Töötukassa Ida-Virumaa osakonna EURESe nõustaja Olga Boltovskaja rääkis Põhjarannikule, et tema Rootsi kolleegid kirjutasid projekti, tutvustamaks väljaspool Rootsit töötamisvõimalusi sealses kaevandus- ja turismisektoris. “Kuna Aidu karjäär, mis annab tööd rohkem kui 300 inimesele, suletakse, otsustasime nad kutsuda ka Ida-Virusse. Kui Tallinnas oli huvilisi 50 ringis, siis Jõhvis kaugelt üle saja.”

EURESe nõustaja Rootsis Raili Tunnel rääkis lähemalt töövõimalusest polaarjoone taga Pajala piirkonnas, kuhu on Tallinnast Estonian Airiga otselennuühendus ja mis jääb Stockholmist rohkem kui 1200 kilomeetri kaugusele. Suure territooriumi, kuid hõreda asustusega Pajala kommuun, mis on olnud pikka aega väljasuremisohus, on nüüd tänu mitmele avatavale rauamaagikaevandusele taas ellu ärkamas.

“Esimeses etapis värbab firma Northland Resources tuleva aasta jaanuaris avatavasse kaevandusse 60 inimest ja nendele kohtadele laekus Rootsis üle 4000 avalduse. See räägib sellest, et nendest kõrgepalgalistest töökohtadest on rootslased ise huvitatud ja rootslastega on raske konkureerida. Aga me pole siin selleks, et neid kohti täita, vaid sellepärast, et meil ei jätku veoautojuhte,” märkis Tunnel.

2015. aastaks on kaevandustesse vaja 300-400 veoautojuhti. “Praeguse seisuga koolitatakse neid Rootsis aastas 1800, aga nõudlus on 3000 järele. Kui Northland Resources avab oma kaevandused, kasvab vajadus veoautojuhtide järele veelgi.”

Tunneli sõnul hakati veoautojuhte otsima aegsasti, et soovijad jõuaksid ära õppida rootsi keele.

Eestlannast Rootsi EURESe nõustaja rääkis, et kui näiteks meespool leiab tööd kaevanduses, võib naispool leida teenistuse 30 kilomeetri kaugusel Soome poolel asuvates Levi ja Ylläse suusakeskustes. “See peaks teile sobima, sest talvekeskused vajavad nii soome kui vene keele oskusega töötajaid. Vene turiste on sealsete külastajate seas üha rohkem.”