Alustame vastustega roolis kõrvaliste asjadega tegelemise, helkurite ja ohutusvestide ning turvavööde kohta. Ülejäänud vastused ilmuvad teemade kaupa selle nädala jooksul.

*“Juhil on keelatud: 1) tegeleda juhtimise ajal toimingutega, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist, sealhulgas kasutada telefoni ilma käsi vabaks jätva vahendita, sõiduki liikumise ajal hoida telefoni käes.“ Mis saab taksojuhist või rekkajuhist? 1. jaanuarist rikuvad nad koheselt seadust? Kas antud lõigu sõnastus ei ole pisut tobe, toimub ülereguleerimine?

- Kui jutt käib raadiosaatjast, siis seadust nad ei riku, sest raadiosaatja ei ole telefon, vaid nende töövahend, mis on üldjuhul juba sõidukisse sisse ehitatud või integreeritud. Näiteks raadiosaatjad taksodes.

*Miks mobiilikasutamisel pole erisust automaat- ja käsikastiga masinate puhul? Teadupärast automaadiga saab sõita nii, et parem käsi on suhteliselt vaba ja saab ka mobiili käes hoida?

* Mobiili (roolis) käes hoida ei tohi, aga kogu rituaal suitsetamisega, mis kaasab kõik käed ja jalad, on seaduses siis nagu lubatud?! Otsid suitsupaki, avad kile, võtad kaitsehõbepaberi, võtad suitsu, otsid tikud, avad akna, süütad suitsu, kustutad tiku, paned kogu krempli jälle ära...

- Telefon on eraldi välja toodud, sest võrreldes muude tegevustega kohtab telefoniga rääkimist juhtimise ajal kõige sagedamini ning see põhjustab ka enam liiklusõnnetusi kui teised kõrvalised tegevused autoroolis. Telefoni ei tohi sõidu ajal käes hoida seetõttu, et juhil ei tekiks sõidu ajal soovi helistada või sõnumeid saata. Juht peab hoidma oma sõidukit teel kindlalt ja seda on võimalik paremini saavutada, kui hoida roolist kinni kahe käega. Juhtimise ajal peab juhtimisse mitte puutuva tegevustega olema ettevaatlik, et vältida ohtlike olukordade tekkimist.

* Olen lugenud uuest seadusest, et laps ei tohi sõita vanemate süles. Kuidas käituda siis, kui tegu on kahekohalise autoga?

*Kuidas käituda, kui peres on neli last? Käsete osta 6-, 7-kohalise sõiduki?

Teie laste turvalisuse huvides soovitame soetada sõiduautod, milles istumiskohtade arv oleks piisav Teie perekonnas kuuluvate inimeste arvule.

* Kuidas tohib vedada sõiduautoga väikseid lapsi — kas kaheksa-aastane võib istuda eespingil, juhi kõrval, kinnitatud ainult turvavööga või peab tal olema veel istumisalus? Kas kaheaastast last võib sõidutada eespingil näiteks ema süles, kusjuures mõlemad on kinnitatud turvavööga?

- Laste sõidutamine täiskasvanu süles on väga ohtlik nii lapse kui täiskasvanu jaoks isegi siis, kui täiskasvanu on turvavööga nõuetekohaselt kinnitatud. Sõidukis olevad inimesed, kes ei ole turvavööga nõuetekohaselt kinnitatud, muutuvad järsu pidurdamise või kokkupõrke hetkel lendobjektideks. Sellisel juhul võivad sõidukis viga saada ka turvavööga nõuetekohaselt kinnitatud inimesed. Kiirusel 50 km/h on lendobjekti mass kokkupõrke hetkel tegelikust 40 korda suurem. Näiteks: 10 kilogrammi kaaluva väikelapse kaal on kokkupõrkel kiirusega 50 km/h 40 korda suurem ehk 400 kilogrammi. Sellist raskust ei suuda täiskasvanu kokkupõrke hetkel kinni hoida.

Tihtipeale näeb ka pilti, kus täiskasvanu kinnitab ennast ja last üheskoos ühe turvavööga. Sellise kinnitamise puhul on oht, et kui turvavöö rakendub surub ta liiga tugevalt süles olevat last ning lapse roided võivad puruneda ja teravate otstega vigastada südant või kopsu.

Laste sõidutamine esiistmel on lubatud, kui laps on turvavarustusega nõuetekohaselt kinnitatud või kui lapse kasv lubab teda nõuetekohaselt kinnitada täiskasvanu turvavööga. Kuid siiski tuleb ettevaatlik olla, sest kui kõrvalistujal on rakendusvalmis turvapadi, on see lapsele ohtlik, sest turvapadi on mõeldud täiskasvanud inimesele. Samas, kui lapse pikkus on 140 cm ja rohkem ning turvavöö on nõuetekohaselt kinnitatud, siis ei ole turvapadi ohtlik. Veel üks nõuanne, et kui last istutate esiistmel: palun sõidutage iste võimalikult tahapoole.

