Sõitsin täna bussiga armsasse endisesse kodulinna Pärnusse ning tagasiteel Tartusse sain väga ereda kogemuse osaliseks. Kogesin kümne sentimeetri kauguselt e-sigareti tarbimise võlusid ühiskasutatavas ruumis. Neiuke muudkui popsutas mu ees oma piipu ning puhus mõnuga aromaatseid suitsujugasid suust välja. Algul tundsin end enam kui imelikult ning jäin ootama, millal lõhnapilv minu ninasõõrmeteni jõuab. Peagi see juhtus ning ajas ka veidi köhatama. Minul justkui polnudki väga hullu sellest tehnikaimest, mis aga saab neiukese tervisest ja toote enda tulevikust?

Nimelt on kõik e-sigaretiga seonduv veel üks paras segapuder ning riiklikke seisukohti välja töötatud ei ole. Hetkel võib erinevalt tavasigaretist e-sigaretti suitsetada siseruumis ja enamikus avalikes kohtades. Ka pole piiratud toote reklaami ega kättesaadavust laste seas. See omapärane lahkus on aga juba põhjustanud lahkhelisid isegi Riigikogus.

Keskerakonna fraktsiooni liikmed esitasid käesoleva aasta aprillikuus sotsiaalministrile hulganisti teravaid küsimusi. Valik nendest on järgmine: Millised on ministeeriumi ettepanekud e-sigarettide tarbimise reguleerimiseks siseruumides ja avalikes kohtades? Millal on plaanis kehtestada e-sigaretile (ka ilma nikotiinita) tubakatoodetega võrdsed piirangud (reklaamikeeld, vanusepiirang toote müümisel, kasutamise keeld suitsetamiseks keelatud kohtades)? Millal on Eestis kavas läbi viia uuringuid e-sigarettide mõjust inimese tervisele? Kas ministri hinnangul on e-sigarettide võimalikest kahjulikest mõjudest ja ohtudest Eesti avalikkust piisavalt informeeritud?

Euroopa Parlament tegi 8. oktoobril otsuse, mis lubab e-sigaretil jääda siiski jaekaubanduses kättesaadavaks, kuid toodete nikotiinisisaldus ei tohiks olla suurem kui 30 mg/ml. Neil peaks olema terviseohu hoiatused ning neid ei tohiks müüa alla 18-aastastele. E-sigarettidele kehtestataks samad reklaamipiirangud mis tubakatoodetele. Tootjad ja importijad peaksid esitama pädevatele asutustele tootemarkide ja -liikide kaupa loetelu kõikidest tootes sisalduvatest koostisainetest.

Nüüd jääb üle veel oodata, millal need ettepanekud ka seaduse kujul jõustuma hakkavad, hetkel need veel ei kehti.

Seoses segadusega uue toote müükipaiskamise järel meenub halenaljakas lugu rollerivaimustusega. Olid ju needsamad kaherattalised semud pikki aastaid priviligeeritud seisuses. Roolida võis neid ilma juhilubadeta ning ülevaatuseta, ka arvele ei pidanud motorollereid võtma. Siis aga riik järsku ärkas ja hakkas keelama ning käskima ja rikkujaid karistama. Või oli see ärkamine taotluslikult nii kaugele lükatud, et tarbija soetaks võimalikult palju kaherattalisi? Kord soetatud sõidukist ju enam nii kergelt ei loobu ning enamik olid valmis muudatustele alluma ja riigile lisakümnist maksma. Samal ajal sai oma kasumi kätte ka tootja, kuna müüs valdava osa motorolleritest enne täiendavate piirangute kehtestamist.

Kas nüüd on sama teema ka e-sigareti massidesse paiskamisega? Väga jõuline reklaam on sellel konkreetselt tooteliigil küll. Isegi SkyPlusi saates ohkisid mees ja naine raadioreklaamis, kui hea on ja aina paremaks läheb. Läheb seni, kuni piirangutega alustatakse. Sinnamaani aga head tossutamist!