkimised olid nii keerulised kui ka huvitavad. Kõige rohkem võitis läbirääkimiste tulemusena eesti rahvas. Teie sealhulgas.

(Irooniliselt.) Selles ma ei kahelnudki. Teid kahtlustati pidevalt, et mängite kahte mängu ja olete tegelikult kokku leppinud Ekreikke tegemises. Mis hetkel läks Kallasega asi tõsiseks ja mis te siis Jüri Ratasele ütlesite?

Kõike, mida ajakirjandus kirjutab, ei saa tõsiselt võtta.

Teie ju lehti ei loegi, nagu me hästi teame.

Jah, vastab tõele. Ma ei muutnud seisukohti. Algusest peale oli selge, kellega läbirääkimisi alustame. Nagu meediale teada andsime, nii oli. Ettepanek tuli Kaja Kallaselt ja Jüri Rataselt. Analüüsisime olukorda ja otsustasime alustada läbirääkimisi sotsiaaldemokraatide ja Reformierakonnaga. Mingit valgustushetke või signaali, et meil on ka teine alternatiiv, ei olnud. Sellega spekuleeris ajakirjandus.

Te andsite Kaja Kallasele kogu aeg mõista, et teil on aega küll, et teil on võimupositsioon.

Vastupidi. Olime ettepanekuid tehes väga konstruktiivsed. Meie ettepanekute rohkusest loeti välja, et tahame venitada, et tegelikult me ei tahagi seda koalitsiooni. Meie soovisime sisulisi läbirääkimisi.

Mis te Jüri Ratasele ütlesite? Et sorry, Jüri...

Sedasama, mis ajakirjandusele. Et meil on väga raske teha praegu koalitsiooni Keskerakonna ja EKRE-ga. Just oli toimunud hääletus riigikogus hinnangu andmises Ukraina sõjale. Kümme keskerakondlast ei olnud valmis tunnistama Venemaad agressorriigiks. Keskerakonnaga koos ei oleks me saanud ka nii kiiresti üle minna eestikeelsele haridusele. Nii et me ei saanud teha Keskerakonnaga koalitsiooni, see ei oleks Eesti arengu seisukohalt mõistlik.

Te räägite küll parlamendi rolli suurendamisest, kuid tegelikult on see valitsuse aja raiskamine, et te kabinetti ei kuulu. Milleks see näitemäng?

Vastupidi, see tugevdab valitsuskoalitsiooni. Nii on parlament on tugevalt koalitsiooni selja taga, kui kogu info ei kogune ainult ministrite kätte. Mina pole kuskil kõrval või nurga taga, vaid selja taga sõna otseses mõttes, olin ka eelmises koalitsioonis. See mitte ei too kaasa probleeme, vaid loob lisandväärtust. Parlament on informeeritud, valitsuse eelnõude läbisurumine on kergem. Eraldi jututunde pole tarvis minuga pidada. Erakondade esimehed suhtlevad niikuinii. Valitsuskabinetis suhtlevad esimehed, samuti koalitsiooninõukogus, kus suuremad teemad on arutusel veel enne, kui valitsus otsuseid vastu võtab.

Me peame rääkima Parvel Pruunsillast. Teie küll lehti ei loe, aga mina loen ja teised ka (vt tänane Eesti Ekspress). Mis seal salata, mõtlesin minagi, kui võimuliit kokku sai, et see on Pruunsilla valitsus. Kuidas te valitsuse kokkupanekut koos Pruunsillaga tähistasite?

Ei ole tähistanud. Lehest lugesin, et see pidi olema hoopis Seedri koalitsioon. Aga tegelikult on peaminister ikka Kaja Kallas ja koalitsioon koosneb kolmest osapoolest. Kui te püüate Parvel Pruunsillale omistada mingeid üleloomulikke omadusi ja tohutut mõju... See ei vasta tõele. Pruunsild on pikaaegne Isamaa liige, kes jagab Isamaa põhiväärtusi ja kellega on minul isiklikult väga lähedased vaated, meil on sarnane maailmavaade.

Ütlete tänases lehes ka umbes nii, et ega Parvelil ei ole vaja mulle raha andagi, minu peas on niikuinii needsamad mõtted mis temal. Kes peaks seda uskuma? Tegemist on Isamaa suurrahastajaga, kes suunab Eesti poliitikat ka nn mitteametlikult paljude mittetulundusühingute kaudu.