* Keda reaalselt peaks huvitama see, kas minul on turvavöö peal või mitte? Konkreetselt kellele ma olen ohtlik, kui sõidan ÜKSI autoga ja mul on turvavöö kinnitamata? Kas on eetiline kirjutada sellisele inimesele trahv? Mida ta sellest õpib?

* Miks ohutusrihma karistusnormi puhul pole arvestatud, et enda vara ja tervise ohtuseadmine ei tohiks olla karistusõiguse üldpõhimõtete järgi karistatav ja miks siis, kui kaassõitja on jätnud rihma lahti, karistatakse ka lisaks juhti?

- Sõiduki juht on isik, kes peab teadma ja täitma juhi kohustusi ning enne väljasõitu kontrollima, et need oleksid täidetud. Reaalselt on juhil isegi suurem vastutus, kui püsititatud küsimuses, sest juht on see isik, kes on õppinud juhiks ning teab liiklusreegleid. Üldjuhul teab juht liiklusreeglitest rohkem kui kaasreisijad, kellel ei pruugi juhtimisõigust olla ning seetõttu ka teadmisi ohutusnõuetest, sh sellest, et turvavööd peavad enne sõidu alustamist olema kinnitatud kõigil reisijatel.

* Uue LE järgi peab juht väljuma autost pimedal ajal helkurvestiga. Miks vesti on vaja ainult autost väljumiseks, sest peale autost väljumist olen ma ju jalakäija ja vest pole enam kohustuslik?

- Väljudes sõidukist sõiduteele pimeda ajal või halva nähtavuse korral on ohutusvesti kandmine iga isiku enda huvides, sest siis märgatakse teda tunduvalt paremini kui ilma ohutusvestita.

*Helkurvesti kohta on kirjas, et seda peab kandma autost väljudes pimedal ajal, pole aga nõuet, et helkurvest peab autos olema. Ma olen kindel, et ma ei pea autost välja tulema ja kui miskit juhtub, helistan autoabisse. Kui aga ületan kiirust, peab politsei mind kinni ja kutsub enda autosse protokolli vormistama. Vesti mul ei ole olemaski ja ma ei tohi ju autost väljuda. Kas politsei sunnib mind siis seadust rikkuma?

- Kui politsei peatab Teid kinni halva nähtavuse korral ja pimeda ajal, siis minnes politsei autosse on Teil kaks võimalust, kas kanda ohutusvesti või helkurit. Kuna viimast tihtipeale autojuhtidel ei ole, siis tuleb kasutada ohutusvesti. Samas soovitame ohutusvesti kasutada kas siis, kui astuda teepeenrale, sest kaugelt lähenevad juhid märkavad Teid siis varem ning näevad, et eespool on teepeal midagi toimumas.

*Miks peab autos olema vaid üks helkurvest? Kui pimedas ja valgustamata teel askeldab (näiteks tõrkuva) auto juures lisaks autojuhile ka paar tema kaasreisijat, siis on nemad ju ka „suures ohus“?! Oleks ju loogiline, et autos on veste vastavalt istekohtade arvule!

- Kui sõidukis on ainult üks helkurvest, siis peab juht teisi teavitama, et kui nad soovivad olla sõidukist väljas, siis peaksid nad viibima teepeenral.

*Arusaamatuks jääb see, kas siis helkurribadega jope on võrdne helkuriga või mitte? Tean kindlalt, et enamik tööjopesid (ka vabaajajoped) helendavad paremini kui mingi plastist „plönn“. Kuidas pean teadma, kas helkur toimib või mitte? Ostes katsetama hakata läheb tiba kulukaks kui mingi 1/3 helkuritest ei toimi.

- Standardile EN13365 vastava helkurmaterjaliga varustatud jope on samuti, nagu ohutusriietus, varustatud vastavust tõendava märgisega jopega kaasas oleval etiketil. Muul juhul tuleks lisaks jopel olevale helkurribale kasutada ka rippuvat või muud tüüpi ajutiselt kinnitatavat helkurit.

*§22 lg 9 — kust saab soetada punast helkurit, mille ma pean panema ratastooli vasakule tagaküljele? Nagu ma aru saan, on muud värvid välistatud? Ja veel samast paragrahvist: kui ma liigun asulavälisel sõiduteel, kas mul on lubatud liikuda nii vasakul kui paremal teeserval?

- Kasutamiseks sobib punane helkur, mis on ette nähtud ka jalgrattal kasutamiseks. Soetada on neid võimalik nii jalgrattaid ja jalgrattavarustust müüvatest kauplustest kui ka suurematest marketitest. Kindlasti on ohutuse huvides soovitav kasutada lisaks helkurile ka punase tulega (patareidel töötavat) laternat, mis tagab pimeda ajal parema märgatavuse. Ka laternad on müügil jalgrattavarustust müüvates kauplustes.

Sõiduteel tohib ratastooliga liikuda tee paremas ääres, seda ka asulavälisel teel. Ohutuse huvides tuleks aga valida liikumiseks kõnnitee, jalgtee, jalgratta- või jalgtee või teepeenar, kui see on sobiv ratastooliga liikumiseks.