"Füüsikaseadusi ei saa keegi muuta ning matemaatika jääb matemaatikaks," ütles Šotimaal Glasgows asuva Strathclyde ülikooli laevauuringute keskuses töötav poola päritolu teadlane Andrzej Jasionowski. "See on absoluutselt kindel, et laevahuku põhjuseks ei olnud läbi rambiluugi kaudu autotekile tunginud vesi."

Jasionowski ja hollandi teadlane Jan O. de Kat Hollandi mereuuringute keskusest demonstreerisid arvutisimulatsioone, kus oli imiteeritud laevahukku uurinud komisjoni kirjeldatud versiooni vee tungimisest autotekile rambiluugi kaudu. Üheski variandis ei uppunud laev aga nii, nagu ta seda tegelikult tegi, kirjutas Eesti Päevaleht.

Jasionowski ja Kat ei osanud öelda, kuidas vesi tegelikult laeva tungis. "Tõe selgitamiseks on vaja teha väga palju erinevaid arvutisimulatsioone," lausus Jasionowski.

Rootsi õigusteaduste magister Tommy Lindström avaldas konverentsil rahvusvahelise komisjoni käsutuses olnud kaks dokumenti, mille järgi Estonia ei oleks tohtinud üldse sadamast välja sõita.

Kolmapäeval jätkuval konverentsil osalevad peamiselt Estonial hukkunute sugulased, laevahukust pääsenud ning paljude riikide teadlased, kokku üle 200 inimese, kellest enamik nõudis oma sõnavõttudes Rootsi, Eesti ja Soome valitsuselt uue komisjoni loomist laevahuku uurimiseks.

"Asjaosalised riigid peavad alustama uut uurimist," ütles konverentsi juhatanud Ateena tehnikaülikooli laevaehituse laboratooriumi juhataja professor Apostolos Papanikolaou. "Komisjoni liikmed olid kas ebakompetentsed või tahtsid sihilikult avalikkuse eest midagi varjata."

Rahvusvahelise merendusorganisatsiooni meresõidu turvalisuse osakonna töötaja doktor Heike Hoppe lausus, et praegu Eesti, Rootsi ja Soome valitsuse algatatud kokkulepe, millega Estonia tunnistatakse merehauaks ning keelatakse oma maa kodanikel laevavraki uurimine, ei saa olla uue uurimise takistuseks.

Estonia hukku uurinud rahvusvahelise komisjoni esimees Uno Laur ütles Eesti Päevalehele, et komisjon on oma töö lõpetanud ja selle seisukohad Estonia huku põhjuste kohta on seal selgelt välja toodud. "Eesti, Soome ja Rootsi ühendkomisjon on praeguseks laiali läinud ja mina katastroofi uut uurimist vajalikuks ei pea," sõnas Laur.

Reisiparvlaev Estonia uppus 1994. aasta 28. septembri öösel teel Tallinnast Stockholmi mõnekümne minutiga. Õnnetuses hukkus 852 inimest, eluga pääses 137.