Kui Addis Ababast Rooma teel olnud lennu ET702 teine piloot ennast esimese piloodi tualetis olles kokpitti lukustas ja kaaperdamisest teatas, saadeti lennukit vastavate riikides õhuruumis saatma Itaalia ja Prantsusmaa hävitajad, vahendab AFP.

Kuigi piloodist kaaperdajaks muutunud mees teatas kiiresti, et tahab maanduda Šveitsis, kus ta hiljem ütles, et tahtis asüüli paluda, jäid Šveitsi hävitajad F-18 ja F-5 Tiger maapinnale, ütles õhujõudude pressiesindaja Laurent Savary AFP-le.

Savary sõnul tuleb see sellest, et Šveitsi õhujõud on kasutatavad ainult ametlikul tööajal ehk kell 8.00-12.00 ja 13.30-17.00.

„Šveits ei saa sekkuda, sest tema lennubaasid on öösiti ja nädalavahetustel suletud,“ ütles Savary. „See on eelarve ja personaliküsimus.“

Esmaspäevane kaaperdamine, mille pani Addis Ababa andmetel toime 31-aastane Hailemedehin Abera Tagegn, leidis aset väga varastel tundidel. Lennuk 202 reisijaga pardal maandus Genfis kell 6.02 kohaliku aja järgi.

See oli vaid kaks minutit pärast seda, kui lennuväli avati kommertslendudeks ning kaks tundi enne seda, kui Šveitsi õhujõudude piloodid tööd alustavad.

Savary sõnul sõltub Šveits suuresti lepingutest naaberriikide, eriti Prantsusmaaga, mis puutub õhuturbesse väljaspool tööaega. Ta seletas, et Prantsuse lennukid võivad eskortida kahtlased lennukid Šveitsi õhuruumi, kuid mitte alla tulistada. See olevat riikliku suveräänsuse küsimus.

Šveitsi õhuruum on pideva elektroonilise valve all ning Savary sõnul uuritakse ka võimalusi 24-tunnise lennukite valveloleku kehtestamiseks.

See plaan võib aga teoks saada alles 2020. aastal, kui Šveits peaks asendama oma hävitajad Rootsi JAS-39 Gripenitega. Rootsi lennukite ostmine sõltub aga eesootavast rahvahääletusest ja esmaspäeval avaldatud küsitlustulemuste järgi on 53 protsenti šveitslastest selle tehingu vastu.