Tegelikult ei maksa riik II pensionisambasse mitte midagi - riik jagab osa isiku makstavast sotsiaalmaksust ümber II pensionisambasse. Samas vähendab sama osa võrra I pensionisamba ehk riikliku pensioni aluseks olevat sotsiaalmaksu määra ja selle kaudu ka tulevikus väljamakstavat pensioni.

II pensionisambaga jagatakse ümber vaid pensioni kogumise alus ja risk:
riiklik pension määratletakse indekseerituna makstud sotsiaalmaksude alusel miinus II sambasse makstud sotsiaalmaksu osa ja selle suurus on riigi ja poliitilise riskiga (st. sõltub valitsuse ja riigikogu otsustest). II samba pension määratletakse fondi tehtud kodanike maksete ja sotsiaalmaksete ülekandmise alusel ning fondi väärtpaberiinvesteeringute tulukuse alusel ja see on peamiselt väärtpaberituru (ja pensionifondi hoidja) riskiga, aga, nagu elu on näidanud, siis ka poliitilise ja riigiriskiga.

Seejuures II samba maksete peatamine oli tingitud sellest, et riigil oli vaja kogutavat sotsiaalmaksu kasutada riigi keerulise finantsolukorra leevendamiseks (sh riiklike pensionite jooksvateks väljamakseteks) ja polnud võimalust varemlubatud summasid riigieelarvest välja II samba fondi hoidjate arvetele kanda.

Riigi seisukohalt muutus II pensionisamba käivitamisega pensionivahendite kogumise horisont: I samba puhul saab riik töötaja makstud sotsiaalmakse kasutada kuni pensioni väljamakseteni jooksvalt ja alles pensioni väljamaksete puhul peab leidma sellele katteallikad (mille tulevikuvõimaluste osas on teadlased avaldanud küllalt pessimistlikke arvamusi).

II samba puhul lähevad need vahendid kohe riigi käest ära pensionifondi haldavasse finantsasutusse koos palgatöötaja poolt sotsiaalmaksule lisaks makstava II samba pensionimaksega ja seni kui riik ei sekku või haldaja ei pankrotistu, on need vahendid jooksvas pensionifondi osakute väärtuses väljamakstavad igal hetkel.

II samba pensionikogujale on plussiks see, et II pensionisambasse kogutu on kuni pensioni väljamakseteni päritav, sotsiaalmaksu alusel indekseeritud riikliku pensioni summa aga mitte.

Arvestades viimaste aastate riiklike pensionite aluseks olevate indekseerimise valemite pensionisaajale oluliselt soodsamaks muutumist ja samas finantsturgude languse tõttu II sambasse kogutud summade prognoositust oluliselt väiksemat tõusu või koguni langust ja riigiriski realiseerumist on II sambaga liitunud inimesed üldjuhul kaotajad nendega võrreldes, kellel oli võimalik II sambasse pensionivahendite kogumist vältida.