„Ma tahaks, et keegi mind ka mõistaks, sest tahtsin head inimesele,“ rääkis Delfile bussijuht R.A. Ta on enda kinnitusel väga ettevaatlik liikleja, kuid kuna liikluses ei sõltu reisijate ohutus ainult temast, siis palus ta naisel lapsega istuda või kinni hoida. Kordagi ei öelnud ta, et naisel tuleks bussist maha minna.

R.A. meenutas Delfiga vesteldes, et möödunud neljapäev oli ilus päev, päike paistis ja avatud ustest oli kuulda, kuidas linnud Rahumäe pargis laulsid. Bussijuht ootas veidi, et naine kõhule seotud lapsega bussile jõuaks. Neiu astus peale, toetas selja vastu posti ja hoidis kahe käega last. Kuna ta kuskilt kinni ei hoidnud, siis bussijuht arvas, et ehk ta lihtsalt unustas ja tuletas ise kinnihoidmise vajalikkust viisakalt meelde.

Noor ema jättis justkui kiusu pärast kinni hoidmata

„Kui ma alguses ütlesin, et neiu, hoidke kinni või istuge maha, sest ma hakkan liikuma ja te võite kukkuda, siis ta ütles, et aitäh, ma saan hakkama. Pärast hakkas ta demonstratiivselt seisma, nii et ta ei hoidnudki kinni. Kogu see aeg vaatas ta ühe silmaga peeglisse sellise võidurõõmsa näoga. Ma juba sealt sain aru, et nüüd hakkab probleeme tulema,“ märkis bussijuht.

R.A. rääkis, et kuna Rahumäel on kurvid ja Tondil ringid, siis võttis ta hoogu maha ja sõitis väga aeglaselt. Ta enese lapsel on kukkumise tõttu kuulmislangus, mistõttu tajub ta kukkumise ohtlikkust eriti selgelt. „Ma hakkasin maha jääma bussigraafikust, sest ma mõtlesin, et olgu, ma ei ütle midagi, ja lootsin, et äkki ta läheb varsti maha,“ meenutas bussijuht.

Maha minemise asemel tuli hoopis peale ka noore ema mees. Naine hoidis vahepeal ühe käega kinni ja siis lasi jälle lahti. „See ei ole turvaline. Üks sekund ja sa oled kõhuli! Üldse ei mõisteta, kui habras see elu on ja kui järsku võib kõik muutuda,“ sõnas R.A.

Kotka peatusest edasi on aga liiklusvool kiirem ja enam sama aeglaselt sõita polnud võimalik, seepärast pöördus bussijuht uuesti noore ema poole. „Kui ma palusin teda, et neiu, kas te tõesti ei hooli, istuge palun, siis üks mees tema kõrval kohe tõusis ja käratas talle: „Istu maha, kaua sa töllerdad siin jalus, kas sa ise aru ei saa, et sa kukud.“ – „Ma ei taha!“ vastas neiu. Siis teine naine ütles talle, et tõesti, sa segad teisi inimesi ka, kuidas sa aru ei saa, kas sul lapsest ei ole kahju?“

„Mees ja osa reisijaid ei saanud üldse aru, mis toimub ja milles probleem on, sest nad tulid hiljem peale,“ märkis R.A. Noor ema aga vastas bussijuhi sõnul, et kandelinas on tema laps ja ta ise teab, mida teeb. Samuti avaldas naine, et bussijuht võiks sujuvalt sõita, et tema ei kukuks. Seepeale pahandas noore emaga mitu reisijat ning R.A.-le paistis, et naist häiris peamiselt see, et ta ei leidnud toetust. „Jää vait, ma tahan maha minna,“ ütles neiu viimaks talle käratanud mehele ja nii tegigi R.A. bussiuksed lahti.

Bussijuhi kinnitusel ei öelnud ta ise kordagi, et kui naine istet ei võta, siis tuleb tal maha minna. „Mul pole õigust kedagi välja visata,“ selgitas R.A. Ta lisas, et bussijuht võib suurema probleemi korral üksnes turvafirma appi kutsuda, kuid ise ta kedagi välja ei viska. Naise sõnul on bussijuhi töö väga stressirohke ning kui keegi paneb end ise ohtu, siis on stressi kaks korda rohkem.

Liikluses võib alati keegi ootamatult ette keerata

Bussijuht märkis Delfile, et talle on paljud inimesed öelnud, et ta sõidab väga sujuvalt, aga vaid kaks päeva varem enne vahejuhtumit noore emaga oli ta bussijuhina raskes olukorras, sest peateel liikudes pööras talle ootamatult ette kaupluse parklast lahkuv sõiduauto. Ühesõnaga, kõik liikluses ei olene temast, osapooli on alati rohkem.

Erilisi probleeme pole R.A.-l reisijatega varem olnud. Üks tähelepanuväärsem vahejuhtum oli kahe noormehega, kes hakkasid bussis kaklema. Siis jättis naine bussi seisma ning ütles noormeestele, et nad peavad kas istuma või välja kaklema minema. Noormehed võtsid naist kuulda, istusid kenasti maha ja üks ütles teisele: „Annaks sulle lõuga, aga praegu ei saa, bussijuht jälgib. Kui maha lähme, siis alles saad!“

Bussijuht tahtis klaarida ka Delfi poole pöördunud noore ema Triinu väite, et bussijuht oli vene keele taustaga. Tegelikult on R.A.-l küll väike aktsent, kuid ta oskab eesti keelt paremini kui vene keelt. Ta tuli koos vanematega 33 aasta eest Eestisse ja õppis ära mõlemad keeled. Nüüd on tal eestlasest abikaasa, eestlastest lapsed, ta on Eesti kodanik ning ta on kolm aastat töötanud bussijuhina. Ja seda tööd seni nautinud.

Enne bussijuhiks hakkamist töötas R.A. teenindavas sektoris ja lasteasutuses ning selliseid probleeme nagu eelmisel nädalal pole tal kunagi olnud. Väikeste reisijate seas on tal hoopis sõbrad tekkinud. Samas rõhutas R.A., et lastel on vaja ühistranspordis silma peal hoida, sest nad ei oska ise oma ohutust tagada. „Buss ei ole horisontaalne lift,“ lisas ta.

Veel kinnitas bussijuht, et tema ülemused pimesi töötajaid ei kaitse. „Tööandja kunagi ei kaitseks mind, kui ma oleksin süüdi – siis ma oleksin lahti lastud juba,“ rõhutas R.A. Tallinna linnatranspordi ASi (TLT) bussiliiklusteenistuse 1. veokorralduse osakonna juhataja Ulvar Niitsoo märkis samuti, et bussijuht teadis, et bussis on kaamera, ja kui ta valetab, siis on tagajärjed halvad.