Haapsalu-Riisipere liinil liikus raudhobu viimati viisteist aastat tagasi. Loodetavasti mõni seda ikka veel mäletab.

Lapsena ei elanud ma Haapsalus ning rongiga sai sõita vähe. Seda meeldejäävamad on aga need elamused raudteejaamast ja rongisõidust, eriti pealinna Tallinnasse. Viimane mälestus rongisõidust Eestis on aastast 1987, mil spordilaagri raames sõitsime Tallinna "olümpiajooksule." Hiljem olen sõitnud rongiga vaid Poola ja Saksamaale.

Võiks iseenesest kirjutada pikki ja naljakaid lugusid „rahutust“ vetsupotist rongis või kurjast Poola piirivalvurist, kes mu pikki juukseid vaadates küsis "miks on juuksed pikaks kasvatatud?" Nojah, passis oleval fotol oligi justkui teine mees. "Vedas, et sind juukseid pügama ei saadetud," irvitas tookord vanem kamraad.

Maastikuvaated, mida näeb rongiaknast, on huvitavad ja lummavad, sest tavateid pidi liikudes neid lihtsalt ei kohta. Rääkimata muidugi emotsioonidest ja nostalgiast, mis sellega kõigega kaasneb.

Tegin katse, et näha, kas Haapsalu rongiliini teema ka teiste jaoks hetkel oluline on. Võrdlesin Google.ee otsingus sõnapaare nagu "Tallinn Haapsalu raudtee" ning "Tallinn Tartu raudtee" ning tulemused rõõmustasid mind väga: Haapsalu raudteeliini teema on endiselt aktuaalne.

Otsustasin, et Haapsalu liini taastamist peab kindlasti toetama. Endise raudtee tammile rajatud terviserada on näiteks väga korralik. Olen mõned korrad teinud jalgrattaga pika otsa: Haapsalu kodust Rohukülla, sealt Riisiperre ja koju tagasi. Üle saja kilomeetri sain kokku. Ka turistid paistsid kulgemisrada ja selle ümbrust nautivat. Tee ääres olevad kurva ilmega lagunevad jaamahooned tuletasid aga jälle meelde, et midagi on puudu. Miks ei võiks selle raudteeühenduse taasavada? Mind hakkas huvitama, mida mina tavakodanikuna saaksin selle heaks teha?

Kas aga see jutt ka kellelegi peale minusuguste fännide korda läheb? Ehk saaksime kokku vähemalt tuhat optimisti ja igaüks käiks välja sada krooni. Kokku saaksime sada tuhat. Kui palju maksab selle üle viiekümne kilomeetrise raudteelõigu (taas)rajamine? Loomulikult miljoneid.

See ei tohiks aga saada takistuseks. Julgustuseks võib meenutada, et kuuldavasti on Euroopa Liidu tõukefondidest palju raha meile veel tulemas. Ühe pisikese osaga sellest võiks taastada ka raudteeliikluse Haapsalu ja Riisipere vahel.