Spidomeetri näit on tollel üheksa-aastasel sõidukil ligi 52 000 kilomeetrit. „Läbisõit on tõesti uskumatult väike,“ on Jaanus (nimi toimetusele teada) nõus, lisades, et seepärast ta seda autot  ostma hakkaski.

„Ma olen autode suhtes väga valiv. Autode Eestisse toojat tean juba lapsest saadik – ta teadis, et mul on autohuvi, ja meil oli kokkulepe, et kui midagi imelist tekib, siis ta annab teada,“ selgitas Jaanus.

Mees saatis SEB pangale ARKi registreerimiseelse ülevaatuse tõendi ja Möller Auto koostatud liisingu hindamisakti, kus kinnitati, et auto on hoolimata vanusest väga heas korras, mis viitab sellele, et autoga on üheksa aasta jooksul väga vähe sõidetud. „Möller autoesindus kontrollis ka VIN-koodi järele,“ lisas Jaanus. Seetõttu oli noor mees väga üllatunud, kui pangalt eitava vastuse sai.

SEB liisingu juhatuse esimees Ainar Leppänen ütles Delfile, et eesmärk on kaitsta liisinguvõtjat. „Soovime liisinguettevõttena olla kindlad, et liisingulepingusse soovitava sõiduki osas ei esine vastuolusid, näiteks vara vanuse, läbisõidu, päritolu, tehnilise seisukorra vms osas,“ rääkis Leppänen, miks 5500-eurosest liisingust keelduti.

Jaanuse sõnul pakkus pank talle liisingu asemel väikelaenu, millest ta loobus. Kuna mehel oli kindel liisingusoov, palus pank teha autole uus tehnilise ülevaatus Volkswageni esinduses ehk samuti Möller Autos. „Kahtluse korral oleme palunud neid asjaolusid täpsustada, sh vajadusel teostada auto tehniline kontroll,“ nentis Leppänen.

Pettunud autoostja otsustas panka vahetada

„Sellepärast, et nemad ei usu, et vahel on häid asju, pean mina veel 50 eurot lisaks kulutama, et neile tõestada, kui korras auto ikkagi on,“ oli Jaanus ärritatud, kuid lasi uue ülevaatuse ära teha. „Mölleris omakorda imestati, sest see oli nende jaoks esimene kord, kui klienti niimoodi jooksutatakse,“ rääkis Jaanus. Ülevaatuse dokumendi edastas Jaanus SEBile möödunud nädala kolmapäeval.

Lapsepõlvest saadik SEB panga klient olnud pöördus aga ka Swedbanki poole, kes liisingu andmiseks takistusi ei näinud. „Swedbankis läks neli tundi ja öeldi, et ei ole ühtegi takistust,“ imestas Jaanus. Vanas pangas sügavalt pettunud, otsustas mees kodupanka sootuks vahetada. Nii pole SEB siiani teada andnud, kas otsuse muutmist üldse kaaluti.

„Mind ärritab see kõige rohkem, et ma olen pärast kooli lõpetamist viimased kolm aastat vaeva näinud ja tööl käinud, et elu normaalselt kinnitada. Nüüd, kui tekivad võimalused juba, siis pannakse plokk ette,“ rääkis Jaanus, et tal on kindel sissetulek ja suudab ka makseid korralikult tasuda. Seetõttu saigi Jaanus Swedbankiga kokkuleppele ja nüüdseks on mehel liising käes.

Lisakontroll just platsilt ostetavate autode korral

Leppäneni kinnitusel ei esine taolisi juhtumeid siiski väga tihti.

„Kui selliseid näiteid on esinenud, siis on need puudutanud olukordi, kus sõiduki müüjaks on igapäevaselt automüügiga mittetegelev ettevõte või eraisik. Ühelt poolt on arusaadav, et täiendav kontroll võib olla ebamugav ning tuua kaasa ka kulusid, teiselt poolt aga võib see liisinguvõtjat kaitsa võimalike hilisemate ebamugavuste eest,“ rõhutas Leppänen.

Probleemi võis võimendada see, et Jaanuse tulevane auto viidi Itaaliast Leetu ja toodi sealt Eestisse. „Leedust toodud kasutatud autode osas oleme rakendanud kõrgendatud tähelepanu, sest kahjuks on sealt toodud sõidukitega esinenud enim negatiivseid kogemusi,“ märkis Leppänen.

„Igapäevaselt autosid finantseeriva ettevõttena märkame müüdava vara osas ebakõlasid ilmselt kiiremini kui enamik autondusega mitteseotud isikuid. Loodetavasti aitab see suurendada liisinguvõtjate kindlust liisingulepingusse astumisel,“ lisas Leppänen.