Nüüd te interpreteerisite... Nii võib valesti aru saada, nagu oleksid mõtted minu peas justkui rahasse ümber arvutatavad. Ei ole. Parvel Pruunsild on erakonna liige, kes on erakonda ka rahaliselt toetanud. Ta on lihtliige. Tema mõju ongi selline, nagu see on. Erakonna liikmete mõju sõltub sellest, kui aktiivsed nad tahavad ise olla.

Mulle tundub, te ei saa aru, milles asi. Te ütlete, et raha ei loe...

Ma ei ütle, et raha ei loe. Ma ütlen, et raha eest Isamaa poliitikat osta ei ole võimalik. Iga erakond vajab tegutsemiseks toetajaid, raha.

Sada tuhat siia, sada tuhat sinna. Kümne tuhande kaupa liikmetele. Kõik need MTÜ-d, mis ajavad Isamaa asja, Isamaa, mis ajab Pruunsilla asja. Kuidas me peaksime teid uskuma?

Raha aitab erakonnal tegutseda. Mitte ainult Pruunsilla, vaid ka teiste toetajate oma, ka see, mis tuleb riigilt. Erakonnad on ühed kõige läbipaistvama rahastusega organisatsioonid üldse. Nad deklareerivad igas kvartalis nii annetajad kui ka kulutused. See on seadusega reguleeritud. On väga hea, et ühiskond näeb, kuidas erakondi rahastatakse.

Need Pruunsilla MTÜd ei ole sugugi nii läbipaistvad, nagu teie siin räägite.

Mul on väga hea meel, et Isamaa tegevus käib ühte jalga kodanikuühiskonnaga, väga erinevate organisatsioonidega. Me ei aja mitte kitsalt parteipoliitilist asja, vaid ühiskonnale olulist asja.

Mida rahastab üks konkreetne rahastaja. Andke andeks, jääb mulje, et poliitikat saab osta.

Isamaa ei müü mitte mingisugust poliitikat. Isamaa käest ei saa seadusi osta. Ma soovitan teil mitte kultiveerida valearusaama ja kahtlustusi. Seda ei ole vaja. Poliitika usaldusväärsust ei ole vaja õõnestada.

Just teie ja Pruunsild ju õõnestate seda. Kuidas nii saab?

Võtame kas või selle lobistide eelnõu teema.

Võtame ikka konkreetselt Pruunsilla rolli.

Võtame lobistide teema.

Võtame Pruunsilla rolli.

Kust me teame, kes seisab ajakirjanike taga? Võtame pensioni teise samba. Kui suurejooneliselt ja pikalt töötati pensionireformi vastu. Kes olid need lobistid? Mis organisatsioonid need olid ja kelle rahaga nad seda tegid? Mina pole vaba ajakirjanduse vastane, aga ärme näe tonti seal, kus teda ei ole.

Lea Danilson-Järge ja Kristjan Järvanit seostatakse otseselt Pruunsillaga. Kuidas kommenteerite?

Isamaal on olnud varasem koostöö ja töised kontaktid nii Kristjan Järvani kui ka ametisse astunud justiitsministriga, ühega teise pensionisamba, teisega demograafia ja perepoliitika küsimustes. Mõlemad on nende teemadega olnud avalikkuse ees. Nad ei ole kuskilt nurga tagant välja ilmunud, nagu siin esimestel päevadel püüti väita.

Ajakirjanikud teavad neid, laiem avalikkus ilmselt mitte.

Mõlema kandidaadi esitamine ministriks oli minu idee. Mõlemad olid minu esimene valik, mitte teine või kolmas.

Ma tsiteerin teile Salga ja Poliitikaguru järeldust nende ministrite kohta: „Paistab, et Eestis on piisava rahakoti ja sihikindluse korral võimalik osta nii konkreetseid seaduseid kui ka konkreetseid ministrikohti.“ Kuidas te seda kommenteerite?

Miks ma peaks seda kommenteerima? Ma ei jaga absoluutselt seda seisukohta. Võin kinnitada, et ministrikohti ei ole võimalik osta, veel vähem mingit poliitikat.

Mida tähendab teie meelest sõna „oligarh“?

