EMSA, kes ainukese rahvusvahelise transporditöötajate föderatsiooni liikmesorganisatsioonina (ITF) esindab Eesti sadamates töötavaid dokkereid, on mitme aasta jooksul püüdnud taastada normaalset dialoogi kollektiivsetes töösuhetes Eestis.

Sadama operaatorfirmade AS DBT, AS ESTEVE Terminal AS ja AS Refetra (täna AS TRANSIIDIKESKUS ühinenud üksus) esindajad on aga dialoogist keeldunud ning eelistanud töötajatega individuaalset suhtlust.

See on EMSA hinnangul viinud olukorrani, kus sadamatöötajate palgad Eestis on kõige madalamad kogu piirkonnas, mitmed töösuhtega seotud olulised aspektid – minimaalsed ametikoha järgsed töötasumäärad, töötasustamise alused ja indekseerimine, tööajakorraldus ja -tingimused, tööõnnetus- ja tervisekahjustuskindlustus jm. on kokku leppimata ja toimuvad tööandja äranägemisel.

Igapäevaseks on väidetavalt muutumas töötajate diskrimineerimine ametiühingusse kuulumise alusel.

Olukorrast ollakse teadlikud ka teistes ITF-i liikmesametiühingutes. Soome sadamatöötajate aktsioonid Muuga ja Paldiski sadamatesse siirduvate laevaliinide osas on seotud ennekõike Eesti sadamaettevõtete keeldumisega tunnustada töötajate ühinemisvabadust ja kollektiivläbirääkimiste õigust, mis on kaitstud Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni (ILO) konventsioonidega.

ITF-i korraldatava Balti mere aktsiooninädala raames on juba mitmendat aastat fookuses sadamaettevõtted, kus ei austata ametiühinguõigusi ja puuduvad kollektiivlepingud.