Mida see pagulasreferendum tähendab?

See on laiem kui pagulasreferendum. Me töötame välja korraliku põhistatud immigratsiooni- ja pagulaspoliitikat. Kuna kogu pagulasküsimus, mis on praegu väga oluline ühiskonna jaoks, ei olnud enne valimisi piisavalt läbi arutatud, siis on oluline kogu pagulaspoliitika ja immigratsioonipoliitika strateegilised põhimõtted rahva arvamusega legitimeerida. Sellest lähtuvalt on meie idee korraldada referendum.

Millised valikuvariandid tulevad? Eesti kvoot on 0 versus võtame kõik vastu?

Meil ei ole selles osas koosolekut olnud. Me arutame seda.

Kas pagulasteema on antud referendumil põhiline?

Taaskord, referendumi täpset sisu arutame. Oluline on, et me formeeriksime arvamuse, mis lähtuks Eesti vajadusest ja annaks valitsusele väga selge suunise, mis on Eesti huvid ja küsiks rahva arvamust, millisel valitsemistasemel tuleb pagulasküsimusi otsustada.

Mida see tähendab? Kas näiteks riigikogu peaks teatud otsuseid heaks kiitma hakkama?

See on üks võimalus. Kaalume erinevaid variante, lähtuvalt ka sellest, millised ettepanekud on tulemas Euroopa Liidust, mida arvab Euroopa Komisjon, millises ulatuses peaks see jääma liikmesriikidele. Kõik need küsimused on väga olulised ja me vajame rahva legitimatsiooni. Kuna selge arusaam, et vajame rahva legitimatsiooni, tekkis meil eelmisel nädalal, ei ole me referendumi sõnastust omavahel kokku leppinud. Sellega meie töörühm hakkabki tegelema. Arutame kõik pagulas- ja migratsioonipoliitikaga seoses tõusnud küsimused läbi, liigitame need taktikalisteks ja strateegilisteks ja vaatame, millised strateegilised küsimused on kõige olulisemad, mille jaoks peab rahvalt legitiimsust küsima. Kaasame avalikku arutellu kõik asjast huvitatud.

Mis eelmisel nädalal juhtus, et järsku jõuti referendumi vajaduse mõistmiseni?

On näha, et see küsimus on jätkuvalt aktuaalne. Euroopa Liidus üldiselt on riikidel palju seisukohti ja see ei jää ainult tehniliseks. Valitsus ja riigikogu peavad ka edaspidi pagulasteemal otsuseid langetama ja et need otsused oleksid legitiimsed on selgelt vaja mingit tugevat sisendit rahvalt.

Kui rahvahääletus ei puuduta vaid pagulasi, vaid ka laiemat migratsioonipoliitikat, siis mida täpselt referendum küsima hakkab?

Pagulaspoliitika on vaid väike osa migratsioonipoliitikast. Kaardistame ka teised migratsioonipoliitilised olulised teemad, näiteks kogu töömigratsiooni üldise seisukorra, kuidas olukord tööturul on tegelikult see juhtiv jõud, mis migratsioonivood liikuma paneb. Arutame läbi, kuidas tööturupoliitika ja migratsioonipoliitika on omavahel seotud ja vaatame taaskord üle strateegilised ja taktikalised pooled ja vaatame, kas kusagil on vaja rahva sisendit. Eesti riigil peab olema põhjalikult läbitöötatud migratsioonipoliitika. Täna seda pole.

Põhjalikult läbi töötatud migratsioonipoliitika toob lehekülgedepikkuse teksti. Seda ei saa ju rahvahääletusele panna?

Räägime kahest asjast. Üks on referendum pagulaspoliitika üle ja meie töögrupp tegeleb ka selle dokumendiga. Referendumi küsimus peab olema „ei“ või „jah“ vastusega või väga selgelt sõnastatud alternatiividega.

Teie olete senini olnud oma tegevuses leebe pagulaspoliitika toetaja, sellal kui Keskerakond on võtnud pagulaste suhtes eitava seisukoha. Kuidas Keskerakonna praegune poliitika klapib teie isiklike seisukohtadega?

Olen alati toetanud Keskerakonna üldist seisukohta nii pagulaste kui üldises migratsioonipoliitikas. Immigratsiooni mootoriks on tööturg ja see on alati olnud Keskerakonna poliitika sisu. On ilmne, et Euroopa migratsioonipoliitika vajab radikaalset reformi. Me peame ära lõpetama olukorra, kus Euroopa tööturg kasutab kolmandatest riikidest pärit orjatööjõudu. See on täna Euroopa migratsioonipoliitika sisu ja selle vastu on Keskerakond alati seisnud. Ka ma isiklikult olen alati rõhutanud, et Euroopa migratsioonipoliitika on äärmiselt silmakirjalik ja vajab väga põhjalikku ümbervaatamist.

Mida see tähendab? Kas immigratsioon tuleks peatada? Või tuleks immigrantidele anda paremaid töökohtasid?

Kõigepealt tuleb vaadata, millistele töökohtadele immigrandid koonduvad. Enamasti on need halvastimakstud töökohad, töökohad, kus puuduvad sotsiaalsed garantiid, töökohad, mis on rasked ja kus ei maksta selle eest niivõrd hästi. Siis küsime, et kui meie oma inimesed ei pea niisuguseid töökohti inimväärikusele vastavaks, siis kuidas järsku arvame, et immigrandi inimväärikusele peaksid nad vastama. Ei peagi. Alustama peaksime sellest, et kellelgi poleks Euroopas inimväärikusele mittevastavaid töökohti. Pärast seda vaatame.

Kooseluseaduse rakendusaktide esimesel lugemisel te ei hääletanud. Miks nii?

Ma ei olnud selleks ajaks riigikogu vannet andnud ja viibisin Birmas. Andsin vande nädal aega hiljem.

Kui tuleb rakendusaktide teine lugemine, kas te hääletate poolt?

Arutame fraktsioonis, millise seisukoha võtame.

Oma varasemas ühiskondlikus tegevuses toetasite te aktiivselt seda eelnõud. Nüüd on teil võimalus hääletada selle poolt.

Kindlasti on võimalus hääletada poolt. Kindlasti on riigikogu liige oma otsustes vaba. Kindlasti pean väga lugu oma fraktsioonikaaslastest. Me arutame seda küsimust.

Te juba teate, et teie erakonna juhtkond on võtnud seisukoha, et kooseluseadus on vale.

Meie erakonna juhtkond on võtnud seisukoha, et tuleb toetada eelnõud, mille on sisse andnud meie erakond kooseluseaduse tühistamiseks, aga meil puudub igasugune seisukoht, mida teha rakendusaktidega.

Kui tuleb eelnõu, kus saate hääletada kooseluseaduse tühistamise poolt, siis kas hääletate tühistamise poolt või mitte?

Taaskord, see on fraktsiooni otsus ja seda viimast ei ole me fraktsioonis isegi arutanud.

Aga kui fraktsioon on otsustanud toetada kooseluseaduse tühistamist, kas te siis hääletate nagu fraktsioon otsustab?

Helistage, kui see riigikogu päevakorras on.