Järgnevalt toome välja mõningaid soovitusi, millele tuleb enne õpingute algust tähelepanu pöörata, et vältida hilisemat pettumust autokoolist:

Kas autokoolile tasutud maksetest tagastatakse tuludeklaratsiooni täitmisel tulumaks?

Vastavalt tulumaksuseadusele on isikul õigus saada koolituskuludelt tagasi tulumaks. Tulumaks tagastatakse järgmisel aastal peale koolituse eest tasumist. Hetkel on tagasimakstava osa suurus 21%.

Tähelepanu tuleks osutada veel asjaolule, et kui alla 26-aastane koolitatav ise tulu ei teeni, oleks tal mõttekas lasta koolituskulud kinni maksta isikul, kes tulu teenib. Siis on ka temal kaudselt võimalik tulumaks tagasi saada. Samuti peaks teadma koolitatav, et kui arve on talle esitatud füüsilisest isikust ettevõtja poolt, siis üldjuhul talle tulumaksu koolituskulude pealt ei tagastata, sest FIE ei oma haridus- ja teadusministeeriumi poolt väljastatud koolitusluba. Et maksetest saaks hiljem parema ülevaate ning vältida vaidlusi koolitustasude osas, soovitan maksed teha alati võimalusel ülekandega autokooli arvele ja vältida sularahas sõiduõpetajatega arveldamist.

Kas koolitusmaksumuse sees on kõik määrusega ettenähtud koolitused? Kas koolitustasu sisaldab eksamitasusid? Milline on korduseksamite maksumus? Kas platsisõidu eest tuleb täiendavalt maksta platsikasutuse renti?

Koolitatav peaks teada saama, milliseid koolitusi sisaldab endast koolitusmaksumus – B-kategooria algastme koolitus koosneb teooria ja sõiduõppest (miinimummaht on 25 tundi teooriat ja 20 tundi sõitu) lisaks on vaja läbida libedasõidu riskivältimise koolitus (2 tundi teooriat ja 1 tund sõitu) maanteeameti poolt heakskiidetud õppeväljakul ja pimedaaja koolitus (1 tund teooriat ja 1 tund sõitu). Viimast võib läbida suvisel ajal ka spetsiaalsel simulaatoril. Lisaks tuleb koolitataval läbida ka esmaabikoolitus.

Kas koolitusmaksumuses sisalduvad ka eksamitasud? Kui ei sisaldu, siis milline on teooria ja sõidueksami maksumus. Samuti ei ole õpilasele garanteeritud eksamitest koheselt läbisaamine, mistõttu tuleks arvestada lisasõidutundidega ning ka korduseksamitega, mille maksumuste kohta peaks enne koolitust õpilane informatsiooni koguma.

Sõiduõpinguid alustatakse õppesõidu väljakul, kas see tasu sisaldub või tuleb see tasuda täiendavalt? Osad autokoolid on viimasel ajal lisanud enda hinnakirja koolitusdokumentide väljastamise tasu – seda tasu tuleb maksta sellisel juhul, kui soovitakse autokooli vahetada, sest ei olda rahul pakutava teenusega ning vajatakse eelnevalt läbitud õppe kohta dokumentatsiooni. See tasu ulatub mõnes koolis 50 euroni!

Autokooli maine, õpetajad!

Lisaks eelnevatele hinnakujundajatele on koolitatavale olulisemaks siiski tema vahetu õpetaja, kellega koostöö peab klappima ning toimuma intensiivne õpe. Vältige autokoole, kus õpetaja töötab kohustuslikud 20 sõidutunnid autokoolile ning seejärel hakkab raha teilt isiklikult võtma.

Üldjuhul on kasutusel selline süsteem FIE-dega sõitmisel. Viimasena märgitud juhul ei pruugi õpetaja olla piisavalt motiveeritud õpilast kiiresti sõitma õpetama, kuna tema peamine teenistus algab alles pärast 20 sõidutundi. Samuti vältige autokoole, mis vaevlevad õpilaste puuduse käes ning seetõttu on sunnitud koolitatavaid võimalikult kaua kinni hoidma. Kui õpetajaga koostöö ei klapi, ärge kartke vahetada õpetajat, ka see tuleb eelnevalt välja selgitada, kas selline asi on kooli “reeglite“ järgi lubatud ning kas teile on pakkuda teist õpetajat.

Autokooli materiaaltehniline baas, õppevahendid ja õppematerjalid. Usaldatavus.

Autokool omab õppeautot ja õppeklassi. Kas peaks ka midagi muud teie poolt makstud raha eest pakkuma? Nagu eelpool loetletud, koosneb õppekava erinevatest väiksemamahulistest koolitustest. Siinkohal tuleb koolitataval jällegi huvi tunda, kas autokoolil on endal olemas maanteeameti poolt heakskiidetud õppesõiduväljak, millel viia läbi kõiki nõutud koolitusi.

Kas koolil on võimalus pakkuda igal ajal libeda ja pimeda aja sõidu korraldamist või öeldakse, et vaata, sealt saad - mine käi ära ja tule siis tagasi. Kas õppevahendite hulgas sisaldub võimalus kasutada e-autokooli, vaadata sealt täiendavalt loenguid ja lahendada teste – kas selle eest küsitakse ka lisaraha? Mis juhtub siis, kui ühes loengus jääb haiguse tõttu osalemata, kas nüüd peab vahele jäänud loengut ootama või saab selle läbida e-keskkonnas. Teadma peab ka seda, kas e-keskkond on maanteeameti poolt heaks kiidetud.

Lisaks eelnevale on kasulik enne otsuse tegemist tutvuda lähemalt ka autokooli majandusliku olukorraga. Külastades krediidiinfo kodulekülge, saate teada, kas makstes ära koolitustasu saate ka selle eest teenuse või sulgeb selle järgselt kool oma uksed, sest maksuvõlad riigi ees sunnivad seda.

Analoogseid soovitusi leiate ka maanteeametikodulehelt. Kui teile valitud kool ei sobi, siis ärge kartke vahetada autokooli!