Pöördudes kohaliku küla seltsi poole, ütles Uuesalu külaseltsi juhatuse liige Kalle Isand, et tegemist on üsna suure kogukonnaga, sest elanike arv küündib umbes 400 elaniku kanti. Perspektiivne küla suurus olemasolevate detailplaneeringute järgi on rohkem kui 2000…2500 elanikku, mis teeb Uuesalust lähiaastatel valla ääremail üsna kaaluka kogukonna. "Ühistranspordiühenduse puudumine on Uuesalu jaoks tõepoolest esimene ja kõige suurem mure," ütles Isand antud teemast rääkides.

"8. juunil toimunud küla üldkoosolekul sõna võtnud vallavanem Mart Võrklaev kinnitas meile, et Uuesalu ühistranspordi puudumise teema on pidevalt "laua peal" ja meie 2014 aastal tehtud analüüsiv uuring "Uuesalu elanike perioodilise liikumisvajaduse sagedasemate sihtpunktide väljaselgitamiseks ning ühistranspordi vajaduse määratlemiseks" on jätkuvalt aktuaalne ja väga hea töövahend," selgitas külaseltsi juhatuse liige, et probleemi tarvis on kogutud andmeid inimeste ja liikuvuse kohta ning pandud numbrid paberile.

"Meie probleemi võetakse üsna kergelt, sest Uuesalu kogukond on vastavasisuliste päringute ja ettepanekute esitamisel käitund üsna vaoshoitult. Tundub, et üsna lihtne on olnud meile öelda: "meil on külasid, kus asi on veelgi hullem…". Meile on soovitatud rohkem jala käia, kuna need neli kilomeetrit bussini kulgevad imekaunis looduses, jättes tähelepanuta asjaolu, et kenal kevadel võivad 45 kuiva tee minutit lumetuisus ja sügistormis lihtsalt muutuda pooleteistkümneks tunniks, mis võtaks meilt igasuguse võimaluse oma aega planeerida," kirjeldas Isand tegelikku olukorda.

Garantii reisijate suhtes ja omafinantseering

Uuesalu külaseltsile on öeldud – buss ei tule enne, kui garanteeritakse igal väljumisel Uuesalu peatusest 6-7 reisijat. Külaelanikud aga ei mõista, kuidas saakski sellist lubadust anda, kui isegi Lasnamäe peatustes ei oota igal ajahetkel nii palju sõitjaid.

"Me mõistame ühistranspordi planeerimisega tegelevate ametnike silmatorkavat pikameelsust, mida tavaliselt kirjeldatakse rahapuudusena, aga me ei ole valmis kannatama ükskõiksust või üleolevat ülbust selliste küsimustega tegelemisel. Oleme Uuesalu külaseltsi ja küla põhilise arendaja IBE Estonia ühisjõududega teinud jõupingutusi selle lihtsana näiva küsimuse lahendamiseks, aga seni pole reaalseid lahendeid näha," ütles Isand.

Isanda sõnul on nemad omalt poolt teinud kõik. "Oleme suuliselt ja kirjalikult oma ettepanekutega pöördunud nii Rae valla kui Harjumaa ühistranspordikeskuse poole. Vahest kõige kaugemale oleme jõudnud Harjumaa ÜTKs, milline tegi ka kalkulatsioonid erinevate liiniuuenduste kohta. Oleme rääkinud nii "Ümber-Ülemiste bussiliinist", mis võiks osaliselt kattudes asendada mitmeid praegu käigusolevaid liine kui ka olemasolevate graafikutega sünkroniseeritud etteveoliinidest Uuesalu-Raudalu ja Uuesalu-Assaku. Sellele ringile jäävad Järve, Liiva, Raudalu, Kangru, Uuesalu ja Järveküla elanikud, kellel muidu pole võimalik näiteks Ülemiste kaubakeskusesse sõita, aga samuti on seal ka Peetri, Assaku, Järveküla, Uuesalu elanikud, kellel puudub võimalus otse Järve keskusesse sõita."

Selge on see, et ainult külaelanike toetustest mõistliku väljumiste arvuga bussiliini ei suudeta finantseerida. Külarahva arvates oleks see ka vale, sest mis mõttes peaksid riigi kodanikud selliseid teenuseid ise otsefinantseerima.

Kõik kergliiklusteed on asfaltkattega ja valgustatud

Ain Puna, kes on Rae vallavalitsuse teehoiuspetsialist ütles Uuesalu küla on üks parima taristuga küla Rae vallas, kus kõik avalikult kasutatavad teed on asfaltkattega, kergliiklusteedega ja valgustatud. Tänaseks on Uuesalu külla asunud elama 280 inimest kellest 40% on alaealised.

"Vallale ühistranspordiseadusega pandud ülesanne on korraldada ühistransporti valla piires. Ühistranspordiliinid, mis ületavad omavalitsuse piire (näiteks Uuesalu-Tallinn) on riigi e. maavalitsuse korraldada. Harjumaal on kogu ühistranspordi korraldamiseks moodustatud MTÜ Harjumaa Ühistranspordikeskus, mis täidab nii omavalitsustele kui ka riigile seadusega pandud ülesandeid. Valla poolt korraldatav (kooli)bussiliin R6 Uuesalu-Peetri, millega saavad tasuta sõita ka kõik teised vallakodanikud peale õpilaste. Antud hetkel, kui Uuesalu elanikud soovivad kasutada tihedamalt ühistransporti, siis peavad nad mööda valgustatud kergliiklusteed jalgsi 2,3 km liikuma Viljandi maanteel olevasse bussipeatusesse, kust maakonnaliini buss nr 116 väljub 25 korda tööpäevas," ütles Puna.

Kõik seisab rahaliste vahendite taga

MTÜ Harjumaa Ühistranspordikeskusest öeldi Delfile, et Uuesalu ühistransporditeemaga on tegeletud koos Rae Vallavalitsusega mitmeid aastaid. "Siseliini(de) ja maakonna avalike liinide vahel korraldatud ümberistumise võimalus on tänases olukorras kõike teostatavam lahendus. Kuid kahjuks ei ole minule teadaolevalt eelnimetatud ümberistumisega teenus leidnud Uuesalu elanike poolt kasutust. Analoogselt seni toimunuga püüame tagada siseliinide/maakonnaliinide ümberistumistega sõiduvõimaluse ka sügisest. Uuesalu piirkonnas jätkub teenuse osutamine Rae siseliinidega R6 Uuesalu – Peetri ja R8 Peetri – Uuesalu – Assaku – Raeküla," sõnas Harjumaa Ühistranspordikeskuse sõitjateveo spetsialist Kadri Krooni.

"Uuesallu oma bussiliini avamise kohta sai 2014. aastal kaalutud/arvestatud erinevatel marsruutidel teenuse osutamist ja välja sai arvutatud kõikide projektide võimalikud maksumused. Ümber-Ülemiste liini ettepaneku tegid Uuesalu külaelanikud ise oma uuringus ja ei oska hetkel kommenteerida selle liini tarvidust. Kõikide eelnimetatud projektide ja/või muutmisettepanekute elluviimiseks on vaja rahalisi vahendeid. Riigieelarvest vahendite taotlemisel (RET) peab olema meil kui taotlejal selge, kuidas kaetakse piletitulu ja RET vahe. Ühistranspordikeskusel endal selleks vahendid puuduvad," rääkis Krooni, miks probleemile pole siiani elanike jaoks sobivaimat lahendust leitud.