Justiitsminister Urmas Reinsalu rääkis "Terevisioonis", et ministeerium on analüüsinud teiste riikide karistuspoliitikat ja teinud suvel toimunud traagiliste juhtumite valguses ka oma põhjaliku analüüsi ning leidnud, et retsidivistide ehk korduvalt kriminaalses joobes sõidukit juhtivate isikute puhul tänane karistuspoliitika ei mõju.

Reinsalu sõnul võetakse iga aasta kinni ligi 3000 joobes juhti, kellest viiendik juba varem sama teo eest vähemalt korra karistatud. Samas näitab aga Soome analüüs, et need juhid jäävad vahele keskmiselt alles 230 korral. Seega ei ole ministeeriumi arvates senine karistuspoliitika andnud soovitud tulemust ja tuleb teha põhimõttelised muudatused.

Uute meetoditena näeb Reinsalu näiteks seda, et kui tänase praktika kohaselt korduvalt kriminaalses joobes vahele jäänud juhte pigem pannakse tingimisi vangi ja trahvitakse (vaid kahel protsendil juhtudest saavad nad reaalse vabadusekaotuse - toim.), siis ministeeriumi uus sõnum on, et kui isik on juba karistatud kasvõi ühe korra, siis järgmine kord läheb talle väga kalliks maksma.

Ministri sõnul läheb teist korda kriminaalses joobes juhtimisega vahele jäänud inimene suure tõenäosusega reaalselt vangi, talt võetakse ära juhiload vähemalt kolmeks kuuks ja ta peab läbima kohustusliku teraapiaprogammi.

Samuti kavatsetakse viia sisse praktika, kus politsei tuletab joobes juhtimisega vahele jäänud inimestele ka aegajalt meelde, et nad on joobes juhtimise eest kriminaalkorras karistatud. See peaks neid ministeeriumi arvates rohkem nö ohjes hoidma.

Lisaks tuleb Reinsalu sõnul ühiskonnas saata edasi ka kindel sõnum, et purjuspäi sõitmine ei ole kuidagi aktsepteeritav ning selle tegemiseks hakatakse vastutusele võtma ka isikuid, kes on joobes juhi rooli lubanud ehk kaassõitjaid. "Ka passiivsus peab tooma kaas vastutuse. Loomulikult mitte samas mahus, kui joobes isiku enda vastutus, aga see peab olema tegu, mida ühiskond taunib," rääkis Reinsalu ja lisas, et politsei saab hakata selliste puhkudel väärteo korras trahvi määrama.

Veel plaanitakse ka Reinsalu sõnul joobes juhtimisel teistkordselt avarii põhjustanud juhtide tegu hakata käsitlema kui tavalist tapmist.

Samuti plaanitakse uute ettepanekute valguses võtta ära juhtimisõigust praegusest keskmiselt pikemaks perioodiks ja vaagitakse ka võimalust, et tõkendina saaks politsei ära võtta kriminaalkaristuse kandmise perioodiks auto kasutamisõiguse.

Hea lugeja, mida niisugustest ettepanekutest arvad? Millega jääd rahule ja mida tuleks teha teisiti? Avalda arvamust aadressil rahvahaal@delfi.ee !