Tõsi, ega liinide rohkus alati mugavust tähendanud - näiteks Tallinnast Pärnusse sõit läbi Viljandi võis aega võtta 16 tundi! Loe selle kohta rohkem Heiki Suurkase loost Päevalehest!

RAUDTEELIINID EESTIS

  • 1870 valmis laiarööpmeline Paldiski - Keila - Tallinn Balti jaam - Tapa -Narva (- Gatšina) (416 km)
  • 1876 valmis laiarööpmeline Tapa - Tamsalu - Jõgeva - Tartu (113 km)
  • 1887 valmis laiarööpmeline Tartu - Elva - Puka - Valga (83 km)
  • 1889 valmis laiarööpmeline (Riia -) Valga - Võru (- Pihkva) (390 km)
  • 1896 valmis laiarööpmeline Rakvere - Kunda (20 km)
  • 1896 valmis kitsarööpmeline Valga (- Rujiena -) Mõisaküla - Pärnu (170 km)
  • 1897 valmis kitsarööpmeline Mõisaküla - Viljandi (45 km)
  • 1898 valmis kitsarööpmeline Valga - Mõniste (- Ape - Gulbene) (210 km)
  • 1899 valmis laiarööpmeline Sonda - Aseri (12,8 km)
  • 1900 valmis kitsarööpmeline Viljandi - Türi - Tallinn-Väike (151 km)
  • 1900 valmis kitsarööpmeline Türi - Paide (13 km)
  • 1901 valmis kitsarööpmeline Tallinna sõlm: Tallinn-Väike - Tallinna sadam - Ülemiste (3,7 km) vt kaarti
Tallinna sõlm ühendas 1901. aastal Tallinna sadama ja Lasna (Ülemiste) jaamad Tallinn-Väikse jaamaga.
Aegviidu raudteejaam. Esiplaanil raudtee, tagaplaanil paremal jaamahoone, vasakul laohoone ees kaubavagun. (füüsiline kirjeldus: Postkaartlegend: Georg Toming (Tallinn). Ostetud. Piltpostkaartide kogu - 333 tk.füüsiline kirjeldus: Ülaservas trükikirje: "Aegwiidu waksal; Eestimaa". Tagaküljel pliiatsikirje: "Tapa rajoon".)

1913-1917 VALMIS PEETER SUURE MEREKINDLUSE KITSARÖÖPMELINE RAUDTEEVÕRK

  • ► Nõmme-Väike - Sõrve - Suurupi
    ► Liiva - Nõmme-Väike
    ► Sõrve - Vääna - Humala
    ► Harku - Alliku - Peetri - Alliku
    ► Rahumäe - Tondi - Kopli
    ► Liiva - Raudalu - Kurna / Sausti
    ► Tondi - Mustamäe - Astangu - Kadaka
    ► Tallinn-Väike - Ülemiste - Lehmja
    ► Lasna / Ülemiste - Iru / Kose
    ► Valdeku - Pääsküla - Laagri
    ► Kõrgemäe - Kodasema
    ► Rannamõisa - Vääna - Viti
    ► Vääna-Türisalu
    ► Katariina kai - Paljassaare
    ► Aegna raudtee
    ► Naissaare raudteevõrk
    ► Lehtma - Tahkuna Hiiumaal
    ► Mõntu sadam - Sõrve säär Saaremaal
    ► Vormsi (Saksby külas)
    ► Kuivastu - Võiküla Muhus
    ► Auvere -Meriküla Virumaal
Peeter Suure Merekindluse raudteevõrk (ligi 263 km) rajati 1913-1917

ALATES 1918
1920-1923 võeti enamik merekindluse raudteedest üles, kasutusele jäid

