Ringhäälingute liidu juhatuse liige Toomas Vara teatas esmaspäeval reklaamikeelu põhiseaduspärasust kontrollivale õiguskantsler Indrek Tederile saadetud arvamuses, et pidades poliitilist ja valimisreklaami reklaamiseaduse ja rahvusringhäälingu seaduse mõttes reklaamiks, tuleb asuda seisukohale, et selline reklaam on ERR-is keelatud. Tema sõnul peab liit keeldu ühtlasi põhjendatuks.

"Poliitilise ja valimisreklaami keeld ERR-is on sobilik ja vajalik meede ka sisulise poliitilise argumentatsiooni osakaalu suurendamiseks, avaliku ruumi (antud juhul avalik-õigusliku meediakanali eetriaja) vabastamiseks liigsest reklaamist, mis võib avalikkuses poliitika vastu tervikuna vastumeelsust tekitada, ning valijate kohatu mõjutamise vähendamiseks," lausus ta.

Kui tekib kahtlus, et väljendusvabadus on ebaproportsionaalselt piiratud, on Vara sõnul võimalik suurendada valimissaadete eetriaega Eesti Televisioonis ja ETV2-s, mitte aga lubada valijatega manipuleerivat ja ühiskonnas poliitika suhtes vastumeelsust tekitavat poliitilist või valimisreklaami eetrisse.

Õiguskantsler alustas reklaamikeelu põhiseaduspärasuse kontrollimiseks menetlust juuni algul ERR-i nõukogu esimehe Andres Jõesaare avalduse alusel. Lisaks ringhäälingute liidule küsis ta arvamust ka Tartu ülikoolilt ning pöördus teabe saamiseks justiits-, kultuuri- ning majandus- ja kommunikatsiooniministri poole.

Jõesaar palus õiguskantsleril uurida, kas rahvusringhäälingu seaduses sätestatud reklaami edastamise keeld vastab põhiseaduse paragrahvile 44, mille kohaselt on igaühel õigus vabalt saada üldiseks kasutamiseks levitatavat informatsiooni.

Seaduse kohaselt ei või ERR edastada reklaami ja otsepakkumist ega võtta vastu sponsorlusest saadavat toetust. Erandina võib ERR-i nõukogu anda loa näidata reklaami või sponsorteavet, kui see kaasneb Euroopa Ringhäälingute Liidu vahendusel omandatud rahvusvahelise suursündmuse või avalikkusele eeldatavalt suurt huvi pakkuva kultuuri- või spordisündmuse ülekandeõigusega.

Jõesaare sõnul hõlmab programmides ja teenustes reklaami edastamise keeld praegu ka valimisreklaami. Samal ajal on ERR-il tema sõnul väga lai kohustus edastada teavet ja kodanikke informeerida. "Valimisi puudutav informatsioon, sealjuures valimisreklaam, on kodanikele oluline teave vajalike otsuste tegemiseks, kuna igal kodanikul lasub moraalne kohustus valida oma riigi poliitilised esindajad ehk osaleda valimistel. Samas ERR-ist jääb praeguse seadusandliku regulatsiooni juures avalikkusel osa otsuse tegemist abistavat teavet saamata," lausus ta.

Seetõttu on ERR-il tema sõnul kahtlus, et rahvusringhäälingu seaduses toodud reklaamiedastamiskeeld võib ebaproportsionaalselt riivata põhiseadusest tulenevat informatsiooni saamise õigust.

Jõesaar kinnitas, et ERR-i nõukogu arvates võiks kaaluda valimisreklaami eristamist tavalisest toodete ja teenuste reklaamist, ning palus õiguskantslerilt seisukohta, kas sel juhul võiks tekkida ebaproportsionaalne riive, kui erakondade tele- ja raadioklipid jäetaks ERR-is edastamata.

Samas rõhutas ta, et toodete ja teenuste reklaami tagasitoomist avalik-õiguslikesse tele- ja raadioprogrammidesse ei pea ERR ühelgi juhul põhjendatuks. Tema sõnul on sel teemal toimunud pikk ja põhjalik arutelu juba ajal, kui reklaami edastamine otsustati Eesti Televisiooni ja Eesti Raadio programmides lõpetada. "Samuti on ERR-i vaatajad ja kuulajad rahul olukorraga, kus ERR-i programmides reklaami ei edastata," lisas Jõesaar õiguskantslerile saadetud pöördumises.