Rahandusministeerium arutab täna madalama maksumääraga erimärgistatud kütuse keelamist raudtee- ja merendussektoris. Kui see kavatsus läbi läheb, peab iga Saaremaa Laevakompanii parvlaevale astuv reisija alates uuest aastast maksma senisele hinnale lisaks ühe euro. Mandrielanik maksab praegu üleveo eest 2,6 eurot ning uueks hinnaks kujuneb siis 3,6 eurot. Saarlastele terendab aga veelgi suurem hinnatõus, sest senise 1,3-eurose pileti hinnaks saab 2,3 eurot.

Minister Jürgen Ligi alluvate selgitustest pole aru saada, miks maksutõusu kavandatakse. „Laevanduses on eesmärgiks pakkuda aktsiisisoodustuse kaotamisel laevandusettevõtetele kompensatsiooni riigieelarvest, mistõttu otsest tulu riigile hetkel selle soodustuse kaotamisega planeeritud ei ole,” selgitas ministeeriumi pressiesindaja Mailin Aasmäe.

Laevnike ja majandusministeeriumi kirjavahetusest selgub, et Juhan Partsi alluvad analüüsisid võimalust kompenseerida lisanduvaid kulusid läbi riigiabi. Nad jõudsid järeldusele, et ainukese võimalusena tuleksid toetus ja rahalised vahendid otse rahandusministeeriumilt.

Riik peab lahendama

„Erimärgisega kütuse kaotamine toob kaasa kütuse hüppelise kallinemise,” ütles Saaremaa Laevakompanii juht Tõnis Rihvk. „Leping näeb ette, et kõik riigi seadustest tulenevad muudatused arvestatakse tellimuse maksumusse sisse.”Erimärgistusega kütuse kaotamine tuli külma dušina ka raudteelastele. „Tegemist on ebameeldiva üllatusega, ehkki Edelaraudtee leping näeb ette kütuse hinnatõusu kompenseerimist riigi poolt," ütles raudteeärimees Tiit Pruuli. „Ettevõtja jaoks on kaks lahendust: riik maksab juurde või kallinevad piletid," lisas ta

Täpsustus: Riik kompenseerib hinnatõusu

Rahandusministeerium väitel piletihinnad otseselt ei tõuse, kuna juba 2012. aastal otsustas valitsus raudtee ja merendusvaldkonna erimärgistatud kütuse maksuerisuse kaotamise kulud kompenseerida läbi muude toetuste hiljemalt 2014. aastast.

Laevanduses on eesmärk pakkuda aktsiisisoodustuse kaotamisel laevandusettevõtetele kompensatsiooni riigieelarvest, mistõttu otsest tulu riigile hetkel selle soodustuse kaotamisega planeeritud ei ole.

Maksusoodustuse ulatuse vähendamisest ja erimärgistatud kütuse kasutusala piiramisest kuni selle täieliku kaotamiseni on viimasel paaril aastal erinevate osapooltega räägitud. Riigikogu võttis erimärgistatud kütuse maksusoodustust piiravad muudatused vastu juba 2011. aasta juunis sooviga tõsta maksusüsteemi tulemuslikkust ja tõhusust, vähendada maksuerisusi ja süsteemi halduskulu ning muuta soodustused ja toetused senisest enam vajaduspõhiseks.