Eesti ajaloo- ja ühiskonnaõpetajate seltsi korraldatud ja president Toomas Hendrik Ilvese patroneeritava XIII õpilaste ajalooalaste uurimistööde võistluse pidulik lõpetamine toimus täna Tartus, haridus- ja teadusministeeriumis, kuhu president Ilves saatis oma tervituse, teatas presidendi kantselei avalike suhete osakond.

President Ilves ütles tuleva õppeaasta võistlusteemat kommenteerides, et meile tänapäeval nii igapäevased asjad, nagu sõnavabadus või inimõigused, ei ole alati olnud Eestis tavalised. „Ajaloost leiab erinevaid näiteid, alates lihtsaid lahendusi pakkuvast populismist ja okupatsiooniaastate räigetest inimõiguste rikkumistest kuni laialdase demokraatia ja toimiva kodanikuühiskonnani. Kõige selle analüüsimine ning sellele mõtlemine on tarvilik meie kestmisele ning seda sobivalt Eesti vabariigi 95. aastapäeva eel,“ nentis Eesti riigipea.

Tartus anti tänavu toimunud võistluse parimatele üle Vabariigi Presidendi auhinnad. President Ilves rõhutas seejuures, et korraliku hariduse osaks on hea kirjalik eneseväljendusoskus ning selle arendamisele tuleb koolides enam rõhku panna. „Uurimustöö tegemine on siin kahtlemata hea võimalus ja ajaloo uurimise kõrval on just see meie võistluse oluline tahk. Oskus oma teadmisi ja mõtteid kirja panna on teile vajalik nii tulevaste ajaloolastena, kuid samamoodi on see teile tähtis ka teistel elualadel,“ märkis president Ilves.

„Nii nagu ka teadmised ajaloost on tarvilikud igas ametis ning olulised igale haritud inimesele, sest need annavad selgema arusaama maailma loost,“ lisas Eesti riigipea.

Põhikoolidele oli selle aasta uurimisteemaks “Minu pere”, mille eesmärgiks oli oma perekonnaloo uurimine ning parimate ajalooalaste uurimustööde autoriteks olid Siret Müller Nõo põhikooli 9. klassist (“Eesti laste kasvukeskkond ja kohustused perioodil 1941- 2012 Mülleri perekonna näitel”, juhendaja Reet-Ingrid Haamer), Karmen Vesso Kuuste põhikooli 8. klassist (“Koolikiusamisest ning distsipliiniprobleemidest Eesti kodudes 20. sajandi 1. poolest kuni 21. saj alguseni”, juhendaja Kersti Kivirüüt) ja Markus Vares Pärnu Kuninga tänava põhikooli 8. klassist (“Kahe põlvkonna kaheksas klass”, juhendaja Elve Tamvere).

Gümnaasiumide teemaks oli “Minu kodukoht ja rahvas” ning parimateks osutusid Triinu Avans Võru Kreutzwaldi gümnaasiumi 11. klassist (“Magus Võrumaa”, juhendaja Helle Ruusmaa), Rauno Jallai Vastseliina gümnaasiumi 11. klassist (“Vastseliina külade ühendus”, juhendaja Külli Lendsaar) ja Tuuli Talah Tamsalu gümnaasiumi 11. klassist ( “Pioneeritööst nõukogude ajal 1945- 1990 Tamsalu kooli näitel”, juhendaja Maie Nõmmik).

Eripreemia spordi väärtustamise eest said Merilin Šaitor ja Marilin Ait Rakvere gümnaasiumi 12. klassist (“Andres Sõber ja BC Rakvere Tarvas”), eripreemia kodukoha tööstusajaloo jäädvustamise eest sai Riin Olvet Kadrina keskkooli 12. klassist (“Artellist aktsiaseltsini”), eripreemia sotsiaalse sidususe teema käsitlemise eest sai Ingrid Kaasik Võru Kreutzwaldi gümnaasiumi 11. klassist (“Lapsepõlve mängud kolme põlvkonna naiste mälestuste põhjal”), eripreemia kodukoha elukeskkonna käsitlemise eest sai Laura Kivilo Vastseliina gümnaasiumi 11. klassist (“Muutused Vastseliina aleviku arengus selle tekkimisest tänaseni”), eriauhinna tervislike eluviiside väärtustamise eest anti Karoliine Kruusile Võru Kreutzwaldi gümnaasiumi 8. klassist (“Sport minu suguvõsas”), eripreemia hea eluteemalise töö eest pälvis Merlin Sepp Kuressaare gümnaasiumi 6. klassist (“Metsa Johani talu – selle lugu, tööd ja tegemised”) ning eripreemia huvitava perekonnaloo eest sai Ksenija Borovichuk Võru Kesklinna gümnaasiumi 9. klassist (“Minu esivanemate lood”).

Sel aastal võistles 75 põhikooli ja 75 gümnaasiumi uurimust. Esimese Eesti ajaloo- ja ühiskonnaõpetajate seltsi korraldatud õpilaste ajalooalaste uurimistööde võistluse Vabariigi Presidendi auhindadele kuulutas välja riigipea Lennart Meri 1999. aastal. Kokku on võistlustel osalenud 1641 õpilast ja valminud 1312 uurimistööd. Õpilaste uurimusi säilitatakse Eesti kirjandusmuuseumis, kus nendega on võimalik tutvuda kõigil huvilistel.

Võistluse eesmärgiks on rahvuslike väärtuste mõtestamine, põlvkondadevahelise sideme ja järjepidevuse hoidmine; õpilaste ajaloohuvi süvendamine ja silmaringi avardamine; õpilaste iseseisva uurimistöö oskuste arendamine. Võistlus toimub kahes vanuseastmes: põhikoolid ning gümnaasiumid ja kutsekoolid. Tunnustatud ajaloolastest koosnev žürii määrab mõlemas vanuseastmes kolm peapreemiat: I auhind 200 eurot, II auhind 175 eurot, III auhind 150 eurot, parimate tööde juhendajatele on preemia 100 eurot. Auhindu jagasid ka 20. Augusti Klubi, integratsiooni ja migratsiooni sihtasutus Meie Inimesed, Eesti kirjandusmuuseum, ajaloolased.

Võistlust toetavad rahaliselt SA Vabariigi Presidendi Kultuurirahastu ning haridus- ja teadusministeerium.