11.11.2015, 00:30
Teaduslikult tõestatud: alkoholi hind mõjutab tarbimist suurusjärkudes rohkem kui reklaam
Eesti alkoholiprobleemide ja tervisemurede peamine põhjus pole alkoholireklaam ega tarbitav kogus, vaid see, et meil on üks seltskond, kes joob väga palju, ja teine seltskond, kes joob valesti.
FOTO:
Hoiatan ette, et seekord tuleb jutt eriti igav. Teemat tapma ei hakka. Sotsiaalministrit ISISega ja alkoholitootjaid mõrvaritega võrdlevaid kujundeid ei tule. Räägime hoopis sellisest põnevast mõistest nagu elastsus. Elastsus on majandusteaduses kasutatav mõiste, millega väljendatakse nõudluse muutumist mingi kauba järele, kui muutub mingi teine selle kaubaga seotud näitaja. Enamasti uuritakse hinnamuutuste mõju. Valem on järgmine: elastsus = protsentuaalne muutus koguses / protsentuaalne muutus hinnas. Kuna teemaks on alkohol, siis võib tuua hüpoteetilise näite, et kui viinapudeli hind tõuseb 1% ja selle tõttu viina ostmine väheneb 0,5% võrra, siis on viinanõudluse elastsus 0,5/1% = 0,5. Järgmiseks tuleb tutvustada meest nimega Craig Gallet. Hallipäine prillidega vibalik Gallet elab USAs Sacramentos ja töötab California riiklikus ülikoolis. Ma kahtlustan, et enamik Eesti alkoholidebatis osalejaid ei tea, kes ta on. Aga tasub tundma õppida, sest just tema on autoriteet, kelle tööle toetub ka siinne arutelu alkoholireklaami ja tarbitava alkoholi koguse vahel.