AirAsia lennuki indoneeslasest kaptenit ei olnud lennuõnnetuse algfaasis oma kohal ning ta tegi midagi, mida eksperdid peavad eriti veidraks. Samal ajal kaotas kaaspiloot lennuki üle kontrolli ning kui kapten naasis, ei olnud võimalik enam midagi teha. Seda ütlesid kaks inimest, kes on õnnetuse uurimisega lähedalt seotud.

Ehkki Indoneesia ametnikud ei ole midagi kinnitanud, uuritakse praegu väidetavalt eriti tähelepanelikult seda, milline oli lennuki seisukord, kuidas käitusid piloodid ning milline oli nende ettevalmistus.

Uurimisega seotud inimesed ütlesid, et uurijad kontrollisid ühe olulise süsteemi salvestisi. Tegemist on lennu tugisüsteemi arvutiga (Flight Augmentation Computer ehk FAC). Üks inimene väitis, et sama seade oli olnud rikkis (aeg-ajalt lülitas end välja) juba sama kapteni poolt kureeritud eelmisel lennul. Sellele jutule ei ole aga kinnitust.

Pärast seadmele restardi tegemist tõmbasid piloodid seadme üldse välja, teatas Bloomberg reedel.

Uurimisele lähedal seisvad inimesed aga teavad rääkida, et indoneeslasest kapten Iriyanto oli see, kes seadme välja tõmbas. Tema vähemkogenud kolleeg, prantslane Remy Plesel, juhtis samal ajal lennukit.

AirAsia ei soovi enne lõpliku raporti valmimist juhtumit kommenteerida ning lisasid, et on vara öelda, kas õnnetuses oli süüdi inimfaktor või tehnika.

Ekspertide sõnul ei tähenda FACi välja lülitamine kohe seda, et lennutrajektoor muutuks, aga see võtab maha kaitsemehhanismi, mis ei luba piloodil ületada teatud piire. Lisaks peab meeskond lennukit edasi juhtima manuaalselt.

Süsteemi välja tõmbamine üllatas paljusid spetsialiste, sest tavaliselt saab sellele restardi teha vaid ühe nupulevajutusega ning seda piloodi pea kohal asuvalt paneelilt.

„Sa võid selle lähtestada paneelilt, aga et see üldse välja tõmmata on väga veider," ütles üks A320 piloot, kes ei soovinud oma nimega esineda. „Sa ei tõmba seda välja, kui ei ole hädaolukorda. Ma ei tea, kas sel hetkel oli hädaolukord, aga veider on see küll."

Oluline detail oleks see ka seetõttu, et süsteemi kaitselüliti välja lülitamiseks pidi piloot oma kohalt lahkuma.

„Tundub, et kaaspiloodi jaoks oli see suur üllatus ja ta ehmatas," ütles üks ekspert.

„Kapten istus uuesti kaaspiloodi kõrvale, kuid ta ei suutnud koheselt reageerida ja siis oli juba liiga hilja," lisas ta.

Turvaeksperdid ütlevad, et lennuõnnetused on tavaliselt erinevate sündmuste doomine-efekti tulemus.