Uus-Sadama tänava Medicumi kliinikus võttis Liina vastu günekoloog Tamara Grišina. "Umbes 70% tema jutust oli vene keeles. Iga tema lause oli nii vigane, et oli raske aru saada, mida ma tegema pean ja tema minust aru ei saanud ammugi," oli Liina umbkeelsest arstist hämmingus.

"Tahtsin uurida, kas võiksin veel lapsi saada. Üritasin seda arstile selgitada, aga ei saanud mitte kuidagi tema jutust aru," kommenteeris Liina. Tamara Grišina suunas Liina operatsioonile, mis lõpetaks võimaluse emaks saada igaveseks. Kolm auku kõhu peale ja munajuhad lõigatakse katki. "Miks pean opile minema, kui tahan veel lapsi? Kui oleksin loll ja arstiga päri olnud, olekski mul lastesaamisega lõpp." Liina guugeldas arsti soovitatud operatsiooni ja sai kinnitust, et arsti nõuanne ei ühti kuidagi tema tahtmisega.

Külastuse lõpus sai Liina Tamara Grišinalt kaks telefoninumbrit. Üks neist Medicumi oma, teine Ida-Tallinna keskhaigla naistekliinikusse. "6207171," loeb Liina numbri ette. Viimasele Liina ka helistas: "Mulle öeldi, et nad saavad aidata, kui on tahe rasedaks jääda või üldse mitte". Liina küsimus oli kas, ent mitte kuidas. "Miks ma selle aja peaksin sinna panema, kui uuringut pole tehtud?" jäi Liina nõutuks. Teadmata, kas Liinal on veel võimalus emaks saada, suunati ta sellest ilma jääma.

Samamoodi jäi nõutuks Ida-Tallinna keskhaigla naistekliiniku ämmaemand, kes telefonile vastas. Ta kinnitas, et kuigi sellelt telefonilt saab teenuse kohta infot, tunduvad rasestumisvõimalus pärast keemiaravi ja selle võimaluse lõpetamine täiesti eri asjad. "Küll aga paneb mind imestama, et arst talle selle numbri andis," rääkis ämmaemand.

Kliinik salgab Liinat

Kliinik juhtunut ei kommenteerinud. Sadama Medicumi registratuurist mindi päringut arutama dr Grišinaga ning paluti poole tunni pärast uuesti ühendust võtta. Registratuuri esialgne avatus oli asendunud kalgi formaalsusega - Grišinaga ühendust ei antud ja ametlik suhtlushierarhia viis edasi Medicumi sekretäri juurde. Puhkusel sekretäri asendanud büroojuht Hille Peitel keeldus samuti Liina juhtumit arutama, veel vähem kinnitama, kas Liina on neil üldse patsient olnud. "Telefoni teel sellist infot me ei aruta, see on keelatud," vastas endale kindlaks jäänud Peitel. Grištinal ta keeleprobleemi ei tunnistanud: "Olen suhelnud dr Grišinaga ja ta eesti keel on igati arusaadav."

Viimaks soovitas Peitel helistada ikkagi Sadama Medicumi registratuuri. Tamara Grišinaga polnud endiselt võimalik ühendust saada, kuid registratuurist suunati edasi selgust saama Sadama Medicumi juhatajalt Eneli Viirsaarelt. "Me ei vasta patsiendi kaebuste ja patsiendi info kohta. Kui tal on midagi öelda, siis ta saab oma digitervisest kõik oma asjad." Tõdemusele, et Liina digiloos pole jälge külaskäigust Grišina juurde ega ole ka Liina kaebekirjale vastatud, vabandas juhataja Viirsaar: "Kirjale me praegu vastamegi talle." Kas ülestunnistus, et Liina oli tõepoolest Medicumi külastanud? Viirsaar ehmatas, võttis mõttepausi ja tõrjus kogemata väljaöeldut: "Mina ei oska midagi öelda, mina ei tea, kellest te räägite."

Ehkki patsiendist Viirsaar rääkida ei saanud, siis Grišina keeleprobleemi kommenteeris küll. "Kindlasti tal pole kõige soravam eesti keel, aga ta arusaamine on kindlasti palju parem, kui ta oskab seda eesti keeles ka." Viirsaar arvas, et arstil on keelesertifikaat olemas, kuid ei osanud kuidagi seda kinnitada või anda infot, kuidas Grišina keeleoskust mõõta.

Meditsiinisüsteemis lõksus
Tallinna kolinud Liina on meditsiinisüsteemis lõksus. Haigekassa suunas ta Medicumi erakliinikusse nõu saama, kuna pealinnas tal perearsti pole. Nimistud on täis ja kui naine ise leiab arsti, kel on ligi kolmsada vaba kohta, on vastus resoluutne: võetakse vaid imikuid, pereliikmeid või piirkonda sissekirjutatud inimesi. Liina elab Uue Maailma tänaval ja see ei kuulu ühegi arsti nimistusse. Kui Liina arstikeskusele seda selgeks püüdis teha, vastati talle ikkagi: "Teised meie perearstikeskuse arstid võtavad uusi patsiente sissekirjutuse alusel."

Lidia Rändvee, Medicumi ülemarst, kirjutas kommentaari Liinaga juhtunu kohta.

Kahjuks ei saa me anda ajakirjandusele informatsiooni võimaliku patsiendi terviseandmete kohta, sest võlaõigusseaduse kohaselt peab tervishoiuteenuse osutaja hoidma saladuses andmeid patsiendi isiku ja tema tervise seisundi kohta.

Vabandame patsiendi ees tekkinud olukorra pärast. Kahetsusväärselt ei pöördunud patsient esmaselt kaebusega meie, kui teenuse osutaja poole arusaamatuse lahendamiseks. Kontakteerusime ise patsiendiga ja andsime täiendavaid selgitusi.

Saame kinnitada, et patsient käis dr Tamara Grišina vastuvõtul, kuid artiklis nimetatud protseduuri ei ole raviarst talle määranud ega ka soovitanud.

Doktor Grišina eesti keele tase on nõuetel vastav ja varasemaid patsientide pretensioone ei ole.