Need inimesed, kes seda sõna tarvitavad, peaksid seda defineerima, mida nad sellega mõtlevad. Kahjuks tarvitatakse seda sõna halvatoonilisena ja mõeldakse, et raha ja poliitiline võim kuuluvad kokku. Aga ei. Eesti poliitikas ei õnnestu seadusi osta. Kahtlemata on püütud üksikute poliitikute kaudu poliitikat mõjutada, sellega on jõutud kohtu ja kriminaalasjadeni. Isamaa puhul, väidan kindlalt, ei ole mitte mingisugust poliitika ostmist, ei ole kohtade ostmist. Erakonna liige ei pea erakonna poliitikat ostma, ta saab seda palju lihtsamini teha erakonnasiseste struktuuride kaudu.

Seda on pärast tänast Ekspressi lugu küll väga raske uskuda.

Teie ärge uskuge Ekspressi lugu, uskuge mind. Uskuge seda, mida ma räägin erakonna esimehena. Mina tean, kuidas erakonnas poliitikat tehakse.

Teate, see väide on natuke naeruväärne. Aga las see jääb meie vahele.

Ei ole naeruväärne. See on halb, et te ütlete erakonna esimehe sõnumi kohta naeruväärne.

Te vastandate ennast ja eesti ajakirjandust usaldusväärsuse poolest, andke andeks...

Ärge üldistage, ma vastandan konkreetsele Eesti Ekspressi loole. See on osav demagoogia. Mina kommentaar käis ühe konkreetse artikli kohta. Need etteheited, need kahtlustused.... Ei vasta absoluutselt tõele.

Seal mingeid kahtlustusi üldse ei olnud, tegemist oli süstematiseeritud infoga. Orbán, kellega te olete mäletatavasti koos kaelakuti poseerinud ühel kuulsal fotol, pidas hiljuti ühe rassiteemal jälke seisukohti väljendanud kõne, milles õigustas ka Venemaa sõda Ukrainas. Kuidas seda kommenteerite?

Orbániga olen ma ühe korra kohtunud Eestis ja mõne korra Brüsselis ajal, mil Orbán ja Fidesz kuulusid Euroopa Rahvaparteisse. Orbáni poliitika pole kaugeltki küllatükk. Leidke mulle koht, kus Seeder on kiitnud Orbáni poliitikat, ammugi viimast sõnavõttu või Ungari viimase aja poliitikat. Ma ei ole kunagi heaks kiitnud Orbáni Vene-poliitikat. Orbáni poliitikat ei ole ma kunagi ülistanud.

Mis puutub Ungari käitumist Euroopa Liidus, siis neid meetmeid ei pea ma õigeks, mida Euroopa Liit on püüdnud rakendada. See rahakotiga hirmutamine on nagu distsiplineerimatu lapse ähvardamine söömata jätmisega. Tuleb otsida ühismeelt, läbi rääkida ka nendega, kes püüavad oma huve kaitsta....

Ja õigustavad isegi sõda Ukrainas?

Ka siin tuleb püüda Euroopa Liidu ühtsust säilitada ja riikide huve ühendada, mitte minna vastandumise teed.

Paar sõna elektriturureformist. Teie partnerid käsitlevad seda ajutise meetmena, teie vist pisut teisiti, Teiseks, elektriturg on üldiselt majandusministri teema ja Eesti Energia üldkoosolek on rahandusminister. Reformi peaks ellu viima teie ettevõtlusminister. Kuidas kavatsete sellest imelikust olukorras välja tulla?

Ka meie käsitleme seda ajalise meetmena. Tõsi, meie soov on, et lõpptähtaega ei fikseeritaks. Aga võib-olla tuleb seda teha. Igal juhul ei ole see ainult ühe küttehooaja reform. Kuidas kavatseme selle ellu viia – ikka koostöös.

Et Sikkut on teie paadis ja Pentus-Rosimannus samuti? Ma kahtlen selles.

Aga mina ei kahtle. Vaidlesime selle üle pikalt, sai tehtud tööjaotus. Järvan on tõesti eestvedaja, aga ellu viia saab seda ainult koostöös. Niikuinii tuleb sellesse kaasata eri ametkonnad.

Just. Teevad ametnikud paberi, viivad Järvanile. Tulevad poliitilised kinnitused, arutelud, võib-olla jõuab asi nt õiguskantslerini. Ja siis äkki selgub, et seaduste järgi või Euroopa ühisturul osalemise pärast ei saagi teha seda?

