Olen olude sunnil Soomes, Helsingis elav Eesti, Tallinna kodanik, kes sattus paar päeva tagasi olukorda, kus külastasin üle pika aja oma kodumaad Eestit saabudes laevaga Tallinnasse, oma sünnilinna. Kuna elan pikemat aega olude sunnil Helsingis, ei ole minul Tallinna tasuta korraldatud ühistranspordi õigust ning Tallinna transpordi kasutamine minule on tasuline. Saabusin laevaga Viking Line Tallinna A-terminali sadamasse.

Selleks, et oma kodumaad külastada, peab esiteks kesklinna jõudmisega leidma transpordivahendi, et  A-terminali sadamast jõuda kesklinna, et sealt leida väga puudulike informatsiooniallikate kaudu võimaluse jõuda oma koju kesklinnas. Tallinna sadamaterminalides (terminal A kuhu saabub Viking line, D, kuhu saabub Tallink ning linnahalli terminal kuhu saabub Linda line) on võimalused kesklinna saamaks mitte puudulikud vaid võimatud. Nimelt on kesklinna pääsemise võimalused Tallinna sadamatest piiratud taksofirma Tallink monopoliga (Tallink takso sisseistumistasu 3.50EUR, päevase kilomeetrihind 0.77EUR).

Alustuseks võib tuua võrdluse Soome taksohindadega mis algavad hinnaklassis 1,52 EUR km ning sisseistumine 5,90 EUR. Teenust pakutakse põhjanaabrite poolt alates kinnastega viisakalt riietatud sohvri abiga suurte pagasite (reisikohvrite) autosse laadimisega ning lõpetades puhta, viisaka ning kiire teenindusega sihtkohta. Samas on võimalik nii trammi kui ka bussiga jõuda edukalt igast Helsingi sadamast laeva graafiku alusel kesklinna, kust oma reisi jätkata. Kuid hetkel ei räägi mina privaatsõiduki (takso) kasutamisest vaid ühistranspordist.

Saabudes Tallinna sadamasse A-terminal, kuhu saabub Viking Line ning Eckeröline, pole võimalik tänase päevani isegi omale võimaluse korral tuttavat vastu kutsuda, kuna sadama ala on piiratud suurte reisibusside ning monopoli võitnud Tallinki taksodega, rääkimata ühistranspordist, mis võimaldaks viia laevalt tuleva rahva kesklinnale lähemale.

Sama on olukord laevaterminalis D, kus puudub igasugune inimlik ligipääs isegi sõidukitele, kes tulevad vastu laevalt saabujatele, mida kontrollib rangelt Tallinna munitsipaalpolitsei ning trahvib sõidukeid kes laevalt saabuvatele inimestele vastu tulevad. Esimene võimalus jõuda D-terminalist kesklinna poole on buss nr. 20 mis liigub omakorda Pääsküla rongijaama, kuid mis väljub sadamast sobimatute aegadega ja on seeläbi täiesti läbimõtlemata liin Tallinnas. Teine võimalus on kõndida A-terminalist trammile, milleni on umbkaudselt 600 meetrit raskelt läbitavat teekonda (kõnnitee kohati puudub ning tingimused on kui arenemata kolmandas maailmas).

D-terminalist kulgeb sama keeruline võimalus pääseda trammile millega kesklinna pääseb. Selle kaugus sadamast on umbkaudselt 1 kilomeeter linnahalli peatusesse või siis umbakudselt 850 meetrit Narva maantee bussipeatusesse kust väljuvad bussid kesklinna suunas. Suure pagasiga reisijal on see teekond põhimõtteliselt võimatu.

See on naeruväärne, et Tallinna ühestki sadamast ei pääse ühegi linnas kasutatava transpordiga laevade saabumise ajal kesklinna. Kas monopoli on võitnud Tallink takso, vaid mille abiga jõuab kesklinna? Tallinna kodanikele tehti tasuta transport kuid sellega ei ole isegi mitte Tallinlastel võimalik pääseda sadamast kesklinna kust võimaluse korral oma reisi jätkata. Mis mulje jääb meie põhjanaabritele külastamaks Tallinnat, kust ei pääse sadamast kesklinna ühegi transpordiga peale takso?