Tallinna linnal on Lembit Poolaku kinnitusel olnud aastaid võimalus teha koostööd taksojuhtide liiduga ja liit on selliseid võimalusi välja pakkunud. "Kui nendest ei ole tahetud kinni hakata, siis näitab see seda, et tegelikult on huvi kuskil mujal," leidis ta.

Poolaku arvates ei ole Tallinn taksojuhtide liiduga kuidagi koostööd teha tahtnud ja tänu sellele ei ole probleemid lahenenud, vaid süvenenud, kuna nendega pole õigeaegselt tegeletud. "Kena, et Tallinna linn on härra Pihli tööle rakendanud, aga praegusel juhul ma ikkagi ei saa päris täpselt aru tema ülesannetest ja kindlasti seda on võimalik lahendada ainult isikute kohtumiste tulemusel," arvas liidu juht.

Poolaku sõnul ootab taksojuhtide liit, et Tallinna linnapea kohusetäitja Taavi Aasa abiliseks palgatud Pihl leiaks aega ja saaks kohtuda. "Võib olla tema töö muutub kergemaks. Me saame teha ka koostööd, et taksondussektorit korrastada," tegi taksojuhtide liidu juht ettepaneku.

"Loomulikult, selge on see, et meil võivad olla eriarvamused, aga kõige parem on otsida eriarvamuste vahelt seda kompromissi, mis vähemalt rahuldab ühel või teisel moel nii vedajaid kui ka tarbijaid," arvas Poolak. "Lõppkokkuvõttes peab tarbija kogu jama kinni maksma, ükskõik mida siis ka riik ja kohalik omavalitsus välja ei mõtle."

Taksonduses pole asjad nii korras, nagu Pihl arvab

Taksomaffiast rääkides ei ole Poolak kuigi jutukas, kuid toob välja konkurentsi väheste kohtade üle, mille pärast taksojuhid võitlevad.

Taksopeatused on jagunenud kahe ettevõte vahel
75-80 protsenti kesklinnas olevatest strateegilistest taksopeatustest on Tulika või Tallinki kasutuses.

"Kohtade vähesus on eelkõige tingitud sellest, et Tallinna linnavalitsus ei ole siiani strateegiliselt välja töötanud peatuskohtade suurendamist arvestades reaalolukorraga, kus suur hulk - ma ütleksin 75-80 protsenti - kesklinnas olevatest strateegilistest taksopeatustest on Tulika või Tallinki kasutuses. See hulk, mis ei kuulu nende firmade alla, on sunnitud siis väga kitsalt läbi ajama.

Poolak soovitab Pihlile, et kui ta soovib seda probleemi lahendada, siis tuleb eelkõige peatuskohtade arvu suurendamisega tegeleda, et tarbijal oleks juurdepääs peale Tulika ja Tallinki ka teistele taksodele.

Jüri Pihl ütles eile Delfile, et taksonduse seadusandlik baas on pigem korras ja murekohti tuleks praeguse seadusandluse raames parandada. Poolaku arvates ei ole aga uus ühistranspordiseadus mõistlikku hinnapoliitikat tekitanud.

Nimelt annab praegune seadus omavalitsusele võimaluse ise kehtestada taksosõidu piirmäärad, mida Tallinn on ka teinud. Taksoliit leiab, et hinnapoliitika peaks siiski riik kehtestama.

Olukorras, kus seadus on ees, leiab taksojuhtide liidu juht, et tiheda konkurentsiga taksondussektoris ei ole piirmäärade kehtestamisel taksoteenuse osutajatega üldse nõu peetud.

Need arvutused, mille baasil taksohinnad on kehtestatud, on pehmelt öeldes kaheldava väärtusega.

"Kehtestatud piirmäärad ei ole mõistlikud. Eelkõige sellest seisukohast, et need arvutused, mille baasil need hinnad on kehtestatud, on pehmelt öeldes kaheldava väärtusega. Teiseks, arvestades neid kulutusi, mida taksondussektor peab nii Tallinnas kui Tartus tegema - see on kuskil 45 miljonit eurot oma autopargi uuendamise jaoks lähema viie aasta jooksul -, siis hinnapoliitika peaks ikkagi olema vastav taksoteenuse osutajate kuludele," viitas Poolak määrusele, mis nõuab, et sõidukite heitmenorm peab järgmisest aastast vastama Euro5 standardile.

Taksojuhtide liidu juht tõdeb, et mitte ühelgi taksojuhil ei olnud kaasarääkimisõigust hinnapoliitika kujundamisel. "Algus peaks olema ikkagi see, et taksondust esindav organisatsioon saaks oma kaaluka sõna hinnapoliitika osas kaasa öelda."

Taksohindade piirmäärad Tallinnas (eurodes)
Sõidualustustasu 5.50

Kilomeetri sõiduhind 1.10

Tunnine ootetasu 24.20

Siiski ei ole taksojuhtidel piirmäära enda vastu otseselt midagi, sest ühelt poolt hoiab see ära mainekahju, mida tekitavad ebanormaalselt kõrgete hindadega taksod, kuid samas tuleb piirmäärade kehtestamisel jälgida, et ettevõtted saaksid hakkama taksoparki tehtavate investeeringute katmisega.

Taksojuhid näeksid ka hinna alammäära kehtestamist, et teenust allpool oma hinda ei pakutaks, mis põhjustab ebanormaalset konkurentsi. "Kui selles valguses veel Uberi turuletrügimist vaadata, kus on kasutatud välisfirma poolt sisuliselt dumpingut, siis oleme väga õnnetus olukorras oma taksondusega ja seda Tallinna linn kontrollida ei saa," ütles Poolak.