Kohati võib ju jääda mulje, et langusehetkel on just õige aeg paak kurguni täis võtta ja rahaline võit on meeletu. Hakates summat konkreetselt välja arvutama tuleb koguvõiduks mingi tühine euroke, mis toidupoes sekundiga ära kaob. Küll saab aga kütusehinnaga mängides uudiseid genereerida ning tarbimist kujundada. Kes siis ikka tahaks odavast asjast ilma jääda?

Mõni aeg tagasi kurtsid suuremad kütuse jaemüüjad, kuidas käive on langenud üle kaheteistkümne protsendi. Nii madal polevat tase olnud alates 2009. aasta novembrist. Noo... nende nelja aasta jooksul on isiklikult minu sõpruskond kõik üle lahe tööle kolinud. Kodumaale satub neid heal juhul kord kuus.

Paljud eestlased ongi seisukohal, et mootorikütuse tarbimise vähenemine on tingitud Soome rännanud kaasmaalaste suurest arvust. Oma silmgi kinnitab, et majaesine on autodest kahtlaselt tühi ning parkimiskoha saab nüüd kerge vaevaga. Inimesed ja autod on kuskile haihtunud.

Levinud on ka arusaamine, et kirvena selga lajatav kütuse hind jätab paljud sõidud ära. Selle sündroomi nimi on eestlase sunnismaiseks muutmine. Paljud minu tuttavad on loobunud kaugemal asuvast töökohast, kuna nad konkreetselt sõidaksid oma palga maha.

Tallinna madala mootorikütuse käibe võib põhjustada ka paljukiidetud tasuta ühistransport. Ega nad kallihinnalisest kütuseaktsiisist palju kaotagi. Seda jaotab riik kohalikele omavalitsustele vaid näpuotsaga. Nimelt selgus hiljutisest leheloost, kuidas riigi maanteed saavad aktsiisitulust 90% ning kohalikud teed ainult 10. Samal ajal mainitakse, et riigiteid ja kohalikke teid on riigis pea võrdne protsent. Kuidagi nutune on see investeeringu vähesus meie kohalikesse teedesse. Kuulub ju sinna alla ka kergliiklusteede rajamine jalgsi ja rattaga liiklejatele.

Ise liigun tihti jalgsi Tartumaal ühes pisemas asulas ning ei ole väga õnnelik, et pean seda maantee ääres mururibal tegema. Liiatigi armastavad raskeveokite juhid pikalt enne alevi lõpu piiri maanteekiiruse sisse võtta. Vihmase ilmaga saab jalakäija seal sõidutee serval üleni märjaks ning poriseks. Vallal aga raha kergliiklustee rajamiseks ei jagu. Ei jõua kohe mitte sinu ja minu makstav tummine kütuseaktsiisi protsent meie endini. Heal juhul maandub see mingi ulmelise ringtee või viadukti ehitusse, kus niigi Euroliidu rahad lisaks toetamas. Ja ringe armastame me kõik.

Üks eriti kurioosne ringi kuritarvitamine on Tartus Annelinna Prisma ümber. Nimelt rajas keegi meister iga parkla väikese väljasõidukese juurde vahva miniraadiusega ringi. Ei pea vist mainima, et külastasin seda poodi esimest ja viimast korda.

Kalli kütusehinna ainukese positiivse küljena näen füüsilise aktiivsuse suurenemist. Lühemad vahemaad saab jalgsi ära visatud ning auto maja ette seisma jäetud. Jalgsiminek aga praeguste vihmaste ning tugevalt tuuliste sügisilmadega ei meelita. Kahe raske poekotiga koju punnitamine pole ka meeldivate tegevuste killast. Ja nii need autovõtmed nagist jälle pihku haaratakse ning rahakoti viledust trotsides mootor käima pannakse.