Määruse järgi tohib seda teha alates 25. juunist, kuid sel ajal pole võimalik enam tulemuse muutmist taotleda, kirjutab Sakala.

Appelleerimiseks tuleb esitada kirjalik avaldus, mis kinnitatakse või jäetakse kinnitamata 30 tööpäeva jooksul. Eksamikeskus määrab aja, millal eksaminand võib tulla Tallinna tööga tutvuma, ning seda võib vaadata vaid kohapeal.

Eksamikeskuse üldhariduse õppekavade ja eksamite osakonna juhataja Aimi Püüa selgitust mööda ei saa eksamitööd lugeda enne apelleerimistähtaja kukkumist sellepärast, et õpilasel pole selle hindamiseks pädevust ja kompetentsi.

Pärast tähtaja möödumist võib kirjandi üle vaadata autor, õpetaja või mõni kolmas isik. Avalduse põhjal teeb sellekohase otsuse eksamikeskuse töötaja.

Kirjand, mida õpilane lugeda saab, on Püüa sõnul ainsagi paranduseta. Tööst võib teha koopia ja anda selle lugemiseks õpetajale või eksperdile, ehkki tagantjärele sellest kasu ei ole.

Püüa nimetas veel põhjusi, miks niisugune kord kehtib: eksamikeskus ei suudaks anda töid lugeda kõigile 22 000 õpilasele. Isegi kui neid ei tuleks nii palju, oleks see keskusele liiast. Viis päeva apelleerimisaega on antud kõrgkoolide sisseastumiskuupäevade tõttu: rohkem päevi tähendaks sisseastumistärminite nihkumist augustikuusse.

Veel üks küsimus, mis nii õpilasi, õpetajaid kui koolijuhte vaevab, on tagasiside puudumine. Riikliku eksami- ja kvalifikatsioonikeskuse osakonnajuhataja Aimi Püüa rääkis, et kirjandi kohta on võimalik hinnangut hankida mitmel moel. “Esiteks võib tulla eksamikeskusesse ja oma töö üle vaadata,” selgitas ta.

Teine võimalus, mida eksamikeskus just laialt ei propageeri, on teha apelleerimisavaldusse spetsiaalne märge. Niisugusel juhul kohtub eksamikeskuse esindaja üliõpilasega näost näkku.

Maagümnaasiumi kirjandusõpetaja Irene Artma lausus, et tagasiside on vajalik ka õpetajatele. “Kuidas ma aitan last, kui ma ei näe tema eksamitööd?” küsis ta.

Õpetajanna pakkus välja võimaluse teha kohapeal igast eksamikirjandist koopia, et õpetajad saaksid kohe õpilastele öelda, mis oleks võinud paremini olla. Sellisel juhul jääks ära sõit Tallinna ning õpilasel oleks kergem otsustada, kas tasub apelleerida.