Ida-Viru Ühistranspordikeskuse peaspetsialist Valentina Lunina rääkis Vene Delfile, et huvi tasuta ühistranspordi vastu on suur, kuid on mitmed kitsaskohad. Probleem on näiteks see, et bussides pole veel validaatoreid ehk väljastatakse tavaline pilet. Bussijuhid peavad ise vastutama jooksva statistika eest - ehk, et oleks fikseeritud, kuhu reisijad reisivad.

Nad paluvad reisijal öelda sihtpunkt, kuid kuulevad tihti ülbet vastust. "Nad ütlevad vastu - mis see sinu asi on? See on tasuta sõit," tõi Lunina näiteks. Probleem on ka sellega, et busse lõhutakse - istmekatteid rebitakse puruks. Lisaks jäetakse sinna palju rämpsu. Lunina nentis, et põhjuseks on seegi, et nüüd saavad reisida ka need, kes seda varem ei saanud ehk ka näiteks kodutud. Samuti on probleeme huligaanitsevate teismelistega.

Loomulikult on enamik reisijaid siiski heatahtlikud ning rõõmsad, et edaspidi saab tööle tasuta sõita. On aga üks suur aga - bussivõrgustik on sama kui varem, aga mõnel liinil on sõita soovijate arv kahekordistunud. Seega on oht, et bussi peale ei mahugi. Narva-Jõesuus elav Marina töötab Narvas. Ta ütles, et nüüd ei lähe ta enam bussi peale kodupeatusest, vaid kõnnib sellele eelnevasse peatusesse, kust buss stardib. Ta pelgab nimelt, et tema kodupeatusesse jõudes on buss juba pilgeni rahvast täis.

Lunina nentis, et lähiajal bussifirmad ilmselt võrgustikku ei laienda, neil pole selleks võimekustki. Suvel on lisaks kohalikele elanikele palju suvitajaid, mis suurendab koormust veelgi. Sügis aga leevendust ei too - siis on jällegi palju koolilapsi, kes bussiga kooli tahaks sõita. Lunina hinnangul läheb olukord sügisel isegi keerukamaks kui praegu.

Kaotajaid on ka ettevõtluses, kuna kommertsliinide puhul tasuta ühistransport ei rakendu. Nad peavad ikka iseseisvalt hakkama saama, riik nende puhul midagi ei kata. Ida-Virumaal on enamik taolisi firmasid tegevuse lõpetanud. Vapralt üritab veel konkurentsis püsida OÜ VasNa. Sel on kaks minibussi, sõidetakse Narva-Jõesuu ja Narva vahet.

Firma juht Vassili Naumov ütles Vene Delfile, et enne oli kliente palju, kuna neil oli paindlik graafik ja nad sõitsid vahemaa läbi kiiresti. Nüüd, mil rakendus tasuta ühistransport, on kõik muutunud. Naumov loodab jätkata, ent pole kindel, kas see õnnestub.