Vaatame. Oleme seda põhjalikult uurinud....

Võib-olla tõmbavad koalitsioonipartnerid teil vaiba alt? Anna andeks, Helir, me ei teadnud, et seda ei saagi teha?

See on nii hea algatus, partnerid ei tõmba kindlasti vaipa alt. See on läbi mõeldud ja ekspertidega läbi arutatud. Me ei tulnud välja mitte lihtsalt ideega, vaid läbimõeldud ettepanekutega. Küllap saab elektriturureformi eelnõust ka seadus ja leevendus paljudele elektritarbijatele. Ja isegi kui tekib probleeme, siis tuleb need lahendada. Eesmärk on jõukohane elekter Eesti tarbijale.

Reiting teil tõuseb. Missuguse sihi on Isamaa seadnud järgmisteks valimisteks? Kas rahuldute kingmaker’i rolliga või tahate korda ka ise peaministri kohta saada?

Pean teid kurvastama ja igavalt vastama: Isamaa ei tegutse reitingu nimel. Me ei ole endale mitte kunagi seadnud numbrilist eesmärki.

Küsimus on: kas eesmärk on valitsusse saada, opositsiooni jääda, valitsus moodustada?

Isamaa on alati soovinud poliitikat kujundada.

(Irooniaga.) Ja teie kujundate seda isegi opositsioonis, jah, nagu ütles Kalle Muuli?

See on võimalik ka opositsioonis, aga paremini koalitsioonis. Nii et loomulikult on eesmärk olla pärast valimisi koalitsiooniläbirääkimiste laua taga ja järgmises valitsuses. Aga ka opositsioonis olles on võimalik poliitikat kujundada, nagu on olnud võimalik veenduda.

Vaatajate küsimused. Mida teeb inimene, kes võttis pensioniraha välja, aga pensioniaja kätte jõudis on ikka rahata. Kas Seeder aitab teda?

Siis tema saab esimest sambast rohkem pensioni, kui need, kes on paigutanud osa raha teise sambasse. Teine sambas on tuleviku suhtes väga ebakindel. Praegu on teise samba kogujatel jälle halvad ajad. Tuleb panustada esimesse sambasse, tuleb hoolitseda, et Eesti majandus kasvaks, et meil jaguks maksumaksjaid ja oleks järelkasvu – neid inimesi, kes teevad tööd ja maksavad makse. Siis on riik võimeline maksma korralikumat pensioni. Tuleb hoolitseda selle eest, et Eesti majandus oleks konkurentsivõimeline, st maksud ei tohiks olla väga kõrged. Lisaks riiklikule pensionile peab iga inimene ise mõtlema oma tuleviku peale: investeerida ettevõtlusse, soetada kinnisvara.

Vaatajalt: kas Helir-Valdor Seeder võttis komplimendina Rain Lõhmuse öeldut, et Seeder on kommunist, ja Isamaa muutus vasakpoliitika ajajaks? Täpsustan, Lõhmus ütles tegelikult, et Seeder käitub nagu kommunist.

Teise samba reformi käigus olen saanud igasuguseid hinnanguid: kurjategijast kommunistini välja. Aga ei, ma ei ole kommunist, ja Isamaa ei ole ka oma poliitikat muutnud. Praegune koalitsioon on leppinud maksukoormuse vähendamisega.

Maksudest ei jõua me kahjuks täna rääkida. Kaks lühikest vaataja küsimust veel: miks elektrituru reformi ei viidud läbi nii, nagu eelmise aasta lõpus lubati. Praegune, mis 1. oktoobrist kehtima hakkab on käkerdis ja rahva lollitamine.

Ei ole käkerdis. See peaks fikseerima suurele osale Eesti elanikest jõukohase elektri hinna vähemalt selleks ajaks, kui energiaturg on nii ebanormaalne, nagu ta praegu on. Börs ja turumajanduse reeglid siin ei toimi.


Viimane küsimus, jälle vaatajalt: kuna mõiste isa ja ema võivad lähiajal kasutuselt kaduda, siis kuidas nimetatakse erakonda uues valguses? Lapsevanem nr üks erakond näiteks?

Isamaa oli, on ja jääb Isamaaks. Isamaa on igavene. Ema ja isa on, olid ja jäävad ka.