  • ► (Tallinna sadam - Tallinn-Väike -) Liiva - Sõrve -Vääna -Humala (32 km)
  • ► Rahumäe - Tondi kasarmud - Rahumäe vangilaager (8 km)
  • ► Harku - Harku koloonia (2 km)
  • ► Naissaare raudteed (37,7 km)
  • ► Aegna raudtee (3 km)
  • ► Auvere -Meriküla (8 km)
  • ► Ülemiste - Iru (8 km)
(Aegna ja Naissaare vt kaarti)
Aegna raudtee püsis veel aastaid kasutatavana
Naissaare raudteevõrk 1936. aasta seisuga
Kuressaare raudtee, ligikaudu.1920 - ligikaudu.1930 Koht: Saare, Kuresaare
  • 1918 valmis kitsarööpmeline Paide - Tamsalu
  • 1918 valmis kitsarööpmeline Kuressaare - Putla Haeska / Rõõsa
  • 1919 valmis kitsarööpmeline Riisipere - Vaimõisa (27 km)
  • 1920 katkes Narva-Gdovi ühendus
  • 1920 valmis kitsarööpmeline Jägala - Raasiku
  • 1920 valmis laiarööpmeline Haapsalu - Rohuküla (7 km)
  • 1922 valmis laiarööpmeline ühendus Tartu sadamaga
1917-1918 rajatud Saaremaa raudtee lammutati pärast 1922. aastat
statistiline album 1925
  • 1925 valmis kitsarööpmeline Orajõe - Ikla (5 km) -
  • 1925 suleti Vääna - Humala
  • 1926 valmis kitsarööpmeline Sonda - Jõepere - Mustvee (63 km)
Toonane raudteede kaart:
Raudteede kaart 1925. Punasega kavandatud liinid
  • 1927 suleti Narva-Pljussa
  • 1927 valmis laiarööpmeline Narva ühendus Kulgu sadamaga
  • 1928 valmis kitsarööpmeline Lelle - Papiniidu - Pärnu (82 km)
  • 1927 valmis kitsarööpmeline Eidapere - Järvakandi (9 km)
  • 1928 valmis kitsarööpmeline Viluvere - Vändra (10 km)
  • 1931 valmis laiarööpmeline Tartu - Veriora -Petseri (88 km)
  • 1931 valmis kitsarööpmeline Rapla - Virtsu (96 km)
  • 1939 valmis kitsarööpmeline Ülemiste - Maardu
Vaata toonast raudteede kaarti!
Raudteede kaart 1939. Punktiiriga kavandatud liinid
  • 1939...1947 valmis kitsarööpmeline Vasalemma - Murru vangla
  • 1940 valmis laiarööpmeline Ülemiste - Järve (6 km, Järvevana tee ääres)
1939. aastal oli Eestis laiarööpmelisi raudteid 1231,9 km ja kitsarööpmelisi raudteid 909,3 km, reisijaid nendel 12,15 miljonit
statistiline album 1925
Raudtee ja elamud A. M. Lutheri vabriku lähedal. kommentaar: Foto on osa albumikatkendite kollektsioonist, mis pärineb endise Tallinna Vineeri- ja Mööblikombinaadi muuseumist, köidetuna kiiköitjasse. Kollektsioon sisaldab 323 albumilehtedele kleebitud fotot.füüsiline kirjeldus: Foto on kleebitud albumilehele.


Pärast 1940

  • 1940 suleti Roomassaare - Kuressaare
  • 1941 valmis kitsarööpmeline Ikla-Ainaži
  • 1941 purustati Jägala - Raasiku

SAKSA VÄLIRAUDTEEDE VÕRGUSTIK VIRUMAAL
Saksa väliraudtee 1942-1944
  • u 1942 valmis Kuremäe - Viivikonna - Vaivara - Sillamäe
    u 1942 valmis Jõhvi - Ahtme - Kuremäe - Jaama
1947. aasta: Tondi kasarmute raudtee keeras Rahumäe vangilaagrisse, mis asus tänase Mustamäe haigla kohal.
Vaata kaarti!
Saaremaa militaarraudtee rajati 1953, kuid võeti üles juba 1956
  • 1956 suleti Saaremaa laiarööpmeline militaarraudtee
  • 1958 elektrifitseeriti Pääsküla - Keila - Klooga
  • 1959 suleti Nõmme-Väike - Vääna
  • 1960 valmis laiarööpmeline elektrifitseeritud Klooga - Kloogaranna (3 km)
  • 1962 elektrifitseeriti Klooga - Paldiski
  • 1965 elektrifitseeriti Keila - Vasalemma
  • 1968 suleti Virtsu-Raikküla
  • 1968 suleti Avinurme-Mustvee
  • 1969 suleti Lelle - Papiniidu
  • 1969 suleti Viluvere - Vändra
  • 1969 muudeti laiarööpmeliseks Tallinn - Rapla - Lelle
  • 1970 muudeti laiarööpmeliseks Lelle - Eidapere
  • 1970 suleti Valga - Koikküla - Mõniste (- Ape)
  • 1971 suleti Raikküla-Rapla
  • 1971 suleti Tallinna sõlm: Tallinn-Väike - Tallinna sadam - Ülemiste
  • 1971 suleti kitsarööpmeline Ülemiste - Maardu
  • 1971 suleti Liiva-Nõmme-Väike
  • 1971 suleti Türi-Tallinn
  • 1971 muudeti laiarööpmeliseks Eidapere - Pärnu kaubajaam
  • enne 1972 suleti Ahtme - Kuremäe - Jaama
  • enne 1972 suleti Kuremäe-Viivikonna raudtee
  • 1972 suleti Pärnu - Papiniidu - Riiselja
  • 1972 suleti Türi - Paide- Tamsalu
  • 1972 suleti Viljandi - Türi
  • 1972 suleti Sonda - Avinurme
  • 1972 muudeti laiarööpmeliseks Lelle - Türi
  • 1973 elektrifitseeriti Tallinn - Kehra
  • 1973 muudeti laiarööpmeliseks Türi - Võhma
  • 1973 suleti Mõisaküla - Viljandi
  • 1974 muudeti laiarööpmeliseks Võhma - Viljandi
  • 1974 suleti Eidapere - Järvakandi
  • 1975 suleti Pärnu - Papiniidu - Sindi
  • 1975 suleti Rujiena - Mõisaküla - Riisselja
  • 1975 suleti Riisselja - Ikla (- Ainaži)
  • 1975 suleti Sindi - Lavassaaare turbaveoraudtee
  • 1976 valmis laiarööpmeline Pärnu-kaubajaam-Pärnu
  • 1978 elektrifitseeriti Kehra - Aegviidu
  • 1980 oli Eesti raudteedel reisijaid 36,5 miljonit
  • 1981 muudeti laiarööpmeliseks Pärnu - Mõisaküla - Ipiki - Rujiena
  • 1981 elektrifitseeriti Vasalemma - Riisipere
  • 1982 valmis laiarööpmeline Ülemiste - Maardu - Viimsi (Miiduranna)
  • 1983 valmis kitsarööpmeline Lavassaare - Tootsi
  • 1987 valmis laiarööpmeline Ülemiste / Lagedi - Muuga sadamaraudtee
  • 1987 suleti Tallinna miinisadama - Paljassaare
  • 1990 suleti Kopli - Veskimetsa - Astangu
  • 1990 valmis laiarööpmeline Nõmme-Väike - Astangu - Harku,
  • 1992 suleti Mõisaküla-Ipiki ühendus
  • 1997 suleti Sonda - Aseri
  • 1995 suleti Riisipere - Haapsalu - Rohuküla
  • 2000 suleti Nõmme-Väike - Astangu - Harku
  • 2001 suleti Pärnu-Mõisaküla
  • 2001 valmis laiarööpmeline Ahtme - Viivikonna põlevkiviraudtee (11,7 km)
  • 2011 valmis laiarööpmeline Koidula raudteesõlm piiril (kokku 25,6 km)
  • 2011? võeti üles Vasalemma - Murru vangla

