Niinistö sõnul on lennuohutuse parandamine olnud aastaid päevakorral ning sellest on räägitud nii läänes kui ka idas. Selle kohta esitas eelmisel sügisel soovitused rahvusvahelise tsiviillennundusorganisatsiooni (ICAO) Läänemere töögrupp ning seda arutati ka selle aasta aprillis NATO-Vene nõukogus, teatab Niinistö.

„Tõstatasin lennuohutuse, eelkõige transpondrite kasutamise teema kohtumisel Venemaa presidendi Vladimir Putiniga 1. juulil. Informeerisin sellest pärast kohtumist teiste hulgas NATO peasekretäri Jens Stoltenbergi. Kandsin selle asja ette ka NATO tippkohtumisel Varssavis 8. juulil. Kõigile kohal viibinud riigipeadele oli teema tuttav ja keegi ei väljendanud hämmastust, küll aga toetust. Ka pressikonverentsil väljendas Stoltenberg oma rahulolu venelaste valmisolekuga lennuohutuse parandamiseks,“ kirjutab Niinistö.

Niinistö märgib, et hiljem juulis esitas Venemaa NATO-Vene nõukogus kutse kokkusaamisele lennuohutuse parandamiseks. Kutseid oli Niinistö sõnul õigupoolest kaks:

1. Venemaa kutsub NATO riigid ning Soome ja Rootsi lennuohutust ja eriti transpondrite kasutamist arutama ning nimetas selle „Niinistö algatuseks“;
2. Venemaa on lisaks esitanud kahepoolseid kutseid, mille sisu ei ole Niinistöle täpselt teada, sest Soome ei ole kutset saanud.

Huhta analüüsi järgi tekitas algatus hämmastust ka Soomes. Niinistö vaidleb sellele vastu.

„Soome kujundas oma seisukoha juba 2015. aasta detsembris, kiites heaks ICAO töögrupi üldised põhimõtted. Nagu olen juba varem öelnud, arutasin lennuohutust ja transpondreid venelastega juba sügisel. Sellest lennuohutust puudutavast asjast anti valitsusele teada 23.12.2015 dateeritud memorandumis,“ teatab Niinistö, kelle sõnul on arutelu lennuohutuse ja transpondrite kasutamise üle pikalt vedanud ka Soome liiklusohutusamet Trafi.

„Nagu olen nentinud, ei olnud algatus lennuohutuse kohta uus asi, sellest on olnud palju juttu ning seetõttu ei saanud see kedagi hämmastada. Koostöö minu ja valitsuse vahel selles, nagu ka teistes asjades, on toiminud,“ kirjutab Niinistö.