valimisreklaamid

SDE – valetamise määr 70 – 300 %
SDE reklaam näitab kolme järgmist pilti:

valimisreklaamid

Kui andmete sisu sooviti edasi anda tulba kõrgusega, siis moonutati tõde 69% (45 euro asemel kujutatakse 76 eurot).

valimisreklaamid

Kõik tulbad pole sotside graafikul aga sama laiusega ning inimesed tajuvad selle graafiku puhul erinevust mitte tulba pikkuse vaid kasti pindala kaudu. Seega võib öelda, et tõde moonutati isegi 318% (45 euro asemel kujutatakse 188 eurot).


IRL – valetamise määr >100%
IRLi reklaamis selgitab Juhan Parts poemüüjale IRLi maksureformi. Selleks kasutab ta mune. Parts küsib poemüüjalt palju ta palka saab ning kuuleb vastuseks 550 eurot. Kuna pakis on 10 muna sümboliseerib üks muna 55 eurot.

valimisreklaamid

“Täna võtab riik teilt iga kuu tulumaksu 75 eurot,” jätkab Juhan Parts ning võtab karbist kolm muna. Sellega moonutab ta tõde 120%, sest kolm muna tähistavad 3×55=165 eurot.

valimisreklaamid

Juhan Parts jätkab: “Pärast IRLi maksureformi jääb teile 55 eurot rohkem raha kätte”, ja asetab karpi kaks muna tagasi.

valimisreklaamid

Kui kasutada klassikalisi ümardamismeetodeid, oleks Juhan Parts pidanud võtma karbist välja ühe muna ja hiljem ühe muna tagasi panema, et reklaami sisu anda ausalt edasi ühe karbi munade peal. Kui reklaami sisu tahta ausalt edasi anda selliselt, et Juhan Parts võtab kolm muna karbist ja paneb hiljem kaks tagasi, oleks vaja olnud rohkem kui kahte karpi mune.

Reform – valetamise määr 300%
Reformierakonna reklaamis näitlikustab Taavi Rõivas järgneva graafikuga erakondade populaarsuse hetkeseisu.

valimisreklaamid

Sotside ja Reformierakonna toetusprotsentide vahe on 6%. Vaadake, kuidas on seda esitatud graafikul.

valimisreklaamid

Graafiku põhjal on sotside ja reformi erinevus üle 16 protsendipunkti (täpsemalt 24% ehk tõde on moonutatud 300%).
Keskerakonna ja Reformierakonna toetuse erinevus on 4 protsendipunkti. Kuidas on see esitatud graafikul? Tillukesena.

valimisreklaamid

Keskerakondlik graafik karjub nüüd selgesti: Reformierakond on ainuke, kes võib Keskerakonnale “vastu saada”.
Selles samas videos näidatakse EMORi uuringu andmeid erakondade populaarsusest 18-24 aastaste valijate lõikes.

valimisreklaamid

Jällegi on Reformierakonna tulp venitatud pikemaks. Pannes sotside 16%-list tulpa kolm korda üksteise otsa, peaksime saama 48% tulba. See on aga sama mõõtu Reformierakonna 42% tulbaga.

valimisreklaamid

Ausate erakondade eeskuju andmetega ümberkäimisel on selge: Kui andmed ei sobi sinu sõnumiga, siis piina graafikut ja lohista tulpi senikaua, kuni see hakkab sinu sõnumit rääkima.