Eesti Raudteele kuulub praegu 1229 km raudteid, sellest 132 km on elektrifitseeritud, reisijaid 4,1 miljonit (2013)

PLANEERIMISEL PRAEGU

  • Rail Baltic
  • Vasalemma valla üldplaneering näeb ette Vasalemma - Murru - Ämari raudteed

TEOSTUMATA JÄÄNUD RAUDTEEPLAANID
Seadustes kirjas

  • 1921 (Saaremaa raudtee rajamise seadus) Roomassaare - Kuressaare - Orissaare
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1932-35) laiarööpmeline Pärnu - Viljandi - Tartu
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Viljandi - Mustla - Tõrva - Valga
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Mõisaküla - Tõrva
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Võhma - Põltsamaa
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1931-33) kitsarööpmeline Tapa - Ambla - Järva - Jaani
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1934-37) kitsarööpmeline Põltsamaa - Mustvee
  • 1928 (raudteevõrgu arendamise seadus: kavandatud 1934-37) kitsarööpmeline Vändra - Võhma
  • 1939 (eraldi seadus, kavandatud 1939-46) Valga - Tõrva - Abja

Raudteede ideid

  • 1912 Tallinn - Kiltsi - Vasknarva (- Moskva )
  • 1918 Riisipere - Vaimõisa - Märjamaa - Vigala - Pärnu-Jaagupi - Pärnu
  • 1918 Haeska - Soela (Saaremaal)
  • 1918 Kuressaare - Mõntu sadam (Saaremaal)
  • 1921 Orissaare - Kuivastu (Muhus)
  • 1923 Saku - Keila
  • 1924 Iru-Jõelähtme-Kuusalu-Loksa
  • 1924 Tõrva - Otepää - Kanepi - Võru
  • 1924 Tõrva - Antsla
  • 1924 Helme - Karula
  • 1924 Vändra - Türi - Põltsamaa
  • 1927 Narva - Narva-Jõesuu
  • enne 1928 Kanepi - Võõpsu
  • enne 1928 Mustla - Pikasilla - Otepää - Kanepi - Võõpsu
  • enne 1928 Liiva - Jüri - Kose - Paide
  • enne 1928 Mõniste - Rõuge - Võru
  • enne 1928 Võru - Vastseliina - Laura
  • enne 1928 Heltermaa - Pühalepa - Kärdla - Kõrgessaare
  • enne 1928 Pühalepa - Käina - Emmaste
  • enne 1928 Vändra - Türi
  • enne 1928 Paide - Rakke - Rakvere
  • enne 1928 Rakvere - Avinurme
  • enne 1928 Mustvee - Tudulinna - Pühtitsa - Narva
  • enne 1928 Pühtitsa - Jõhvi
  • enne 1928 Mustvee - Kallaste - Tartu
  • enne 1928 Tartu - Kanepi - Võru
  • enne 1928 Haapsalu - Kirbla
  • enne 1928 Lihula - Pärnu